Svenskättlingar i Ukraina belägrade av rysk militär
På Arkeologi iFokus finns ett inlägg om en runkalender. Den har tagit en intressant vändning och innehåller berättelsen om svenskättlingarna i Gammelsvenskby i södra Ukraina. Den började redan på 1700-talet.
- Redigerat 2022-04-07 11:54 av Niklas
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en kort film om och med några av byborna i Gammalsvenskby. Jag är förvånad över att de fortfarande pratar begriplig svenska.
Fascinerande!
Jag önskar bara att kriget tog slut nu genast. Eller helst att det aldrig började.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Här finns oxå lite info om gamla svenskbyn.
https://pelargoner.ifokus.se/discussion/1420289/pelargonfroet-maj-2018-:-svenskbybornas-pelargon
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-04-07 13:26 av Pyttelite
Ja, det finns mycket historia i Gammalsvenskby, och ändå är den så okänd för oss här i Sverige.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Lokalbefolkningens svenska kontakter oroas över vad som nu pågår i Gammalsvenskby. Strömmen har gått där, och det går inte att få kontakt.
En betalartikel i GP uppger att ryska styrkor gått in i byn.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
I nästa nummer av tidningen Släkthistoria, som kommer ut 17 maj, kommer det att finnas en artikel om Gammelsvenskby och dess historia.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag hade aldrig hört talas om Gammelsvenskyi Ukraina.
/Maria
Trodde att gammelsvenskbyn var allmänt känd, men det verkar som att de flesta inte har hört talas om den. Trodde de skulle fly undan kriget till Sverige eftersom många har anhöriga här, men det verkar de inte ha gjort.
Gammalsvenskby är definitivt inte okänd, i bland oss något äldre.
Precis efter Sovjet föll så uppmärksammades byn i bl.a. TV3,
men även innan så kom den upp i diskussioner.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Ryska soldater har nått Gammalsvenskby
Enligt uppgifter till Göteborgs-Posten ska ryssarnas ankomst inte ha mötts med våld eller motstånd. Ingen i byn ska ha dödats eller skadats.
– De kom till byn och pratade med byns överhuvud i 20 minuter. Vad de pratade om vet jag inte. Sedan dess har vi inte sett dem här, säger Fader Ivan, som är präst i Gammalsvenskby, till tidningen.
Nu befinner sig soldaterna främst i Beryslav som är huvudstaden i den kommun som Gammalsvenskby tillhör. Byborna kan höra ljudet från stridigheterna i den närliggande staden.
Trots att Gammalsvenskby förskonats från våld har truppernas närmanden bidragit till ökad otrygghet. Brödleveranser kommer inte fram, det är brist på mediciner och de har varit utan elektricitet i flera dagar.
En del flyktingar från Gammalsvenskby finns med bland de ukrainare som kommit till Sverige- för två veckor sedan var de åtminstone tjugo.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-15 11:04 av Cojimar
#4: Jag hade inte ens hört om Dagö förrän för tio, femton år sen.
@#4 Inte hört talas om Dagö, Ösel, Runö och Ormsö , trots att du som [som jag antar] är uppväxt betydligt närmre dessa öar än vad jag är?
Hos mig talade "de gamla" om sådana saker när jag var barn för ca 60 år sedan.
Det var snack om Finland, Estland och Ostpreoßen, det var i samtliga fall rörande ryssarnas brutalitet och människoslakt.
Så… jag är uppvuxen med en mycket negativ syn på Ryssland.
Kommunchefen i Gammalsvenskby har förts bort av rysk militär och livstecken saknas från honom. 😟
- Redigerat 2022-05-03 22:57 av Cojimar
#13: Om det var mig du menade så har jag sedan länge hört talas om alla dessa öar och även om Gammalsvenskby. Har läst en hel del om dem under årens lopp.
Sofia Hoas, ordförande för föreningen Svenskbyborna på Gotland har daglig kontakt med människorna i Gammalsvenskby. Hon säger till SVT att det är oro där inför den tvingande folkomröstningen.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#16 Invånarna i Gammalsvenskby valvägrade.
#17: Ändå "vann" ja-sidan med 96-98 procent. Undrar vad det kan bero på? 🤔😉
Det beror på valfusk.
#19: Jo, jag förstod det.
(Det var menat som ironi.)
- Redigerat 2022-09-28 10:38 av Carmarino
Ryssarnas närvaro har blivit mer påtaglig i Gammalsvenskby i takt med att fronten förflyttas.
Låter inte kul
Hoppas Ukraina kan återta de delarna av landet också snart.
#23 Gammalsvenskby har befriats, meddelar den svenska intresseföreningen Svenskbyborna via TT.
#24: Du skrev ”via TT” och länkade till Expressen. 🙂
#25: Expressens text är från TT.
#24: Inte mycket till befrielse tydligen, eftersom ryssarna har minerat runt byn och sett till att byborna varken har el, vatten, internet eller bränsle.
Är inte bruket av minor olagligt?
Så här ser överenskommelsen ut men krig är krig och det finns inga regler Ryssarna följt.
https://www.rodakorset.se/krigets-lagar/aven-krig-har-regler/vapen-och-vapenexport/
Tack för länken
Det är olagligt att bomba sjukhus och civilpersoner också, men det struntar ryssarna i.
#25 (OT) Många tidningar sätter in artiklar obearbetat från TT, som därmed är primärkälla. I sådana fall anger jag alltid TT som uppgiftslämnare. (Samma artikel kan läsas i ordagrant skick bland annat på DI, Aftonbladet och flera andra.)

- Redigerat 2022-11-12 16:11 av Fornöga
SVT har besökt Gammalsvenskby och bland annat träffat svensktalande Valentina.
Kul att se. 🙂
#12: Flera orter i Estland har fortfarande officiella namn på svenska. Institutet för de inhemska språken (den finländska språkvårdsmyndigheten) har en artikel om detta.
https://www.sprakinstitutet.fi/sv/sprakhjalp/namnhjalp/ortnamn/svenska_ortnamn_i_estland
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Ännu en länk om Gammalsvenskbybornas historia.
Föreningen Svenskbyborna tilldelas Bernadottepriset på 200.000 kronor för sina insatser för att utforska och sprida kunskap om svenskättlingarna i Gammalsvenskby i Ukraina, skriver SVT Nyheter.
#37: Trevligt. Har precis avslutat avskriften av dödböckerna för Gammelsvenskby, så jag har skrivit till föreningen och frågat om de vill ha en kopia. 🙂
Två döda i rysk attack mot Gammalsvenskby. https://www.svd.se/a/5BRd2b/tva-doda-i-rysk-attack-mot-gammelsvenskby-i-ukraina 😥
- Redigerat 2023-02-18 02:05 av Tant Grön
#38: Wow, om de förstår värdet av den vill de säkert det. 🙂
#40: De har inte svarat än. Annars kommer uppgifterna att finnas med på Sveriges dödbok nummer 9 som kommer ut (förhoppningsvis) i slutet av året.
Gammalsvenskby utsatt för ryska angrepp dygnet runt nu.
#42: Sorgligt. 😢
Fortsatt prekär situation i Gammalsvenskby, skolan bombades i torsdags.
#44: 😢
#44:
Man beklagar sorgen, det finns ingen gräns för vår store granne i öst.
Oro i Gammalsvenskby efter dammkollapsen.
Svenska politikern och tidigare ledamoten av försvarsutskottet med en farfar som kom från Gammalsvenskby krigar mot ryssen. Ej betalartikel ännu.
Gammalsvenskby under konstanta attacker.
- Redigerat 2023-08-28 20:52 av Fornöga
Sajten Släkthistoria har en artikel om Gammalsvenkbys historia från Stormaktstiden fram till idag.
Gammalsvenskby är fortsatt utsatt för attacker. Nu har kulturhuset blivit ruin.
#51: Sorgligt. 🙁
Mycket sorgligt medveten förstörelse, som ryssarna ägnar sig åt.
Ingen julefrid i Gammalsvenskby- någon dag innan julafton utsattes byns kyrka för rysk beskjutning.
#54: Så trist. 😞
Gammalsvenskby under hårda angrepp.
"Föreningen Svenskbyborna uppger till bloggen (Cornucopia) att Gammalsvenskby utsatts för extrem terrorbombning och även bombats med flygblad om att ge sig. Det var en av de värsta dagarna hittills, och Ryssland bombade resterna av byn med artilleri, drönare, tunga 500kg eller 1000 kg glidbomber samt direktbeskjutning med stridsvagnar och liknande rätt över den dränerade Dniproreservoaren. Bombningen pågick utan uppehåll."---
"Verkligheten är att det handlar om folkmord och etnisk rensning. Ryssland terrorbombar systematiskt de befriade delarna av Chersonregionen för att utrota eller driva bort befolkningen, en befolkning som Kreml själva i sin illegala annektering av regionen definierade som rysk för all framtid. Ur Kremls formalistiska perspektiv terrorbombar man alltså sig själva, men alla vet att det där bara är rent skitsnack från Kreml. Det handlar om att utrota ukrainare, och i fallet Gammalsvenskby en liten minoritet med svenska anor."---
- Redigerat 2024-02-02 09:48 av Fornöga
#56: Sorgligt. 😢
#56: Inte otroligt att det har samband med Sveriges Natoansökan - Putin är vedervärdiga.
#54 En kyrka i Gammalsvenskby har förstörts genom beskjutning från en rysk kamikazedrönare.
#59: Sorgligt. 😥
- Redigerat 2024-07-02 23:06 av Fornöga
- Redigerat 2024-10-16 16:44 av Fornöga
#62: Var faktiskt på ett föredrag om Gammalsvenskby igår kväll. Det var en av ättlingarna till dem som kom till Sverige 1929 som berättade. Han nämnde också att ordföranden i föreningen Svenskbyborna Sofia Hoas var med på något tv-program strax innan föredraget började, men han visste inte vad det hette eller vilken kanal det sändes på så jag har inte hittat det. Det var förmodligen något av de där "sen eftermiddags-programmen" som handlar om lite av varje.
Regeringen vill hjälpa invånarna i Gammalsvenskby i Ukraina att bygga upp samhället efter kriget, skriver SVT Nyheter.
Epilog (?) för ett stycke svensk historia: endast fyra personer finns kvar i Gammalsvenskby.
#65: Så trist. 😞
#65 ff "Innan den fullskaliga invasionen av Ukraina bodde runt 2 400 personer i Gammalsvenskby", skriver TV4 Nyheterna.
". När TV4 Nyheterna var på plats i området i Cherson i maj tidigare i år bodde bara runt tio människor kvar i byn – idag har nästan alla lämnat.
– Det är bara två personer kvar för det går inte att leva och bo där längre. De allra flesta har flytt och bor kvar i närområdet, säger Sofia Hoas, ordförande i föreningen Svenskbyborna som arbetar med att stötta byborna och byn."---
Sverige ger tio miljoner i bistånd till återuppbyggnaden av Gammalsvenskby.
#68: Sorgligt så förstört det är, men bra att de får hjälp från Sverige.