Nato-toppen: Fruktar storkrig med Ryssland
Det här publicerades för några dagar sedan.
https://www.expressen.se/nyheter/nato-toppen-fruktar-storkrig-med-ryssland-/
och ÖB ser risk för storkrig: Delar bilden av en förskräcklig situation
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/overbefalhavaren-om-storkrig-med-ryssland-delar-natos-oro
Min fundering är om Sverige & Finland kan bli indragna i beväpnad konflikt med tanke på att vi ännu inte är medlemmar i Nato.
Indragna lär vi bli och är redan med Ukraina pga den hjälp vi skickar dit samt sanktionerna och att vi är i stor risk för hybridkrig men här tänker jag beväpnad konflikt om det skulle gå så illa att Nato och Ryssland kastas in i ett storkrig under vintern.
Ingen kanske vet men intressant vore att höra era tankar hur det skulle kunna bli för Finland och Sverige vad tror ni dras vi in i beväpnad konflikt ?
Själv tänker jag stundom ja det gör vi med tanke på det nära samarbete som vi har med Nato och att vi ansökt om medlemskap medan i nästa stund kommer tanken nej vi är inte tillräckligt intressanta för Putin så tankarna far åt båda håll. Vi får innerligt hoppas att det inte blir storkrig men med tanke på det säkerhetsläge som råder vet man aldrig.
Jag vågar inte ens tänka på det😥
/Maria
#1 Nä det är lite så man känner och det här med redan i vinter det känns oerhört overkligt och vi får innerligt hoppas att Nato kan hålla det här i styr så det inte händer.
#0: Risken är inte stor även om den finns. Däremot är den större nu är för några år sen. Det är bra att vara medveten om det, men inget att grubbla över.
#3 Nja grubblar gör jag inte men intresserar mig för utvecklingen och jag tror inte heller det är en stor risk även om den ökat i takt med kriget i Ukraina.
Jag litar på Nato och tror dom verkligen kan åstadkomma mycket och hoppas dom kan hålla det här borta från Europa och dom gör ju inget i första hand det lär vara Ryssland som skjuter första skottet om man säger så.
Frågan är om det nu skulle hända hur skulle ett sånt krig se ut för Putin kan väl omöjligt börja anfalla samtliga Natoländer samtidigt det har väl inte ens dom resurser för och är upptagna i Ukraina.
#0: Det är fruktansvärt. Men jag kan , tyvärr, inte säga att jag är särskilt förvånad 🥺
2025 Ny Natochef, samma farhågor…
"Vi är Rysslands nästa mål", säger Natos generalsekreterare Mark Rutte enligt Aftonbladet.
Varningen kom när Nato-chefen höll ett tal på en säkerhetskonferens i Berlin under torsdagen. Hans budskap var att Europa måste förbereda sig på att förhindra ett ryskt krig.
– Vi måste vara beredda på krig i den skala som våra mor- och farföräldrar och deras föräldrar genomlevde, säger han.
Med den ryska krigskassan kan landet vara redo att attackera ett Nato-land inom fem år, lyfter Rutte."
"– Vi är Rysslands nästa mål och Nato är redan i fara. Jag är rädd att alltför många känner att det inte är brådskande och alltför många tror att tiden är på vår sida. Det är den inte. Tiden för handling är nu, säger Nato-chefen."---
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-12-11 21:38 av Fornöga
Lustigt att det kommer samtidigt som Ryssland säger att dom inte har några planer på att kriga med fler europeiska länder och är skriva bindande avtal kring det.
Ibland känns det onekligen som att NATO och vissa EU-ledare vill ha krig.
Mvh // Johan
Jag såg uttalandet av NATO-bossen i kvällens 22-sändning på TV4 och det såg ju inte så lovande ut. Fan vet om man inte skulle sig fram emot en definitiv flytt från Europa men jag vet ärligt talat inte vilket land jag skulle vilja bosätta mig i. Jag är ju till åren kommen som det så vackert heter när man passerat 65 år och inte är så önskvärd längre av den offentliga sektorn i Sverige.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#7 För mig känns det som en ömsesidig eskalering. Nato måste väl hålla sina medlemmar lugna nu när Trump instabiliserar pakten med att bland annat vilja driva in medel från länder som han menar inte gör rätt för sig. Samtidigt är ju Putin knappast någon fredsängel, och personligen ger jag inte mer för hans ord än Trumps. Att Ryssland är villiga att skriva under "papper" är väl i så fall sådana med enbart deras intresse tillgodosedda, som det verkar vara i fallet med fredsförhandlingarna med Ukraina.
Med detta inte sagt att jag fruktar något storkrig- har man lyckats leva ett långt liv under fredliga förhållanden i ett lugnt hörn av världen så är chansen nog skaplig att man hinner löpa linan ut innan det eventuellt kan braka loss. Hade jag varit femtio år yngre hade jag troligen inte varit lika obekymrad…🤷♂️
#8 "Ja´ flytt´ int´".
- Redigerat 2025-12-12 04:33 av Fornöga
Putin har väl inte så mycket varken ressurser eller soldater kvar ?
Även fast det skulle bli fred med Ryssland och han får loss soldaterna därifrån, så finns det väl inga ekonomiska ressurser ?
#9 #10 Tyvärr har artikeln här ovan blivit betallåst sedan den länkades, men där hävdas att ett av två skäl som ryssarna tycker berättigar dem att gå i krig är om deras innestående tillgångar i väst beslagtas. Fast då behövs ju det kapitalet för att få råd att kriga- hmmm…🙄
#10: Det sa man i början av kriget också. Ändå fortsätter eländet.
Tycker media alltid varit oerhört märkliga.. Å ena sidan måste världen ge Ukraina miljard efter miljard för att hålla ut längre än Ryssland, å andra sidan påstår man att Ryssland plockar chip ur diskmaskiner för att göra vapen och använder stridsvagnar från 60-talet.
Märkligt om båda är sant samtidigt.
Jag litar inte heller på Putin. Men tycker väst minskar förtroendet varje dag också. Den ständiga krigshetsen och ovilja att avsluta kriget…
Mvh // Johan
Man kan ju faktiskt fråga sig varför alla som förespråkar fred blir utmålade som putins nyttiga idioter.
Det påminner ganska mycket om hur alla som påpekade att det kunde bli problem med massinvandringar var rasister.
Vem tjänar på resultatet?
Mvh // Johan
#10 Vad gäller ryska offer i kriget så uppges 150.000 bekräftat döda, men att den faktiska summan är betydligt högre, från annekteringen 2014 och framåt.
Källa oberoende rysk institution i samarbete med BBC, enligt Rysslandskorrespondenterna på SR.
#12 Media får man så klart som alltid läsa med urskiljning, och med länkar så är det ju upp till var och en att bedöma vad man tycker är trovärdigt. Svårverifierade nyheter, speciellt från från ena sidan, inbjuder säkert till spekulationer även i media. Jag tycker att det vore fel att inte uppmärksamma Natos generalsekreterares uttalande i denna tråd, eftersom det går i linje med TS-inlägget från 2022.
#13 Vad gäller utpekande "Putins nyttiga idioter" så tror jag samma epitet gäller de som finner anledning av säga något positivt om Trump. (Hoppas slippa bli utnämnd som "Trumpkramare" med detta, för jag hyser inga sympatier för någon av stormaktsledarna.)
#15: Ja, verkligen.
Jag kan inte låta bli att fundera på hur fredsförsöken hade bemötts om det inte var Trump som pushade det hårdast. vad hade hänt om Carl Bildt eller Obama låg bakom dom?
Mvh // Johan
Å andra sidan blev Gudrun Schyman slaktad i media för att förespråka fred, och hon har ju ofta varit medias gulleplutt, så jag kanske har helt fel.
Mvh // Johan
#16 Problemet med Trump är väl hans avsaknad av diplomatiska färdigheter, slänger man ur sig vad som ofta förefaller vara rena hugskott inför ett pressuppbåd så är det inte underligt om inte bara vi, inte bara media, utan även statsmän i omvärlden inte längre vet vad de skall tro.
Att han lyckats snacka sig till att Danmarks underrättelsetjänst för första gången satt upp USA som ett presumtivt hot är snabbt marscherat av en som aspirerat på Fredspriset…🙄
Ja, han skulle lätt vinna pris för mest lynniga och oberäkneliga presidenten någonsin.
Mvh // Johan
#14 De ryska förlustsiffrorna stiger konstant.