Hur kan man bäst hjälpa Ukraina?
Är det bäst att skänka saker, skänka pengar? Vilka organisationer är mest pålitliga?
/Maria
- Redigerat 2022-03-11 14:08 av Niklas
Något jag undrar över också. Vill gärna hjälpa men då ska det ju hamna rätt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Man vågar ju inte skänka pengar.Eller andra nyttiga/värdefulla material. Risken är så stor att det kommer i fel händer.
Särskilt pengagåvor, men sjukvårdsmateriel och liknande kan också hamna i fel händer.
Jag vill gärna hjälpa på alla sätt jag kan, men jag vet inte hur för att vara säker på att hjälpen kommer dit den skall.
#2: Det är precis så jag känner. Man blir ju uppringd ibland av folk som söker gåvor till diverse saker, och det är inte så att jag blir upprörd eller nåt, men jag säger ALLTID nej. Ska jag ge något vill jag kunna vara 100% säker på att gåvan hamnar rätt. En uppringning säger inte mig något. Däremot brukar jag säga "kan du ge mig er hemsida så ska jag kolla själv och se om jag kan hjälpa". De som är legitima brukar alltid kunna ge en hemsida etc. De som inte är det blir arga och frågar "jaha och varför vill du inte hjälpa xxx". Det är för mig en rejäl varningsklocka.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#3: Precis så känner jag med. Jag hjälper mer än gärna till, men jag vill vara säker på att den hjälp jag ger kommer dit den skall och inte till andra saker.
Kolla efter 90- konton.
Svensk Insamlingskontroll är en oberoende ideell organisation som i givarens intresse arbetar med kontroll av att insamlade medel används till rätt ändamål. Vi säkerställer genom årlig kontroll och granskning att den som bidrar med pengar till en insamlingsorganisation med 90-konto får tillgång till tillförlitlig information om hur pengarna används
Jag brukade jobba som gatuförsäljare och sälja välgörenhet. Vet att det var ett visst antal procent av pengarna som måste gå till själva ändamålet för 90 konton, tror det var 75%.
- Redigerat 2022-03-09 17:02 av [Tismon]
90-kontoinnehavaren ska varje år upprätta en årsredovisningen enligt regelverket K3. I förvaltningsberättelsen ska det finnas en redogörelse om hur ändamålet främjats och vilka resultat och effekter man uppnått med ändamålsarbetet. Högst 25% av totala intäkter får gå till insamling och administration och minst 75% av totala intäkter ska gå till ändamålet.
Så var det ja
Det skall jag absolut kolla upp.
De brukar ha en sådan liten märkning på sina broschyrer eller reklam eller var man nu hittar dem
- Redigerat 2022-03-09 17:11 av [Tismon]
Hjälp personer på plats genom att boka privata boenden hos personer som hyr ut rum. Sen meddelar man till dem att man inte kommer. Läs mer här.
Smart. Man kanske skall boka ett hotellrum eller två i Ukraina 😁
#10:
Ja men man måste tänka på att många hotell är stänga och inte tar emot beställningar just nu, men det finns många privatpersoner som hyr ut rum / stugor på sidor som denna och som man fortfarande kan beställa rum hos. https://www.airbnb.se/ukraine/stays
De har ändå inga gäster just nu och därför ingen inkomst. På det här viset går pengarna direkt till dessa personer och så kan man hjälpa dem överleva. En av mina Facebook vänner beställde ett rum i någon stuga någonstans i Ukraina. Sen pratade hon med mannen som äger boendet, berättade att hon inte kommer. Han var så jätte tacksam. Han sa att när kriget är över så är hon välkommen att övernatta där 😊
- Redigerat 2022-03-09 17:29 av FataMorgana
#11: Jag och maken skall sätta oss och kolla ekonomin. Om vi kan göra något 🙂
Den första kraftsamlingen av hjälp till Ukraina bland allmänheten har mattats av, samtidigt som biståndsorganisationer nu försöker styra över givandet även till andra utsatta områden i världen, säger branschorganisationen Giva Sveriges generalsekreterare enligt SR Ekot.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Läkarmissionen stödjer ett barncenter i Lviv. Barncentret riktar sig till familjer, främst barn, i utsatthet.
Sedan kriget bröt ut har arbetet förändrats en aning. Det har öppet dygnet runt och många flyktingar söker sig dit.
Sedan invasionen startade har Läkarmissionens stöd utökats till att utrusta skyddsrum och att ge matpaket till familjer. Volontärerna åker runt till olika affärer och köper mat som de sedan delar ut till behövande.
Vill man hjälpa till och bidra med en matkasse kan man swisha 150 kr till 90 00217. Märk meddelandet med "matpaket".
Källa: Svenska Journalen 2022-2
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Här är ett annat fint initiativ:
"Tre Göteborgsorkestrar går ihop för att genomföra ett tio timmar långt musikmaraton till förmån för Ukrainas musikliv.
– Att svenska musiker nu hjälper sina ukrainska kollegor betyder enormt mycket och är en väldigt fin gest, säger Ukrainas chefsdirigent Theodore Kuchar.
Ukrainas musikliv drabbas hårt av kriget. Konserthus bombas och instrumenten brinner upp. Det är med andra ord svårt att vara musiker utan varken instrument eller konserthus. (…)
De behöver pengar för att återuppbygga orkestrarna den dag kriget tar slut.
Hur kommer instrument att hjälpa personer som befinner sig i krig?
– Kultur är en väsentlig del i alla samhällen och inte minst efter ett krig så kommer musik och kultur läka och bygga upp, säger Andreas Lönnkvist."
- Redigerat 2022-05-28 21:06 av [Fredrika00]
#16: Vilken otroligt fin gest 💖
Ett sätt att hjälpa Ukraina är att delta i Måndagsrörelsens manifestationer. De står på Norrmalmstorg i Stockholm varje måndag klockan 12. Tror de finns i Malmö och Helsingborg också, och kanske i andra städer.
Måndagsrörelsen skapades 1990 för att ge människor en möjlighet att visa sitt solidariska stöd till de baltiska länderna i deras frihetskamp mot sovjetdiktaturen. En av initiativtagarna var Gunnar Hökmark (M). Han har också tagit initiativ till de möten som hålls nu till stöd för Ukraina.
Wikipedia:
"Måndagsrörelsen var en svensk opinionsrörelse för de baltiska staternas självständighet från Sovjetunionen, med Gunnar Hökmark, Peeter Luksep, Håkan Holmberg och Andres Küng som initiativtagare. Man samlades till totalt 79 offentliga opinionsmöten, varje måndag klockan 12, på Norrmalmstorg i Stockholm, från mars 1990 till september 1991, då balterna, efter Sovjetunionens kollaps i augusti samma år, lyckats få sin självständighet.[1]
Vid sidan av de veckovisa måndagsmötena på Norrmalmstorg ägde månadsmöten som mest rum i femtio städer i Sverige år 1991, och mer regelbundet i trettio städer.[1]
Under sin korta levnad fick måndagsrörelsen ett starkt genomslag i den svenska opinionen och initiativtagarna belönades senare med flera förtjänsttecken från de baltiska staterna som tack.[1] Norrmalmstorg blev också 1994 platsen för det baltiska frihetsmonumentet "Frihetens källa".
Här finns tips på fler sätt att hjälpa den hårt utsatta befolkningen i Ukraina:
"Först vill jag säga att jag är stolt över att vara svensk när man ser hur många svenskar som engagerar sig i att aktivt genom handling, egen tid, egen utrustning och egna pengar direkt stödja Ukraina. Helt frivilligt och utan statlig inblandning. Civilsamhället levererar i kris, men så är det också så vi människor fungerar – vanliga mentalt friska människor hjälper andra när det krisar sig."
Sajten Cornucopia varnar i sin dagliga nyhetsförmedling från Ukrainakriget för en falsk insamlingsfond.
"Den ukrainska underrättelsetjänsten avslöjar att Ryssland har satt upp en falsk insamlingsfond för Ukraina och planerar att viralt sprida den i sociala medier tillsammans med fejkade nyhetsartiklar", skriver sajten. Läs mer här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-08-14 11:28 av Fornöga
Nunnor från Belarus samlar in pengar i Sverige med påstått syfte att de gör det för föräldralösa barn, men nu säger regimkritiker i Belarus att medlen oavkortat går till Putins krigskassa.
Usch😒
/Maria
#21 ff Nunnorna själva förnekar (förstås) anklagelserna, så uppgift står mot uppgift.
Det privata givandet till Ukraina har minskat kraftigt i jämförelse med förra året. Första kvartalet 2023 skänktes 10% av vad som kom in motsvarande period 2022 till Unicef. Sämre privatekonomi och minskad medierapportering hör till de skäl som anförs som orsak till minskningen.
- Redigerat 2023-08-22 07:21 av Fornöga
Ebba, 97, har stickat 80 par strumpor inför Ukrainas vinter.
- Redigerat 2023-08-24 21:26 av Fornöga
Det har gått tre år sedan Ryssland invaderade Ukraina, och nu när vänner sviker behövs vår hjälp mer än någonsin. Den som har tillgång till Swish kan ge bidrag här, vi övriga kan använda PG: 90 01 64-5 | BG: 90 0-16 45 till UNHCR, märk talongen "Ukraina".
- Redigerat 2025-02-23 08:56 av Fornöga
Drygt tusen mössor och 600 par vantar, det är vad väninnorna Tua och Vonne i Hangö stickat åt de små i Ukraina- hittills.
2026 "Alexander ”Alex” Lekander var bara sju år när han överlevde tsunamin i Thailand, där hans mamma, mormor och morfar omkom. Nu har han vigt sitt liv åt att hjälpa Ukraina. Inom kort kör han för tionde gången åter en lastbil med förnödenheter till landet", skrev Hemmets Journal i november förra året. 👍
Aktuella tips om vägar att hjälpa krigsdrabbade.
"Svenskarnas vilja att skänka pengar till Ukraina är fortsatt stark, fyra år efter Rysslands fullskaliga invasion, enligt flera biståndsorganisationer som Ekot pratat med.
”Den vanliga, tydliga nedgången i engagemang som man kan se i andra katastrofsituationer efter ett tag, den har vi inte sett på samma sätt i Ukraina”, säger Åsa Widell vid Sverige för UNHCR.."---
#31: Jag tror det till viss del kan bero på att kriget är "runt husknuten" så att säga.
Svenskarna räknar Ukraina, lika väl som Estland, Lettland och Lithauen, som grannländer. Det är vad jag tror i varje fall.
#32 Ja, det är säkert en anledning. Andra kan vara att Sverige har gamla förbindelser med Ukraina (Svenskbyborna, Poltava m.m.) och våra gemensamma nationella blågula färger men kanske framförallt att om Ukraina faller i händerna på ryssarna ligger andra närområden till Ryssland i farozonen, och därmed indirekt Sverige (tangerar väl det du skrev).
Däremot har den svenska omtanken om Ukraina inte längre någon motsvarighet här - vi är bara enstaka som skriver jämfört vid krigsutbrottet, trots att lidandet där är fortsatt stort. Kanske är det som det sägs, att vi svenskar bara klarar av att diskutera ett ämne åt gången, och just nu är det Trump som upptar vårt intresse? 🤷♂️
#33: Ja jag vet inte varför det inte skrivs så mycket här, men jag tror nog att hela svenska folket och då också alla våra medlemmar tycker lika.
Ja Trumpen har tagit över en hel del av sociala medier och nyhetskanaler just nu.
Kylan i vårt land är ju sträng just nu, men det finns de som har det värre. 😟
"Radiohjälpen intensifierar Ukraina-insamlingen med titeln ”Ge Ukraina värme” för att möta de akuta behoven inför och under den hårda vinter som påverkar miljontals människor i Ukraina."---
- Redigerat 2026-02-14 11:05 av Fornöga
Barnmissionen är en organisation som funnits i Ukraina i över 30 år och som stannat kvar i landet trots kriget. De har sitt kontor utanför Lutsk i västra Ukraina.
"Under krigets första år skickade Barnmissionen över 40 hjälpsändningar med 800 ton hjälp från de nordiska länderna till Ukraina. En del av hjälpen delas ut till flyktingfamiljer och andra som har det svårt i västra Ukraina. Men Barnmissionen skickar också hjälp vidare till krigszonerna, för att hjälpa människor som tvingas leva sina liv i skyddsrum. Totalt har hjälpen nått ut till närmare en halv miljon människor i landet.
Hjälpen till Ukraina fortsätter, med ständigt nya hjälpsändningar och med stöd till folket som lever i krigets skugga. Den dag som kriget tar slut kommer Barnmissionen att fortsätta hjälpa, för att människor ska kunna bygga upp sina liv igen."
- Redigerat 2026-02-14 12:09 av Caeli
Urban, 74, har på egen hand samlat ihop tiotals kanske 100 miljoner i reda pengar och utrustning till Ukraina. Vilken hjälte! 👍
- Redigerat 2026-02-24 10:36 av Fornöga
#37: 💖
#37 ff "Vad kan lilla jag göra? Det frågade sig SPF Seniorerna-medlemmen Jan Björn när Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina. Jo, packa skåpbilen full med allt som kan tänkas behövas och åka dit. Det har han gjort ett 50-tal gånger."---
Senioren skriver om Jan, ännu en som brinner för att hjälpa Ukrainas folk. 👍
#39 Samma person, några månader senare, när han hunnit med ytterligare tio vändor till Ukraina:
"Jan Björn är mannen som Senioren tidigare berättat om och som idogt samlar in förnödenheter till Ukraina och levererar dem själv. Reportaget fick stort genomslag. Responsen blev stor. Många har hört av sig och velat hjälpa till", skriver Senioren.
– Många vill skänka kläder, men det är främst inte kläder som behövs. Det svåraste är att tacka nej på ett fint sätt. I Ukraina behövs hygienartiklar, mat och sjukvårdsutrustning. Många frågar ”Vad kan jag göra?” och det främsta är att skänka pengar, säger Jan Björn."---
- Redigerat 2026-08-12 09:40 av Fornöga