Hur många fler barn tänker du döda, Vladimir?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är fasansfullt, men vi får inte blunda.
Ekaterinas son Oleg blev sex år. Hon begravde honom på kvällen, samma dag som en briserande granat slitit sönder buken på pojken framför ögonen på henne.
"Hon hade hade försökt att lära sin pojke allt hon visste om de olika granaterna: – Jag förklarade för honom skillnaden mellan en in- och utgående raket eller de olika pansarfordonen, berättar hon."---
En mor skall inte behöva lära sitt barn om granater och pansarfordon. En mor skall inte tvingas begrava den sargade kroppen av sin pojke som plockat blommor bara timmar innan hans liv tog slut.
En obarmhärtig tyrann skall inte få ta barnen från deras föräldrar.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
"Ukrainska militärläkare var snabbt på plats, förklarar mamman. – Läkaren var helt utan medkänsla. Han sade att ”din son är död och det är ditt fel”, hävdar hon. Hon menar att läkaren och hans kolleger förebrådde henne för att hon inte hade låtit sig evakueras med sin son. I förebråelserna fanns det, menar hon, också en dos av misstänksamhet mot henne för att hon är rysktalande.
– Här har du den! Den ryska värld som du har väntat på, ska räddningstjänsten ha sagt enligt Ekaterina."
…
"Under tyngden av sin sorg och vanmakt vill Ekaterina Kornievska tro att hennes sons död är orsakad av den ukrainska armén"
🤔
Sajtvärd Katter iFokus
Det är fruktansvärt. Men, som jag har sagt tidigare, kriget kommer inte ta slut, förn någon gör slut på Putin och hans närmaste vasaller.
- Redigerat 2022-06-14 21:00 av Draken
#0 Har du läst sajtinformationen?
Sådana här historier om enskilda människor gör ont och det finns tusentals och åter tusentals tyvärr.
Vad kan en sådan här enskild historia göra? Sprida skräck, rädsla, uppgivenhet eller rentav göra att människor öppnar sina hjärtan? Jag vet inte…
Personligen försöker jag att inte läsa sådana här hjärtskärande artiklar mest för att det får mig att må så dåligt. Jag vet att det händer och jag vet att det pågår här och nu. Det räcker för mig.
Personligen vill jag ha fakta om kriget. Rapporter om vad som händer och var experter har för tankar om nutid och framtid.
Hur det påverkar människor som lever och hur det påverkar globalt.
Jag önskar ljusglimtar mitt i allt elände och jag vet att de finns överallt.
/Maria
#0 Jovisst, jag kanske borde ha förvarnat om innehållet, men rubriken kanske gav föraning nog?
Min avsikt att skaka om. Vi letar febrilt efter ljusglimtar, och jag skriver även om sådana såväl här som på annat håll, men detta är vad som faktiskt sker och det måste också kunna uttryckas.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-06-15 08:44 av Cojimar
#4 Vad menar du med "att skaka om"?
/Maria
Du skriver i ett tidigare inlägg att du personligen vill ha fakta om kriget, rapporter om vad som händer. Detta är fakta om kriget- detta är vad som händer.
Om en enda tråd som påminner om detta är en för mycket, då tillämpar vi frivilligt samma metoder som statskontrollerad media i Ryssland gör. Eller som Basil uttrycker det: "Don't mention the war."
- Redigerat 2022-06-15 09:16 av Cojimar
#6 Jag vet att det är detta som händer.
Jag menar på intet sätt att vi ska blunda för verkligheten men det kan de flesta människor läsa i media eller se på TV.
Jag ville bara påpeka om sajtinformationen.
/Maria
Enligt den ukrainska åklagarmyndigheten fram till den 1 juni hade 243 barn dött i den ryska invasionskriget i Ukraina, men mörkertalet lär vara förfärande stort.
Läs inte detta om ni vill undvika klarspråk om krigets grymhet.
#7 Jag svarar om sajtinformationen i tråden med rubriken "Tack ni som läser det här".
- Redigerat 2022-06-15 09:53 av Cojimar
#8 Nu är du bara fånig.
Jag liksom många andra vill inte undvika klarspråk. Du missar min poäng.
/Maria
#9 Jag tog fasta på vad du skrev i #3 att du inte vill läsa sådana här hjärtskärande artiklar mest för att det får dig att må så dåligt. Då det kan finnas fler som resonerar så tyckte jag att det var befogat att varna för obehagligt innehåll på den länkade sajten.
- Redigerat 2022-06-15 10:05 av Cojimar
#10 Jag tror inte ett ögonblick på din omtänksamhet med tanke på att du skriver "om ni vill undvika klarspråk om krigets grymheter"
Du missar fortfarande min poäng.
/Maria
#11 Det som jag skrev är vad faktiskt handlar om- man har möjligheten att göra ett aktivt val. Vill man inte ta del av det som står där då slipper man, vill man ta del av uppgifterna om krigets grymheter hur obehagliga de än är så klickar man på länken. Svårare än så är det inte.
#12 Tack för upplysningen.
/Maria
"Över hälften av de kroppar som än så länge grävts upp ifrån massgravarna ryssarna lämnade efter sig i Izium har visat sig vara kvinnor och barn, och endast några få procent ukrainska militärer", skriver Cornucopia.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#14: Det är fruktansvärt 😔 Kan inte någon, för guds skull, ta knäcken på Putin 🥺😔
Putin är som A.H. (alternativt J.S.).
Han ger sig inte förrän han tagit med sig, alla och en var, i död och förintelse. Han har en järnvilja, han är en man som lägger sin enorma styrka i det ondas tjänst, men som själv tror på sin sak och är helt blind iför vad han gör.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
2023 "Ytterligare ett bevis för att talet om ”barnens bästa” bara gäller vissa barn är Rysslands krigföring i Ukraina. Kriget sätter ljuset på synen på vilka barn som är skyddsvärda – och vilka som inte är det.
Tusentals ukrainska barn har sedan kriget inleddes skadats, dödats eller förts bort från sina familjer.
– Den nationella idén går ut på att ryska barn får leva inom ramen för traditionella familjevärderingar med mamma, pappa och många barn. Den ramen ger dem skydd. Ukrainska barn har inte samma värde", säger forskaren Maria Brock vid Malmö universitet till forskning.se.
#17 En delförklaring till att Ryssland för bort barn från Ukraina?🤔
Nio barn och elva vuxna dödade i rysk attack mot stad i Ukraina i fredags. Det kan vara ett krigsbrott, enligt FN:s kommissionär för mänskliga rättigheter.
#19 Treårige Timofej som älskade nyckelpigor blev ett av offren i robotattacken.
Den där jäveln skall ställas inför krigsrätt. Kan ingen plocka in honom, det måtte väl finnas NÅGON som inte är pissrädd och kan ta honom 😭
"Det var en psykolog vi intervjuade häromkvällen som beskrev de barn hon möter som vuxna i små kroppar.
– Själva barnet i barnen liksom utraderat, sa hon.
Ja, kriget är en tjuv. Putin är en man som stjäl barndomar.
Han vittjar år på innehåll och vaskar drömmar. Nu står han i begrepp att sno ännu ett sommarlov. I frontstaden Cherson i södra Ukraina kommer ingen att bada i floden eller ta bussen till Svarta havets stränder. Solen är på fiendens sida. Låga moln, dis och dimma hade varit att föredra.
Sjuåriga Dmitro är en av de bestulna. Nämn något som barn älskar att göra under normala omständigheter.
Han har aldrig gjort det.
Han vet inte hur det känns att åka karusell eller cykla snabbt i en nedförsbacke. Men han kan höra skillnad på inkommande och utgående artilleri.
Han får aldrig sätta fart längs en fotbollsplan eller springa barfota på en strand. Men han vet vilket underlag som är säkert att gå på och vilket som kan dölja minor."---
"Var kommer barnen in", frågade Hansson de Wolfe United 1981. Samma fråga kan ställas idag- läs Erik Wimans reportage i Expressen här.
Hoppas att reportaget inte blir premiumlåst.
- Redigerat 2026-06-14 10:17 av Fornöga
Erik Wiman i Expressen:
"Du ser en treårig flicka med huvudet rakat på ena sidan där sylvasst stålsplitter träffade henne. Det slet upp ett hål i skallen och penetrerade ena ögat. Hon kommer aldrig kunna se igen. Läkarna vet inte hur mycket hjärnan har skadats, men hon har kunnat ropa på sin mamma och pappa. Det är ett gott tecken. Dessvärre får hon inget svar. Hennes pappa är död och mamman ligger skadad på ett annat sjukhus. Flickan vet inget om det. Resten av sitt liv ska hon veta. Men inte än.
Den 27 maj ansåg ryska artillerisoldater att en lekplats i stadsdelen Korabelnyi i Cherson var ett mål av militär betydelse. Några gungor, en rutschkana och en klätterställning på en innergård mellan höga bostadshus.
Du ser dem framför dig – en familj. Mamman, pappan och deras två flickor. Barnen gungar. Det är en varm försommardag. Låt oss frysa bilden där en stund. Just när mynningsflamman pressas ur det ryska kanonröret på andra sidan floden och granaten bara är en bit stål i luften.
Den lilla flickan är fortfarande ett yrväder."---