Matar de övergivna djuren i Ukraina
Det här ofattbara krigsvansinnet drabbar även djuren. Men mitt i allt elände finns även hopp i form av hjältar som gör sitt yttersta för att hjälpa övergivna hundar och katter.
"I krigets Ukraina är nöden stor – även för djuren. Flera hjälporganisationer finns på plats för att hjälpa övergivna eller förrymda hundar och katter. I en by utanför Charkiv har ukrainska Olena Bubenko tagit hand om hundratals hundar under den ryska ockupationen."
Ibland kommer hjälporganisationer med mat. När maten är slut blir det gröt.
"– Innan jag går och lägger mig, säger jag deras namn. Jag kommer aldrig att glömma dem, säger Olena Bubenko.
Förhoppningen är att hundarna en dag ska kunna återförenas med sina ägare."
💗💗
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/manga-overgivna-hundar-i-ukraina-olena-matar-hundratals-hundar
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
❤❤❤
/Maria
Ide här "krigspaketen" som Postnord distribuerar gratis kan man även skicka med mat till husdjur. Det får bli torrfoder då med tanke på vikten.
#2: Har aldrig sett detta tidigare en flyttkartong 20 kg blir trotts allt mycket kattmat oavsett blöt eller torr.
Mycket bra satsning av Post Nord.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-01-15 11:20 av Pyttelite
Kan knappt föreställa mig besvikelsen om jag var en ung mamma med två kalla och frusna barn någonstans i en krigshärjad by i Ukraina, när jag öppnar det efterlängtade paketet från Sverige som förhoppningsvis innehåller en mössa och ett par vantar till yngsta barnet, men så är det en kartong full med kattmat.
"Tack Sverige, jag och mina barn fryser, men katten mår bra"
#4: Det är inte så det fungerar. Paketen kommer till uppsamlingsställen i polen och fördelas vidare till behövande.
- Redigerat 2023-01-15 11:29 av Pyttelite
Från post nords länk:
Vi gör det därför möjligt att skicka paket med humanitär hjälp utan kostnad till uppsamlingsplatsen vid gränsen till Polen. Distributionen kommer gå till så att paket med förnödenheter lämnas in på ett av våra Företagscenter och transporteras sedan till en central i Polen. Därifrån kör ukrainska posten in hjälpen till medborgare som är kvar inne i Ukraina och har ett stort behov av hjälp. Det går inte att skicka ett sådant här hjälppaket till en specifik mottagare, utan hjälporganisationer på plats ser till att ditt paket sprider värme där det behövs bäst.
Så himla bra 😊
Jag har tipsat om detta minst två gånger förut på denna sida. Sprid vidare till alla ni kan.
Nej, paketen lämnas inte ut till random personer. Det är därför man skall skriva innehåll på paketet. Och man kan blanda tunga och lätta saker. Man få lämna in två paket, men det står inte hur många gånger…..😁
Jag har varit tre vändor med allt från batterier, mobilladdare, sjukvårds- och hygienartiklar till mat och varma kläder. Vi har gjort stor källarrensning och hittade jackor, tröjor, strumpor, halsdukar mm. Av restgarner har jag stickat flera par barnvantar.
Sex kartonger är en droppe i havet, men jag hoppas det sprids vidare och alla som kan rensar och handlar och skickar.
#8: Du får gärna sprida informationen på mina sajter.
#9: Hur menar du då? Vilka sajter?
Ok -tack!

#2: Tusen tack. Ska genast plocka ihop ett paket.