Ukraina iFokus

Ukraina

Etiketterrysslandvladimir-putin
Läst 84 ggr
Fornöga
2026-01-29 08:36
1

Exit Putin- och sedan?

Putins dagar vid makten är räknade, oavsett om han kommer att träda från på grund av ålder och sviktande hälsa, eller störtas genom en maktkamp. Det kan mycket väl sluta i det senare, och den övergången kan bli våldsam, säger John Kennedy, chef för Rysslands- och Eurasien-programmet på forskningsorganisationen RAND Europe till Daily Mail. Han anser att omvärlden bör ha beredskap för att det kan ske ett dramatiskt maktövertagande i Kreml.

Länk

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Det ”mest troliga scenariot” är att Putin ”dör vid makten”, men att han mördas är ”absolut möjligt”. Det anser Rysslandsexperten John Kennedy.
Fornöga
2026-01-29 12:38
1

Den ryske analytikern Dmitrij Oresjkin säger till SR Ekot att Putin är rädd att få generalerna emot sig.

Samtidigt som nya förhandlingar väntas mellan Ryssland och Ukraina fortsätter ryska bomber att terrorisera Ukrainas befolkning.Men enligt den ryske analytikern ...
  • Redigerat 2026-01-29 12:38 av Fornöga
Fornöga
2026-01-31 09:34
1

Fler analytiker ser en Putin vid vägs ände. 👉

Putin är ”desperat” och ”närmar sig vägs ände”, enligt översten Hamish de Bretton-Gordon.
Draken
2026-01-31 10:30
2

Risken är ju tyvärr att det kommer någon liknande eller ännu värre.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fornöga
2026-01-31 10:40
1

#3 Ja, all opposition verkar ju kvävd- det ser ut som generalerna är det enda alternativet, och de visar ju redan som det är vad de går för… 🤔

[Tipin]
2026-02-02 14:27
1

Nä det lär knappast komma någon bättre efter Putin tvärtom dom är lika jävliga allihopa men man hoppas på någon form av förändring men det är naivt att säga så.

Det märkliga är det står så olika bud i media ena dagen är Ryssland på fallrepet nästa så starka så man vet ärligt inte vart man har det här men man hoppas så klart på svaghet men då kan jag inte låta bli att tänka på alla oskyldiga Ryssar som inget vill ha att göra med kriget.

Hur man än vänder sig i det här tycks man alltid ha rumpan bak och vet våra medier och politiker verkligen sanningen hur det är där för det är Ryssland vi talar om där kan allt döljas och hända inget är tillförlitligt se bara på den där Lavrov som konstant kräks galla.

Fornöga
2026-02-08 11:13
0

Carl Bildt i Hemtrevligt om Ryssland e.P:

"Så länge vi har Putin kommer vi att ha en mycket bekymmersam situation. Men den stora frågan är – hur kommer Ryssland att vara efter Putin? Ja, det vet vi inte. Det finns de som säger det kan bli lika illa, eller till och med värre. Men jag tror inte det. Jag tror att många i Ryssland har lärt sig av det enorma misstaget som detta krig faktiskt är."

Carl Bildt har träffat Putin flera gånger. Vad fick han för uppfattning?

"– Han gjorde inga stora avtryck då. Småprat är kanske inte hans bästa gren. Numera uppfattar jag honom som en kall och beräknande person. Och han är förstås smart. Enligt min mening är detta Putins krig. Och jag tycker att det är viktigt att vi ser det som Putins krig. Men han försöker göra detta till Rysslands krig. I ryska medier säger han hela tiden att väst, EU och Nato är emot Ryssland och vill förstöra landet."---

I ett samtal som rör sig från Kairo till Kiev, från AI till Abu Dhabi, analyserar han en värld i oreda. Mer intellektuell än folklig, mer global än nationell…
  • Redigerat 2026-02-08 11:22 av Fornöga
[Tipin]
2026-02-08 14:29
0

#6: Spännande reportage och Bildt är en rejäl lirare jag tycker han har så mycket bra att komma med sen den där bilden på hans Hustru det var så harmlöst dock otur i CNN-s direktsändning men det var så mänskligt och lättsamt roligt 😎

Att han var bara 42 år när han blev stadsminister då kändes han gammal men jag var ung då så inte undra på han kändes gammal och han har verkligen utvecklats har sån oerhörd erfarenhet och kunskap.