Annons:
Etiketternyhetermedia
Läst 241 ggr
Niklas
3/11/22, 1:52 PM

Hur minska stress och oro över Ukraina-kriget?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många är oroliga för vad Rysslands överfall av Ukraina kan leda till. Det är lätt att fastna i negativa tankar och oro för att kriget ska komma till andra delar av Europa och kanske till och med Sverige. Det finns ingen överhängande risk för krig i Sverige just nu, men hur ska man som orolig göra för att minska stressen och skenande fantasi?

Det finns några saker som brukar hjälpa till:

  1. Ransonera din konsumtion av nyheter. Läs, lyssna eller titta inte på alla nyheter du kan. Begränsa dig till exempelvis ett tillfälle om dagen.

  2. Välj dina nyhetskällor med omsorg. Sensationella rubriker lockar till många klick, fler annonsvisningar och högre intäkter. Välj stora välrenommerade nyhetskällor som är måna om sitt rykte.

  3. Undvik sociala medier. Facebook, Twitter och andra sociala medier saknar faktakontroll och lever på klick. Ju mer spektakulärt och upprörande, desto fler klick och mer pengar.

Tänk också på att lögner sprids snabbare än sanningar.

Har du andra tips till dem som är ohälsosamt oroade för vad kriget i Ukraina kan leda till? Lägg till dem nedan.

[Foto av Olga Subach på Unsplash]


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 3/11/22, 2:06 PM av Niklas
Annons:
Maria
3/11/22, 1:54 PM
#1

Väldigt bra tips.
Det kan bli för mycket emellanåt och då gör man kanske både dåliga val och impulsiva val när det kommer till hjälp.

Inte är det bra för oron heller när man hela tiden matas av kanske otydlig/osann information.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

johan
3/11/22, 2:49 PM
#2

Jag såg ett gammalt klipp från Mr Rogers, som hade ett barnprogram i USA. Hans tips till barn - och vuxna - var att försöka hitta dom som hjälper till. Du kommer alltid hitta folk som hjälper till. Och det gör att världen känns ljusare och finare.

Ukraina är ett bra exempel. Man kan bli rädd och arg för att Putin och en relativt liten skara personer förpestar världen med sin girighet och sitt hat. Men om man försöker fokusera på hur folket i Ukraina kämpar för sitt land och hur nära på hela världen försöker hjälpa blir världen finare.

image.png

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Draken
3/11/22, 2:54 PM
#3

#0: Man blir onekligen bekymrad när man hör och ser nyheterna. Vi har försökt ransonera här hemma, men det är svårt. Man vill ju samtidigt hänga med på allt som skrivs och sägs.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
3/11/22, 4:48 PM
#4

#3: Måste du verkligen hänga med på allt som skrivs och sägs? Och om du måste det, måste du göra det direkt när det rapporteras, eller skulle det räcka att läsa/höra/se det en gång per dygn?

#2: Jättebra tips. 🙂 Det var för att inte göra det här till en helt svart sajt som jag skrev i sajtpresentationen att det är bra om vi försöker fokusera på positiva saker även om det handlar om ett krig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Condor
3/11/22, 4:55 PM
#5

Bäst att bara läsa vad som står under sådana här rubriker:

https://www.heute.at/s/putin-am-ende-ukraine-sieht-wendepunkt-im-krieg-100195328

"Putin am Ende – Ukraine sieht "Wendepunkt" im Krieg".

Betyder "slut med Putin - Ukraina ser "vändpunkt" i kriget".

😁

Ukraines Präsident Wolodimir Selenski sieht die Streitkräfte seines Landes im Kampf gegen die russischen Truppen an einem strategischen Wendepunkt.
[Kattenlava]
3/11/22, 5:20 PM
#6

#3: Känner igen mig man vill veta vad som sägs och skrivs och det var lika med Corona man skulle hänga med i allt så till sist blir det för mastigt och likadant nu man hänger med och går till en gräns där man behöver stänga av för stunden för informationsflödet blir för mycket.

Jag hänger med det gör jag men samtidigt tar jag stunder där jag helt stänger av allt och bara lever min vardag som den sett ut i alla år för samtidigt som jag är engagerad i människorna så måste jag någonstans andas ut för annars skulle det bli för mycket och blir det för mycket hur ska jag då orka hjälpa om hjälpen behövs ?

Det här är en allvarlig situation för oss alla i EU, vi kan stå inför krig som Ukraina gör men vi måste ändå leva vår normala vardag in i det absolut sista för än är kriget inte här och vi vet inte om det kommer heller allt återstår att se.

Hänga med är bra men samtidigt måste vi leva våran vardag som försvarsmakten säger och känna tillit till att dom har uppsikt och gör sitt jobb för att skydda vårt land.

Annons:
Draken
3/12/22, 12:57 PM
#7

#6: Frågan återstår ju, vad blir Putins nästa drag, kommer han kunna gå in i Sverige eller Finland och därifrån sprida ut sig över hela Norden och resten av Europa.

Ryska ubåtar har synts till i svenska vatten till och från under flera år nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Magi-cat
3/14/22, 5:42 PM
#8

Det blir verkligen bara övermäktigt ibland. 😢

Kanske man skulle testa ett par minuters djupandning och yoga? (kort klipp, 2 min)

https://arenan.yle.fi/1-62008051


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Titta på Yle Västnyland - video - Så här slappnar du av när ångesten kryper på i Yle Arenan. Arenan är Finlands största tjänst för webb-tv och -radio.
Niklas
3/15/22, 9:25 AM
#9

Här är filmen:


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[snowy_]
4/25/22, 3:54 AM
#10

#0: Bra inlägg 👍

Här är en länk med positivt budskap för den som kan engelska: David Lynch calls on philanthropists to create world peace

Upp till toppen
Annons: