Ukraina iFokus

Ukraina

Etikettnyheter
Läst 212 ggr
[Kattenlava]
2022-03-29 03:42
6

Ryssland lättar på kraven på Ukraina – får gå med i EU

Ryssland har inte längre som mål att ”avnazifiera” Ukraina.

Om Ukraina går med på de ryska kraven innebär det grönt ljus för att ansöka om medlemskap i EU – samtidigt som man förbinder sig att inte gå med i Nato.

Samtidigt återstår den svåraste frågan om gränsdragning.

– Vi kommer aldrig att erkänna några andra gränser än de som står i vår självständighetsförklaring, säger David Arkhamia som är med i teamet som förhandlar med Ryssland för Ukrainas räkning, till Financial Times.

https://www.expressen.se/nyheter/ryssland-lattar-pa-kraven-pa-ukraina-far-ga-med-i-eu/

Vågar man hoppas lite lite på en framtida lösning ? nåja helt bra är det inte när man läser vidare men skulle det möjligen kunna börja öppna dörrar så Ukraina kan få fred.

Hoppas vågar jag inte men en önskan om att det kanske kan få leda till fredsavtal.

Ryssland har inte längre som mål att ”avnazifiera” Ukraina. Om Ukraina går med på de ryska kraven innebär det grönt ljus för att ansöka om medlemskap i EU
Magi-cat
2022-03-29 09:50
5

Ja vad säger man, självklart är det bra och de måste förhandla. Men så mycket elände det har ställt till, så mycket hat, så mycket förstörelse för lång tid framåt. Så onödigt.

FRED! NU!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kattenlava]
2022-03-29 16:01
3

Håller med dig Katten det är hemskt och så tragiskt. Vilken enorm förlust både i liv och materiellt. Alla som förlorat sitt hem, all återuppbyggnad och visst det materiella kan ersättas men alla minnen som bara försvunnit och alla liv.

Såg en gammal man som försökte röja upp i sin lägenhet någonstans utanför Kiev där hela fronten på huset var bortblåst och ändå kämpade han med det lilla som fanns kvar av hans hem att försöka städa upp. Det var så tragiskt och gjorde så ont att se.

Hoppas det här får ett slut för fy f stackars människor 😥

OberonsMatte
2022-03-29 16:22
4

Så absurt att Ukraina ska behöva Rysslands "tillåtelse" för att ansöka om medlemskap i EU..

Sajtvärd Katter iFokus

[Kattenlava]
2022-03-29 17:19
0

#3 Jamen visst är det absurt, det är hemskt att det ska behöva till för att kanske nå fred och likaså att Ukraina ska behöva ge upp delar av sitt land det är för 👿 - ligt och så ofattbart orättvist.

Draken
2022-03-29 19:21
4

Varför i H****vete skall Ryssland bestämma om Ukraina får gå med i EU eller inte ?

Det är mig helt obegripligt 🤬

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-29 19:22 av Draken
Farwuq
2022-04-02 06:58
4

Dessutom är en stor del av den ryska befolkningen i Ukraina inflyttade, mest under Sovjets välde, för att ersätta avsiktligt dödade eller deporterade minoriteter som tyskar, moldavier, greker, tatarer, polacker etc.
Många ryssar flyttades då dit för att utgöra en strategisk buffert.

Förr bodde det gott om ukrainare utanför det som är Ukraina i dag, vart de tog vägen vet jag inte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cojimar
2022-06-23 21:23
1

EU har godkänt Ukraina som kandidat till EU, vilket inte innebär att de per automatik blir medlemmar, men dock ett första steg på den vägen. Även Moldavien godkändes som kandidat.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

EU-länderna säger ja till Ukraina och Moldavien som kandidatländer. Det meddelades vid ett toppmöte i Bryssel på torsdag
Farwuq
2022-06-24 04:41
0

Ukraina och Moldavien med i EU?

Jo det går nog så småningom, men Schengen lär nog dröja.
Ett fullt medlemskap lär nog också dröja så länge kriget mot Ryssland pågår och så länge den lilla utbrytarrepubliken Transnistrien får lov att existera.

Detta med ett vansinnigt krig i Europa, där människor och stora kulturvärden förstörs, det sätter alla käppar i hjulet för ett "enat Europa".
I dagsläget så är både Ukraina och Moldavien är krigszoner.
EUs befolkning då speciellt de i Polen har tagit emot en massa flyktingar .
Allt är orkestrerat av diktatorn i Moskva som vill ha ett "Storryssland".
Vem blir det härnäst? Baltikum, Finland eller mer krig i Kaukasus?

Ett enat Europa lär dröja.

Draken
2022-06-24 20:59
1

Anser fortfarande att Ryssland inte har med det att göra alls. Varför skall Putin bestämma det ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-06-24 21:00 av Draken
Niklas
2022-06-30 13:43
1

#8: Jag tycker nog att EU är mer enat än på länge.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Farwuq
2022-07-02 04:47
1

#10 Jag menade att ett enat Europa, från Ural och Kaukasus till Island lär dröja.

EU är endast en delmängd av Europa. Ryssland är så urbota nationalistiskt och anser sig själva vara Guds gåva till Europa och världen. På Balkanhalvön sitter "Lill-ryssland" Serbien och självförhärligar sig och är en käpp i hjulet.
Man undrar om det har med den ortodoxa kyrkan att skaffa?

En europeisk federativ stat är möjlig men mycket svår, vi får t.ex. skaffa oss ett gemensamt språk när vi talar med varandra och i Europa lär inte engelska duga hos de stora drakarna, Frankrike, Spanien och Tyskland, m.fl. Och ett amerikaniserat Europa vill jag med många andra inte se, det räcker som det är med den saken. vi har egen kultur.

Att ta upp Esperanto som ett gemensamt andra språk är en möjlighet. Jag har inte sett på språkets struktur, vet inte om det skulle duga. En enkel grammatik i språket kan göra att det förlorar stringens och precision. Ordförrådet lär vara mycket romanskt, vilket inte är så välkommet i det germanska och västslaviska områdena.

Ta till exempel orden "svartsjuka" och "avundsjuka" på många språk finns det ingen skillnad, men i svenskan är det stor skillnad, språk är allvarligt och inget man ersätter hur som.

Fornöga
2026-05-23 17:35
1

#0 Ryssland kan inte tänka sig Ukraina i Nato, men det förefaller Sverige kunna.

(Trådrubriken är knappast aktuell längre.)

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Sverige vill att Ukraina ska bli en del av Nato. Det säger försvarsminister Pål Jonson (M), till nyhetssajten Politico. Han menar att deras krigstestade armé skulle styrka alliansen.
  • Redigerat 2026-05-23 18:18 av Fornöga
Fornöga
2026-06-13 10:11
0

Ukraina och Moldavien kan nu inleda förhandlingar med EU. (Detta dock utan något godkännande från Ryssland, vilket den nu inaktuella trådrubriken kan ge intryck av.)

Källa.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Ukraina och Moldavien får formellt inleda de första förhandlingarna om anslutning till EU på måndag, rapporterar Euronews.