Bedrövad över kriget
Jag blir så bedrövad av det här kriget. Jag kan bara inte fatta hur det kunde bli så här i dagens Europa. Och ingen stoppar honom!
Ja det är en massa Sanktioner men helt allvarligt så tror jag inte galningen P. bryr sig om Sanktioner. Han klarar sig ändå och han kommer fortsätta kriga oavsett tror jag.
Tårarna rinner på mig när jag skriver detta inlägg
Och tårarna har runnit på mig VARJE dag sedan krigets första dag. Inte så jag går omkring och gråter hela dagarna men någon stund varje dag har jag gråtit.
Jag kan inte låta bli att tänka på all den civila befolkningen som skadats/avlidit/fått sina hem sönderbombade, sitter instängda utan vatten, el, mat, mediciner, mist en eller flera anhöriga. Osv.
Jag förstår till viss del att Nato inte velat ingripa för att inte skapa ett världskrig men börjar det inte gå för långt nu?
Ska han få fortsätta med att bomba sönder hela Ukraina och sedan nästa land efter land som står utanför Nato?
Då är Finland och Sverige illa ute på sikt är jag rädd. Galningen P. är kapabel till vad som helst.
Vet inte vad jag ville med att skriva detta men jag behövde skriva. Min sambo är trött på att jag pratar krig och elände varje dag.
Jag tror detta krig har satt sina spår hos hela världen, kanske med undantag för ett par länder.
Visst önskar jag att NATO skall kliva in, men jag förstår att de drar sig för det. Lägger NATO sig aktivt i detta krig, då blir det sju resor värre tror jag.
Om NATO kliver in tror jag risken är stor att Putin känner sig inträngd i ett hörn och agerar därefter, vilket förmodligen innebär att han börjar sätta in kärnvapen.
#0 Vi ALLA oroar oss nu och vi är i en helt ny situation som vi inte alls är vana vid. Plötsligt finns ett hot mot oss och så resonerar alla EU-s länder och ingen av oss vet utgången av det här.
Det finns en sak att göra nu det är att leva livet som vi levt det, vår vardag måste gå vidare hur konstigt det än känns med alla förändringar och dom hot som finns.
Kommer Nato att hjälpa oss vid konflikt eller kommer Storbritannien att bistå oss vid konflikt frågorna är många bland hela jordens folk och än är vi inte i krig så varför ta ut något i förskott ?
Vi måste leva här och nu, vi har inte krig i Sverige just nu och det är något vi måste utgå från och ha tillit till Myndigheterna och utvecklingen.
#0: Det låter som om du kanske utsätter dig för mer information om kriget än vad som är nyttigt. Har du funderat på att begränsa hur mycket nyheter du tar till dig?
» Hur minska stress och oro över Ukraina-kriget?
#2: Mycket bra skrivet. Jag håller med.
#3 Många skulle säkert anse det. Att jag "utsätter" mig för mer information än vad som är nyttigt.
Samtidigt är det det första jag tänker på när jag vaknar på morgonen.
"Hur är situationen i Ukraina just nu? Vad har hänt inatt? Har de fortsatt att bomba på civila mål, sjukhus, vårdinrättningar, bostadshus? Osv"
Och jag kan inte koncentrera mig på att göra helt andra saker utan känner att jag måste kolla upp detta. Även om det såklart får mig att må dåligt att se förödelsen. Men jag klarar inte att bara blunda för verkligheten heller.
Men jag går inte efter information på olika sociala medier eller oseriösa sidor utan är väl mest att jag kollar svt play och följer nyhetssändningar aktuellt, rapport osv.
#3 Tack och jag instämmer med dig det är väldigt lätt att ta in för mycket nu så man behöver verkligen koppla ifrån stundvis.
#4 Känner igen mig det är svårt att låta bli och man får försöka ha lite pli på sig själv men nog är jag på tangentbordet och pillar för jag "bara" måste kolla men jag har blivit lite bättre och dragit ner nu. Inget blir bättre av jag jag sitter för mycket och läser kriget fortsätter för det och även om vi stänger av stundvis så missar vi inget tvärtom det finns kvar där att läsa.
Efter ett par veckor blev det sån korvstoppning så till sist tar man inte in och glömmer där kom pauserna och jag gör något annat vad som helst så man för stunden kopplar ifrån. Idag hittade jag en gammal Pippi Långstump bok jag hade som barn och började läsa det var så skönt att få göra nåt så oskyldigt som att läsa Pippi mitt i det allvar vi befinner oss så blev det en rolig sak och för stunden få koppla bort världen.
#4: Det låter som ett missbruk tyvärr. Fast det viktigaste är att du tycker det är hanterbart.
Hur är det med dig nu Kejtlin ? har tänkt på dig sen du skrev den här tråden och hoppas att du kunnat lätta av dig det här litegrann och kanske ha lite distans. Det är så tuffa tider för oss alla med alla hot som ligger i luften och allt som sker i Ukraina och vårt närområde så det blir svårt att sortera tankarna när så här mycket sker omkring oss.
Vill bara höra hur det är med dig eftersom jag tänkt på dig och det du skrivit i den här tråden och jag hoppas att allt är bra och att du kunnat distansera dig lite så du inte tar in allt på bekostnad av din egen hälsa 🙂
Den här bilden dök upp i ett av mina flöden. Jag gissar att många känner igen sig.
#6: Jag tror man är tämligen dum om man inte följer med vad som händer i Ukraina minut för minut, timma för timma och dag för dag. I synnerhet eftersom Putte har lovat/hotat att både Finland och Sverige kommer att drabbas framöver. Så det kan ju vara en bra idé att redan nu fundera över om/när dagen kommer om man ska stanna kvar i Sverige eller lämna Sverige skyndsamt.
Vi som bor på Öland ligger ju lite risigt till om Putte spränger Ölandsbron och bombar ställverket som förser hela ön med elektricitet.
Själv har jag och några vänner planerat att lämna Öland och Sverige med en större segelbåt och dra iväg till lugnare platser på vår planet om det skulle börja hetta till rejält tills vi ser hur läget utvecklas i Sverige, Norden och Europa.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#9 OK, jag räknar mig till den dumma skaran.😉
Jag håller mig uppdaterad men långtifrån minut från minut.
/Maria
#10: Sällar mig också till den skaran. Man kan ju inte sluta leva för att det pågår ett krig. Att ständigt sitta och lyssna på/titta på/läsa på nyheter om kriget är inte bra för den mentala hälsan heller.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#9: Och jag tror att om alla följde händelserna exempelvis timme för timme skulle våra ohälsotal skjuta upp i himlen till ingen nytta.
Hör till den dumma skaran jag med. Jag håller mig informerad ja, men jag följer inte hela tiden.