Tack alla ni som läser det här!
När jag startade Ukraina iFokus för ett par veckor sen trodde jag inte att den skulle bli så aktiv så snabbt. Därför vill jag tacka alla er som läser och skriver här. Utan er hade det inte blivit någon sajt. Tack också till er sajtvärdar som hjälpte till att få igång sajten!
👍🏻
[Foto av Marjan Blan på Unsplash]
Det är du som ska ha tack för att du startade sajten! 💐✨Det känns väldigt bra att kunna läsa om vad som händer, med speciellt fokus på ljusglimtar i eländet, och framför allt att få veta vad vi själva kan bidra med.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag tackar också för sajten. Där kan frågor ventileras om hur vi känner inför detta otäcka.
/Maria
Jag passar också på att tacka för sajten Niklas som startade den och alla som lägger in så bra inlägg och synpunkter! Inte minst det positiva och vad man kan göra och bidra med, det behöver vi också mitt i allt elände så inte allt bara blir en enda ofattbar hopplöshet och sorg. (vilket är lätt hänt.)
Det är så bra att kunna prata om det som händer, när man kan och orkar, eller bara läsa vad ni skriver.
🌻🌻🌻💛
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vill också tacka för siten. Känns så himla bra att kunna prata och diskutera det som händer och vad som kan hända längre fram. Det är så skönt att alla står enade mot en gemensam fara/fiende.
Det känns bra att det finns ett speciellt Ukrainaforum på iFokus. Lite oroande dock att intresset mattats, även om aktiviteten även i övrigt avtar så här inför sommaren. Jag får medge att jag själv inte skrivit särskilt ofta just här.
Men kriget fortgår samtidigt som det blir allt längre mellan inlägg och kommentarer - de senaste gjordes för fyra dagar sedan. Hoppas att kriget inte försvinner in i tystnad och glömska, här och på annat håll på iFokus!
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-06-08 09:55 av Cojimar
#0: Tack för att Du startade sajten! Har lärt mig mycket nytt :-) använder färgtemat Gul-blått för att stötta Ukraina på alla sajter jag är Medarbetare på.
Tjena^^
#5 Ett fruktansvärt krig pågår och jag tro inte ett ögonblick på att det "faller i glömska" för människor då vi bli påverkade så tydligt i vår vardag även på andra sätt än att det så hemskt.
Bra att du håller koll på sajten. Gissar att många andra gör som du.
/Maria
#7 Vad jag menar och skriver om glömskan gäller på iFokus. Det var stor aktivitet vid tiden för sajtens tillkomst, men sedan har det blivit allt längre mellan inläggen.
Jag skrev i den här tråden den 8 juni för att lyfta upp trådstartarens tack, närmast föregående inlägg här var skrivet den 21 mars, och jag tyckte att inlägget förtjänade att hamna överst igen.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#8 Jag vet att du är engagerad i iFokus aktivitet.
Alla nystartade sajter brukar ha stor aktivitet i begynnelsen och sedan planar det ut. Inget konstigt med det.
Varför lyfta negativa aspekter? Varför gå in på en sajt som du inte varit särskilt aktiv på själv för att påpeka aktiviteten?
Det är väl bara att sätta igång och skriva och hjälpa till om det är det saken handlar om.
Du har ju redan börjat i och med denna tråd.
/Maria
#9 Om sajtinformationen: att fokusera på det positiva tolkar inte jag som något krav på att förtränga de negativa följderna av kriget. Jag skulle tro att nio av tio trådar jag startat här faktiskt lever upp till sajtens målsättning.
Hur positiva för ukrainarnas sak är egentligen trådar med rubriken "Är det skillnad på flyktingar och flyktingar?" (135 inlägg!) och "Sluta göra skillnad på flyktingar och flyktingar"? Visst kan de ha sitt berättigande, men kanske inte på en sajt om Ukraina- om tanken är att fokusera på det positiva?
- Redigerat 2022-06-15 09:52 av Cojimar
Jag återgår till inlägg #0
Jag är fortfarande tacksam över att Niklas startade denna sajt🙂
/Maria
#11 Då så- då är det åtminstone något vi är överens om! Dessutom är det bra att tråden hamnat i topp igen på inläggslistan. 😉
2023 #5 "Sverige fortsätter att skänka vapen och pengar till Ukraina. Men svenskarna verkar ha börjat tröttna på kriget",konstateras på Expressens ledarsida 14 september 2023.
"Redan förra sommaren kunde organisationer som Röda korset, Rädda Barnen och Läkare utan gränser notera en markant minskning av gåvorna. En undersökning som organisationen Giva gjorde i vintras visade på att samma tendens sedan fortsatte under resten av året.
Det är naturligt att givarglöden är som störst i början. Folk är chockade, bedrövade, omskakade, fulla av indignation och medlidande. Man swishar till den ena organisationen efter den andra.
Sedan vänjer man sig vid eländet. Man klickar inte på lika många nyhetsartiklar, och behöver inte längre donera för sinnesfridens skull.
Men det är när glöden avtar som uthålligheten måste ta vid. Det krig som utkämpas på ukrainsk jord i detta nu, är ett krig vars utgång formar Europas framtid."---
"Det är nu, ett och ett halvt år in i kriget, vi borde förse våra profilbilder i sociala medier med den blågula flaggan. Det är nu vi borde bli månadsgivare. Det är nu företag behöver signalera att de stöder hjälparbete av olika slag.
Det är det minsta vi kan göra för det folk som i detta nu kämpar för Europas framtid."
Det ligger ingen anklagelse mot någon annan i ovanstående citerande. Jag är precis lika slapp som många andra i mitt stöd, i handling och i ord, för Ukrainas sak. Och de ukrainska färgerna i min Avatar är inte längre kvar…
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#13: men att kalla det för att "svenskarna har börjat svika ukraina" är inte heller det rätt.
Och sedan handlar det nog också om att många som vill ge helt enkelt inte har den möjligheten, med tanke på inflationen.
Många som vrider och vänder på varenda krona just nu och letar pant för att få det att gå ihop.
- Redigerat 2023-09-14 08:57 av [Moon AppleGrey]
#14 Du har säkert en poäng angående de ekonomiska realiteterna, men stödet kan ju även ta sig andra uttryck. Kanske trodde vi inte att kriget inte skulle bli så långvarigt- nu talas det om att det kan vara i många år framöver. Kan det vara en orsak till att det pratas mindre om det, att det "normaliserats" (inget bra ord!) och att det finns annat att oroa sig för på närmare håll? Jag frågar, men har inga egna svar.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#15: jo, det är sant.
Kan möjligtvis vara så att man inte orkar matas med elände hur mycket som helst och behöver en paus ifrån att läsa om det?
Vet inte.
#16 Fast även om vi blundar hela tiden försvinner inte kriget. Vi får inte heller glömma att även det mest fasansfulla krig även tar fram det fina hos delar av mänskligheten- det stickas strumpor till barnen inför vintern, människor förbarmar sig över djuren i krigsområdena och det sker små under som vi kanske nu mer än någonsin behöver se. Då är det synd om vi blundar.
#17: det var heller inte det jag skrev.
#18 Nej, men att "ta en paus" från kriget skulle kunna vara ett uttryck för en sådan inställning.
Den här sidan skapades ju i ett engagemang för Ukraina, och den som vill ta en paus (eller blunda) har alla förutsättningar att undvika sidan. Men jag tror att förhoppningen när sidan skapades var att den skulle hållas vid liv, och där har vi ju, liksom för alla sajter, ett fritt val att delta eller avstå. Behovet av engagemang är lika stort nu som då.
#19: och det var helt uppenbart inte "att blunda för det" som jag menade.
Okej?
Och artikeln du länkade till handlade om svenskarna inte bara oss här på iFokus.
Så jag utgick ifrån att det var det vi diskuterade.
#20 Det är ju det vi diskuterar, för vi på iFokus räknas väl in bland svenska folket i allmänhet? I länken hävdas det att svenskarna verkar ha börjat "tröttna" på kriget i Ukraina, och tendensen att engagemanget har minskat syns även på iFokus, här på Ukrainasajten och på andra sajter där Ukraina diskuteras. Därför tog jag till mig det som skrevs i ledaren och delade med mig av texten med en förhoppning att Niklas får anledning att tacka fler som läser här (#0).
#21: spelar nog ingen roll hur jag framför det för vi tycks gå om varandra i tankesätt, så tills vidare tackar jag för mig i den här tråden.
#13 ff Det är inte bara hos "gemene man" som uppbackningen av Ukraina och dess folk förefaller minska, glöden verkar falna även bland makthavare i olika länder.
"USA:s stöd till Ukraina har varit en het fråga i kongressen, Slovakiens nya valsegrare lovar inget fortsatt stöd till landet och både Polen och Ungern hotar dra in sitt militära stöd", skriver HBL
"Stödet för Ukraina får inte avta som följd av Hamas attacker mot Israel," skriver Expressens ledarsida. "Risken är att den som i slutänden blir den stora vinnaren på Hamas illdåd är Vladimir Putin. Ett krig i Mellanöstern kom precis i rättan tid för Kreml."
"Nu står Hamas groteska terrordåd mot den israeliska befolkningen i centrum. I uppmärksamhetsekonomin har Ukraina logiskt nog fått stå tillbaka något till följd av Hamas anfall. Det är svårt att hålla två kriser i huvudet samtidigt, och Rysslands brutala anfallskrig har pågått länge.
Men tecken på att intresset för ukrainarnas kamp höll på att avta hos allmänheten fanns tyvärr redan före Hamas attack. Donationerna till välgörenhetsorganisationer har stadigt avtagit sedan krigets början.
#23 Väst har fortsatt att skicka stödpaket, men frågan hur länge det går att hålla i utan att tröttas ut. Största orosmolnet har varit USA, där republikanska politiker slåss för att strypa stödet till Ukraina. Utvecklingen är inte helt förvånande – stödpaketen kostar på – men den är oroväckande. Ljusningen är prat i Washington om att länka stödet till Ukraina till stöd för USA:s långvariga allierade Israel, och på så sätt säkra att det röstas igenom.
Samtidigt kan ökade amerikanska vapenleveranser till Israel påverka storleken på stödpaketen till Ukraina.
Klart är att EU måste visa ihärdighet i sitt stöd. Ukraina är fullkomligt beroende av omvärldens hjälp för att inte duka under."---
"Ryssland kommer inte att ge sig. Väst får inte vara sämre. Vi kan inte tillåta oss att distraheras utan måste fortsätta att stödja Ukraina med oförsvagad kraft."
- Redigerat 2023-10-12 08:33 av Fornöga
#24 Expressens ledarsida oroas åter över att stödet för Ukrainas sak falnar, hos såväl myndigheter som allmänhet.
"Ett oroande tecken är att det folkliga stödet för Ukraina har minskat hos många européer. Ett tecken på det är att privata donationer har minskat markant jämfört med när kriget bröt ut. Så är det även i Sverige.
Det är djupt illavarslande, eftersom det militära stödet till Ukraina ytterst bygger på att det finns ett folkligt stöd.
Detta vet förstås Kreml. Därför driver de sina desinformationskampanjer allt hårdare och har tagit till nya metoder den senaste tiden. Snarlika kopior av västerländska nyhetssajter sprider lögner om kriget. Facebooks ägarföretag Meta har döpt det till Operation Doppelganger, som Expressens Niklas Svensson rapporterade förra veckan.
Syftet är inte att européer ska köpa ryska ”sanningar” med hull och hår, utan att så förvirring och misstro.
Svenska folket får inte gå i den fällan och falla för försöken att så tvivel.
Ukrainas kamp måste fortsatt vara vår."
- Redigerat 2023-11-21 06:54 av Fornöga
#24 ff "Putin sitter och väntar på att USA och Europa ska glömma av Ukraina," skriver Adam Cwejman på GP:s ledarsida.
"Allt tyder på att Putin både förbereder sig för och räknar med ett långt krig. Han ämnar nöta ut ukrainarnas stridsvilja, åderlåta landet på soldater och vänta ut Europa och USA.
Han är väl medveten om att européerna på många sätt vänt bort blicken och inte längre uppvisar samma intensiva känsla av solidaritet som tidigare. Ukraina och dess kamp mot rysk aggression är inte längre något som fyller löpsedlarna och det västerländska nyhetsflödet."---
"Det är med dessa sorgsna förutsättningar som Ukraina går in i 2024: Interna konflikter, otillräckligt stöd från Europa och vacklande hjälp från USA som helt kan gå om intet om Trump skulle vinna i presidentvalet. Möjligheterna för Ukraina att få till en fredsuppgörelse, oavsett villkor, eller ens ett vapenstillestånd har kommit och försvunnit.
Putin sitter nu med den starka handen och förstår att han enbart behöver vara tålmodig. Det innebär inte att Ukraina kommer att falla ihop som ett korthus. Det är svårt och dyrt att gå på offensiven mot en förberedd försvarare. Men just därför minskar också utsikterna för Ukraina att ta tillbaka förlorad terräng för varje dag som går samtidigt som Västvärlden redan har gått vidare till nästa nyhetshändelse."
Kanske kommer Trumps seger i det amerikanska valet att innebära att det blir lite mer fart på den här sidan som väl mer eller mindre legat i träda en längre tid? 🤔