Etiketterhjälpinsatserhjälp-i-sverigebistånd
Läst 235 ggr
Maria
2022-03-09, 16:24

Hur kan man bäst hjälpa Ukraina?

Är det bäst att skänka saker, skänka pengar? Vilka organisationer är mest pålitliga?

/Maria

• Redigerat 2022-03-11, 14:08 av Niklas
Calcifer
2022-03-09, 16:33

Något jag undrar över också. Vill gärna hjälpa men då ska det ju hamna rätt.

Vila i frid, mamma. 1951-2021 🌹

Draknästets_Reptiler
2022-03-09, 16:36

Man vågar ju inte skänka pengar.Eller andra nyttiga/värdefulla material. Risken är så stor att det kommer i fel händer.

Särskilt pengagåvor, men sjukvårdsmateriel och liknande kan också hamna i fel händer.

Jag vill gärna hjälpa på alla sätt jag kan, men jag vet inte hur för att vara säker på att hjälpen kommer dit den skall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Calcifer
2022-03-09, 16:41

#2: Det är precis så jag känner. Man blir ju uppringd ibland av folk som söker gåvor till diverse saker, och det är inte så att jag blir upprörd eller nåt, men jag säger ALLTID nej. Ska jag ge något vill jag kunna vara 100% säker på att gåvan hamnar rätt. En uppringning säger inte mig något. Däremot brukar jag säga "kan du ge mig er hemsida så ska jag kolla själv och se om jag kan hjälpa". De som är legitima brukar alltid kunna ge en hemsida etc. De som inte är det blir arga och frågar "jaha och varför vill du inte hjälpa xxx". Det är för mig en rejäl varningsklocka.

Vila i frid, mamma. 1951-2021 🌹

Draknästets_Reptiler
2022-03-09, 16:46

#3: Precis så känner jag med. Jag hjälper mer än gärna till, men jag vill vara säker på att den hjälp jag ger kommer dit den skall och inte till andra saker.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tismon
2022-03-09, 16:57

Kolla efter 90- konton.

Svensk Insamlingskontroll är en oberoende ideell organisation som i givarens intresse arbetar med kontroll av att insamlade medel används till rätt ändamål. Vi säkerställer genom årlig kontroll och granskning att den som bidrar med pengar till en insamlingsorganisation med 90-konto får tillgång till tillförlitlig information om hur pengarna används

Jag brukade jobba som gatuförsäljare och sälja välgörenhet. Vet att det var ett visst antal procent av pengarna som måste gå till själva ändamålet för 90 konton, tror det var 75%.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

» Instagram | Min hemsida | Stötta min konst!

Tar beställningar av konstverk, skicka ett privat meddelande vid intresse
  • Redigerat 2022-03-09, 17:02 av Tismon
Tismon
2022-03-09, 17:01

90-kontoinnehavaren ska varje år upprätta en årsredovisningen enligt regelverket K3. I förvaltningsberättelsen ska det finnas en redogörelse om hur ändamålet främjats och vilka resultat och effekter man uppnått med ändamålsarbetet. Högst 25% av totala intäkter får gå till insamling och administration och minst 75% av totala intäkter ska gå till ändamålet.

Så var det ja

Draknästets_Reptiler
2022-03-09, 17:07

Det skall jag absolut kolla upp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tismon
2022-03-09, 17:11

#7: https://images.ctfassets.net/08l9c2ifv7fy/3SguFpQ7S9p5bQ18Zi4a8h/9112a62820f53d22b268b5eb683fffb0/90_konto.png

De brukar ha en sådan liten märkning på sina broschyrer eller reklam eller var man nu hittar dem

• Redigerat 2022-03-09, 17:11 av Tismon
FataMorgana
2022-03-09, 17:11
Draknästets_Reptiler
2022-03-09, 17:17

Smart. Man kanske skall boka ett hotellrum eller två i Ukraina 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

FataMorgana
2022-03-09, 17:29

#10:
Ja men man måste tänka på att många hotell är stänga och inte tar emot beställningar just nu, men det finns många privatpersoner som hyr ut rum / stugor på sidor som denna och som man fortfarande kan beställa rum hos. https://www.airbnb.se/ukraine/stays

De har ändå inga gäster just nu och därför ingen inkomst. På det här viset går pengarna direkt till dessa personer och så kan man hjälpa dem överleva. En av mina Facebook vänner beställde ett rum i någon stuga någonstans i Ukraina. Sen pratade hon med mannen som äger boendet, berättade att hon inte kommer. Han var så jätte tacksam. Han sa att när kriget är över så är hon välkommen att övernatta där 😊

8 mars 2022 - Hyr från folk i Ukraina från 199 kr SEK/natt. Hitta unika ställen att bo med lokala värdar i 191 länder. Passa alltid in med Airbnb.
  • Redigerat 2022-03-09, 17:29 av FataMorgana
Draknästets_Reptiler
2022-03-09, 19:07

#11: Jag och maken skall sätta oss och kolla ekonomin. Om vi kan göra något 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cojimar
2022-04-26, 08:06

Den första kraftsamlingen av hjälp till Ukraina bland allmänheten har mattats av, samtidigt som biståndsorganisationer nu försöker styra över givandet även till andra utsatta områden i världen, säger branschorganisationen Giva Sveriges generalsekreterare enligt SR Ekot.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Svenskarna skänker inte längre lika mycket pengar till Ukraina, enligt branschorganisationen Giva Sveriges generalsekreterare till TT.Avmattningen tros ...
Magi-cat
2022-05-17, 09:05

Läkarmissionen stödjer ett barncenter i Lviv. Barncentret riktar sig till familjer, främst barn, i utsatthet.
Sedan kriget bröt ut har arbetet förändrats en aning. Det har öppet dygnet runt och många flyktingar söker sig dit.

Sedan invasionen startade har Läkarmissionens stöd utökats till att utrusta skyddsrum och att ge matpaket till familjer. Volontärerna åker runt till olika affärer och köper mat som de sedan delar ut till behövande.

Vill man hjälpa till och bidra med en matkasse kan man swisha 150 kr till 90 00217. Märk meddelandet med "matpaket".

Källa: Svenska Journalen 2022-2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2022-05-17, 11:42

Många bra tips i denna tråden. Man kan fortfarande skicka paket med mat, mediciner eller hygien gratis via PostNord.
Har lagt ut ukrainsk musik på musik iFokus, man kan stötta artisterna genom att köpa deras musik.

F
2022-05-28, 21:05

Här är ett annat fint initiativ:

"Tre Göteborgsorkestrar går ihop för att genomföra ett tio timmar långt musikmaraton till förmån för Ukrainas musikliv.

– Att svenska musiker nu hjälper sina ukrainska kollegor betyder enormt mycket och är en väldigt fin gest, säger Ukrainas chefsdirigent Theodore Kuchar.

Ukrainas musikliv drabbas hårt av kriget. Konserthus bombas och instrumenten brinner upp. Det är med andra ord svårt att vara musiker utan varken instrument eller konserthus. (…)

De behöver pengar för att återuppbygga orkestrarna den dag kriget tar slut.

Hur kommer instrument att hjälpa personer som befinner sig i krig?

– Kultur är en väsentlig del i alla samhällen och inte minst efter ett krig så kommer musik och kultur läka och bygga upp, säger Andreas Lönnkvist."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/unik-och-gladjefylld-musikmaraton-till-stod-for-ukrainska-musiker

Tre Göteborgsorkestrar går ihop för att genomföra ett tio timmar långt musikmaraton till förmån för Ukrainas musikliv. – Att svenska musiker nu hjälper sina ukrainska kollegor betyder enormt mycket och är en väldigt fin gest, säger Ukrainas chefsdirigent Theodore Kuchar.
  • Redigerat 2022-05-28, 21:06 av Fredrika00
Draknästets_Reptiler
2022-05-31, 11:26

#16: Vilken otroligt fin gest 💖

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

F
2022-06-18, 16:30

Ett sätt att hjälpa Ukraina är att delta i Måndagsrörelsens manifestationer. De står på Norrmalmstorg i Stockholm varje måndag klockan 12. Tror de finns i Malmö och Helsingborg också, och kanske i andra städer.

Måndagsrörelsen skapades 1990 för att ge människor en möjlighet att visa sitt solidariska stöd till de baltiska länderna i deras frihetskamp mot sovjetdiktaturen. En av initiativtagarna var Gunnar Hökmark (M). Han har också tagit initiativ till de möten som hålls nu till stöd för Ukraina.

Wikipedia:
"Måndagsrörelsen var en svensk opinionsrörelse för de baltiska staternas självständighet från Sovjetunionen, med Gunnar Hökmark, Peeter Luksep, Håkan Holmberg och Andres Küng som initiativtagare. Man samlades till totalt 79 offentliga opinionsmöten, varje måndag klockan 12, på Norrmalmstorg i Stockholm, från mars 1990 till september 1991, då balterna, efter Sovjetunionens kollaps i augusti samma år, lyckats få sin självständighet.[1]

Vid sidan av de veckovisa måndagsmötena på Norrmalmstorg ägde månadsmöten som mest rum i femtio städer i Sverige år 1991, och mer regelbundet i trettio städer.[1]

Under sin korta levnad fick måndagsrörelsen ett starkt genomslag i den svenska opinionen och initiativtagarna belönades senare med flera förtjänsttecken från de baltiska staterna som tack.[1] Norrmalmstorg blev också 1994 platsen för det baltiska frihetsmonumentet "Frihetens källa".

F
2022-07-03, 19:05

Här finns tips på fler sätt att hjälpa den hårt utsatta befolkningen i Ukraina:

"Först vill jag säga att jag är stolt över att vara svensk när man ser hur många svenskar som engagerar sig i att aktivt genom handling, egen tid, egen utrustning och egna pengar direkt stödja Ukraina. Helt frivilligt och utan statlig inblandning. Civilsamhället levererar i kris, men så är det också så vi människor fungerar – vanliga mentalt friska människor hjälper andra när det krisar sig."

https://cornucopia.se/2022/06/projekt-for-dig-som-vill-stodja-ukraina-sveriges-och-andra-landers-civilsamhallen-staller-upp/

Nedan följer ett försök att lista några projekt i det svenska civilsamhället som stödjer Ukraina och som man kan stödja med kapital, utrustning eller arbete, samt några utländska projekt att donera pengar till. Jag får väldigt många som ber mig uppmärksamma deras projekt, men jag har helt enkelt int
Fornöga
2022-08-14, 11:26

Sajten Cornucopia varnar i sin dagliga nyhetsförmedling från Ukrainakriget för en falsk insamlingsfond.

"Den ukrainska underrättelsetjänsten avslöjar att Ryssland har satt upp en falsk insamlingsfond för Ukraina och planerar att viralt sprida den i sociala medier tillsammans med fejkade nyhetsartiklar", skriver sajten. Läs mer här.

Drar mina strån till stacken som medis på Debatt iFokus och Nostalgi iFokus.

Antonovskijbron utanför Cherson bombades i natt igen utan att ryskt luftvärn kunde hindra detta. Den ukrainska underrättelsetjänsten meddelar att Ryssland sätter upp en falsk insamlingsfond för Ukraina och planerar att sprida denna i sociala medier för att misskreditera president Zelensky. Den rikti
  • Redigerat 2022-08-14, 11:28 av Fornöga
Upp till toppen