Ukraina iFokus

Ukraina

Etiketter: nyheterin-englishhjältar
Läst 624 ggr
Niklas
3

Ukraina fortsätter jaga bort Ryssland

Ukrainas militär fortsätter avancera i de nordöstra delarna av landet. Det är bråttom att hinna så långt som möjligt före vintern. Då blir det ännu svårare.

Racing down a road with his men in pursuit of retreating Russian soldiers, a battalion commander came across an abandoned Russian armored vehicle, its engine still running. Inside there was a sniper rifle, rocket propelled grenades, helmets and belongings. The men were gone.

“They dropped everything: personal care, helmets,” said the commander, who uses the code name Swat. “I think it was a special unit, but they were panicking. It was raining very hard, the road was bad and they drop everything and move.”

» ‘They Are in a Panic’: Ukraine’s Troops Size Up the Enemy - The New York Times (Upplåst artikel)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2022-12-28 12:25 av Niklas
Maria
3

Heja Ukraina.

/Maria

Niklas
2

Om man ska leta efter något gott Rysslands attack på Ukraina har fört med sig så är det att jag har fått mycket större kunskap om Ukraina och Ukrainarna. Det var bara ett namn förut. Nu är det en nation och ett folk med en hjälte till president.

Calcifer
0

#2: Jag håller med. Men samtidigt måste man erkänna att det blir lite tragiskt att det oftast är sådana här enorma negativa explosiva event som får oss att öppna ögonen för många olika ämnen. Saker vi alltid vetat funnits men aldrig tänkt närmare på. Det är just krig eller katastrofer eller sånt som gör att vi utvidgar våra vyer.

Vore roligt om vi som människor och samhälle drevs att lära oss om nytt av positiva anledningar främst.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Niklas
2

#3: Det är väl det att vi bara har en begränsad tid. Den gör vi så gott vi kan för att fördela på ett bra sätt. Det krävs ibland extrema händelser för att vi ska omprioritera.

Calcifer
0

#4: Ja, alltså jag förstår varför och det är inte som jag pekar finger. Men tror mänskligheten generellt skulle må bättre om vi tänkte på en del saker innan de berör oss personligen. På det stora hela, då blir det inte lika chockartat om det händer. Men ja, det var bara en tanke, jag förstår som sagt vad du menar och håller med där också.

Maria
1

För mig var Ukraina en ganska blank fläck på kartan innan 24 februari.

/Maria

Condor
3

#2:

Ett land med många hjältar, inte bara presidenten.

Däremot är Ryssland ett land med fegisar, som tillåter att en galen president skickar medborgarna till döden och förstör Ryssland och dess anseende i världen.

Maria
5

#7 Det är nog inte så lätt att vara modig i Ryssland.

/Maria

Calcifer
4

#8: Nä där riskerar man fängelse eller att man blir "mystiskt mördad" eller är med om en "tragisk olycka" om man säger vad man verkligen tycker. Jag skulle inte våga öppna munnen då heller, jag är inte modig nog för det, och det står jag för.

Condor
3

Det är för att för lite människor vågar vara modiga. Några enstaka kan man lätt bura in, men inte halva folket.

Maria
5

#10 Jag tycker det är lite magstarkt att kalla vanliga ryssar för fegisar. Jag tror de flesta känner sig ganska styrda och rädda.

/Maria

Calcifer
5

#10: Ok, men vem är mäktig och modig nog att prova med att vara först som lyckas dra igång ett halvt land innan de "försvinner" eller liknande?

Det går inte direkt att bara organisera via någon hemsida eller nåt för det ses av fel folk direkt. Du kan inte sprida det mun-till-mun metoden för det är ologiskt. Så hur ska man börja det?

Och ja, det måste vara EN person som först faktiskt fattar beslutet. Sen kan det ju spridas till några få, som blir några fler, som blir… Men någon måste våga vara först och något slags inflytande lär du behöva och resurser och pengar och tillit från en stor grupp människor och en massa annat.

Men om det är så att man är en fegis om man inte drar igång halva folket och du har en bättre idé så får jag rekommendera dig att resa dig själv och styra upp det? Om du tror du kan och att det inte är svårt så skadar du väl inte att prova menar jag. Lyckas du så bra, då var det över.

Condor
1

#12:

Det finns ju altid ett par stycken som är tillräckligt modiga, t.ex. medlemmarna i Pussy Riot. Eller Marina Owsjannikowa. Eller de par hundra (eller var det tusen?) som vågade demonstrera mot Putin.

Problemet är att det är för få människor som är så modiga. Ett litet antal människor gör det första steget och sen vågar de andra inte följa. Men tänk om de skulle få ihop tiotusentals människor som går på gatan och demonstrerar mot Putin. Man kan inte bura in alla.

Det fanns också människor som tände eld på rekryteringsställen och protesterade på det ena eller andra sättet.

Det går nog att organisera sig via internätet, även om fel folk läser på sidorna. Vad vill de göra om 100.000 människor går ut på gatan? Vad vill de göra om majoriteten av folket inte står bakom Putin? Alla förlorar på kriget. Oligarcherna, företagarna och det helt vanliga folket. Det krävs bara att fler är lika modiga som ett par stycken.

Maria
5

#13 Klart att det finns modiga människor men att kalla resten för fegisar går väl bra när man själv sitter på tryggt avstånd.

/Maria

Condor
1

#14:

Om jag hade valet att leva förtryckt och kanske bli rekryterat till ett meningslöst krig, eller att protestera och riskera fängelse, skulle jag nog välja det sistnmämnda.

Men så klart ändrar man ingenting om man är ensam. Först nu när Putin rekryterar civilbefolkningen börjar folket att uppröra sig och somliga flyr från landet. Men det är fortfarande för få människor och det skulle de ha gjort redan mycket tidigare.

Maria
5

#15 Tror du inte det är väldigt lätt att sitta på avstånd och säga hur andra borde ha gjort?

/Maria

Calcifer
3

#16: Absolut att det är. Jag skulle lika gärna kunna säga till alla som vill lyssna att om jag bodde i Nordkorea skulle jag vara den enda modiga i hela landet och jag skulle leda landet till frihet utan problem osv.

Sitta i säkerhet utan risk att man hamnar i situationen gör ju att man kan säga och påstå vad som helst. Man kommer ju aldrig faktiskt hamna där så vad man säger spelar ingen roll.

Condor
1

#16:

Men det är ju just därför som dom inte gör som dom borde göra som dom fortfarande har Putin, som skickar sitt eget folk till döden och som förstör hela landet för dom spm överlever.

Maria
4

Jag tror att ett kuvat folk innerst inne vet vad alla borde göra men det finns något som heter rädsla.
Man har kanske inte bara sig själv utan en familj att värna om.

/Maria

Condor
1

#19:

Men vilka framtidsutsikter har dessa familjer i Ryssland så länge Putin regerar? Bortsett från oligarcherna och andra välhavande var det helt vanliga folket redan fattiga före kriget. Många kunde inte ens värma up deras lägenheter under den hårda ryska vintern. Nu kommer allt att bli mycket mycket värre för folket, men det struntar Putin i.

Hur är det med familjerna om farsan och sönerna dör i kriget och familjerna kansie inte ens får reda på det? Visst är rädslan att göra uppror stor, men jag skulle vara mer rädd för att leva i det landet som Putin håller på att ruinera, att låta mig förtryckas, svälta och inte kunna värma upp hemmet.

Ibland är tiden inne för att vara modig och säga "njet! Inte så här! Det här är vi inte med på längre" och den tiden har kommit nu. Men det måste folket först fatta.

Maria
3

#19 vi ser det på helt olika sätt.
Du verkar se ryssar som korkade som inte förstår. Som fega eftersom de inte agerar.

Jag ser rädsla.

/Maria

Condor
1

#21:

Utan rädsla kan man inte vara modig. Det krävs rädsla för att vara det. När jag var ett litet barn på 7 år fanns det ett par killar bland grannarna som brukade mobba mig, slå mig och jag var för feg att försvara mig. Därför fortsatte mobbningen. En dag, när jag hade fått nog, försvarade jag mig och kämpade som en tiger. Jag hade nog ingen chans mot övermakten och fick stryk igen, men jag fick in ett par hårda smällar på ett par av killarna som de aldrig glömde. Sen dess vågade de sig inte på mig längre. Det beror på vilka signaler som man sänder ut. Sänder man ut signalen "med mig kan ni göra vad ni vill" så kommer det att ske så. Sänder man ut signalen "inte med mig" kan man ändra på saker.

Maria
5

#22 Sådana självklarheter tror jag även ryssar inser😉

Jag försöker tänka mig in i situationen där inte bara jag utan hela min familj kan råka illa ut vid minsta felsteg.
Jag tror att det är svårt att sätta sig in i hur det är att leva så förtryckt.

Det går an att försöka vara klok när man sitter tryggt någon annanstans .

/Maria

Condor
1

#23:

Tar vi som exempel det Ukrainska folket. Dom skulle ha kunnat undvika att deras städer, infrastruktur och deras hem bombarderas. Dom skulle ha kunnat undvika att människor dör. Det enda som dom skulle ha behövt att göra är att säga "ja och amen" till Putin och bli anslutna till Ryssland. Men dom ville inte avstå från deras frihet. Dom ville inte leva under Putins förtryck. Dom kämpar för deras frihet med livet som insats mot en mäktigare fiende. Det är hjältemod.

Ryssarna däremot låter sig förtryckas av Putin. Dom kämpar inte för deras frihet. Inte ens nu, när ännu värre fattigdom förväntar dom och deras söner blir rekruterade till ett meningslöst krig kämpar dom för sin frihet. Det är feghet.

Sen det där med att "vara trygg någon annanstans" är inget argument. Jag skulle kunna svara att det är lätt att säga "kämpa inte för frihet och mot förtryck" om man själv är fri.

Maria
5

#24 Det är som att prata med en vägg😉

Jag generaliserar i allafall inte som du gör utan försöker att tänka mig in i den vanlige ryssen situation.
Jag vet inte hur det är att leva i Ryssland men du verkar veta att de är ett folk av feghet.

/Maria

[Moon AppleGrey]
4

#24: vet du om att det finns folk som avsiktligt skadat sig själva för att slippa bli tvångsrekryterade?
För inte så länge sedan var det också en ung man som begick självmord för att han annars skulle ha behövt strida mot Ukraina.

Huntratals, om inte tusentals har arresterats pga protester runtom i landet.

Fega är de? Jo, jo! 🙄

Condor
0

#25:

Generaliserar gör jag heller inte, utan jag tog upp exempel på folk i Ryssland som är modiga i inlägg 13. Om du sen följer med i tråden, ser du att jag skrev att det är för att för lite människor vågar vara modiga, t.ex. inlägg 10. Det är alltså ingen generalisering, utan en bedömning av läget så som det är.

Vet du förresten hur det är att leva i Ryssland? Om du vore en man i Ryssland och blir rekryterad, skulle du klara av att mörda oskyldiga människor, bland annat civilister? Vilket val skulle ge dig den bättre känslan? Att lyda Putin, mörda barn och kvinnor och kanske själv bli dödad? Eller att säga "njet", hellre rebellerar jag och riskerar fängelse?

Vet du att du aldrig skulle få bort dom där hemska bilderna ur ditt huvud när du lyder Putin som du ser medan du lyder Putin? När din befälhavare säger att du ska skjuta dom där fångarna ser du deras förtvivlade blickar. Klarar du av att leva med det resten av livet?

Condor
0

#26:

Ja, jag läste det i media. Det är populärt i Ryssland att kolla på internätet hur man bäst bryter sin arm. Tusentals Ryssar flyr dessutom från landet.

Maria
4

#27 Vet du hur det är att leva i Ryssland idag?Uppenbarligen gör du det.

/Maria

Condor
1

#29:

Om man tittar på TV och läser nyheter får man reda på ganska mycket, för det rapporteras ju inte lite speciellt nu. Ofta har det värre konsekvenser att vara feg än att vara modig. Om du t.ex. inte går till tandläkaren för att du är rädd att det ska göra ont, kommer du med den största sannolikheten få smärtor som är värre än smärtorna hos tandläkaren. I sådana situationer måste man vara modig.

Det ryska folket är i en liknande situation. De har blivit förtryckta sen längre tid. De har varit fattiga sen längre tid och det genom generationerna. Men nu har tiden kommit för dom som dom måste vara modiga. Men bara en liten del är det. Det är det so är problemet.

[Moon AppleGrey]
3

#28: och ändå kallar du dem för fega?
Magstarkt, tycker jag!

Condor
1

#31:

Tja, innan dom var i fara att bli rekryterade var dom tysta. Nu när dom själva blir drabbade av konsekvenserna av Putins krig flyr dom ifrån det. Det skulle vara modigare att organisera sig och kämpa för frihet i Ryssland, att protestera mot kriget och mot Putin.

[Moon AppleGrey]
3

#32: håller inte med.

Lätt för dig som sitter på behörigt avstånd i Österrike att döma ut ett annat lands folk.

Condor
1

#33:

"Döma ut", nu blir du dramtisk. 😄 Har du funderat på om det skulle kunna vara så at du dömer ut mig för att jag har en annan åsikt än du? Jo, jag tycker att Ryssarna är fega och det står jag till och så länge du inte har argument som talar för din åsikt, utan bara personangrepp, kan du inte övertyga mig om din åsikt.

[Moon AppleGrey]
3

#34: du borde omdefinera "personangrepp", för det har hittills inte förekommit i tråden.
Och där är vi också oense, om vad som menas med "dramatisk".

Läs dina kommentarer igen, kanske du förstår varför man reagerar.

[Vargnatt.]
7

Oj oj oj varför gick jag in på den här sajten och läste den här tråden för jag blir helt bestört av vad du skriver Condor och jag har besökt Ryssland några gånger både som barn och vuxen och det är ett väldigt komplicerat land att vistas i som besökare och hur är det inte då för dom som bor där.

Jag är inte en Ryssland kännare på något vis men för att åka dit med föräldrarna som barn så fick man redan på den tiden ta reda ordentligt på vad som gällde och som vuxen jag kände mig väldigt övervakad i hur jag rörde mig.

Ryssarna är inget fegt folk dom är oerhört skrämda av Putin och att man lämnar landet och vill slippa undan det som sker borde inte vara förvånande tvärtom jag skulle säga att den Ryss som inte lämnar och stannar kvar för Putins räkning den Ryssen är dum.

Vi måste förstå här att nu äntligen når information fram till Ryska folket om allvaret att det faktiskt är ett grymt krig något som undanhållits Ryssarna genom att släcka ner sociala medier och undanhålla dom sanningen så dom gör helt förbaskat rätt som lämnar och fegisar nej det är dom inte tvärtom dom ställer helt enkelt inte upp på Putin och det ser jag som en förbaskad styrka inte svaghet så all heder åt Ryska folket för nu kanske äntligen sanningen kan nå dom om vad som händer i Ukraina.

[Vargnatt.]
6

#34: Då tycker jag att du åker till Ryssland och utkämpar det krig som både Ryssar och Ukrainare gör. Det är lätt att komma med personangrepp på små söta forum men när verkligheten kliver på då är sanningen en helt annan man är inte lika tuff längre när man inte befinner sig i skottlinjen.

Condor
1

#35:

Eftersom du lämnar det sakliga diskussionsämnet och börjar att hävda att jag dömer ut folk är det tydligt att du attackerar mig som person. Om du vill att vi lämnar det sakliga och diskuterar om oss i stället, kan du svara på mina frågor, om min åsikt därför stör dig för att du är Ryss eller om du helt allmänt har problem med avvikande åsikter. I så fall diskuterar vi om varandra i stället. Men om du vill återgå till ämnet är det bara till att fortsätta med ämnet

I mitt land är det fritt att yttra sin åsikt. Jag låter mig inte tystas ner av dig och du kan heller inte få mig att tycka annorlunda på det här viset. Försök att acceptera att människor tycker och tänker olika och vi är inte styrda att tycka som andra bestämmer, som det är i Ryssland eller Nordkorea. Jag kan leva med din åsikt, för du kan inte ha samma åsikt som mig om allt, som har vandrat på den här planeten mycket längre än du och gjort mycket mer erfarenheter i livet.

Condor
0

#36:

Om du blir bestörd, har det ingenting med mig att göra. Det är ditt problem.

Maria
5

#38 Inga personangrepp i tråden vad jag kan se så ta av dig offerkoftan. Den är inte klädsam.

/Maria

[Moon AppleGrey]
3

#38: hade inte tänkt att svara dig alls, men eftersom du börjar tala om "etnicitet"mitt i alltihop….
jag har varit öppen med att jag är från Västerås.

Och där sätter jag punkt för min del, då detta inte på något sätt är en givande diskussion för mig.
Vill du fortsätta tillskriva en saker man inte sagt eller gjort, så var så god!

[Vargnatt.]
5

#38: Våra åsikter lär fortsätta att gå isär det har dom gjort i några år och kallar man människor fega som flyr krig då får man räkna med mothugg.

Jag kan leva med din åsikt, för du kan inte ha samma åsikt som mig om allt, som har vandrat på den här planeten mycket längre än du och gjort mycket mer erfarenheter i livet.

Ja ja jag vet du är bättre än oss andra det har du klargjort många gånger men ålder har knappast med erfarenhet att göra och purung är jag inte men jag låter dig sitta och växa, pysa över och känna dig duktig och präktig över andra men en sak kan du lägga av med och det är att kalla människor som flyr krig för fega.

Condor
1

#40:

Borde du som Medarbetare inte vara objektiv och se till att det intresseras sakligt här? Kan hända att du inte gillar mig och mina åsikter och tycker att det är ok att det diskuteras om mig i stället för sakfrågan. Men det är inte lämpligt att uttrycka det som Medarbetare på sajten.

Ja, tänk, jag uppfattar Ryssarna som fega och det "ska jag få för". Men det ändrar inte på hur jag uppfattar Ryssarna.

Condor
1

#41:

Var det inte du som började att tillskriva mig saker? Du tillskrev mig att jag dömer ut Ryssarna. Jag svarade bara att om du vill att vi ska diskutera om varandra i stället för sakfrågan, kan du svara på mina frågor (om dig), men om du vill diskutera sakfrågan är det bara till att fortsätta att diskutera den. Som jag ser, är du tydligen inte intresserad av sakfrågan utan av mig. Om du vill ha en "givande diskussion" borde du först lära att diskutera sakligt i stället för att bli personlig.

Maria
5

#43 Det handlar inte alltid om dig😉
Denna gången handlar det om hur du uttrycker dig om den "vanliga" ryssen.
Jag som Medarbetare har fulla rättigheter att uttrycka min åsikt.

Jag håller inte med dig.

/Maria

Condor
0

#42:

Eftersom du byter åsikter lika ofta som du byter nick, är det helt naturligt att åsikterna ofta går isär. Därför ser jag dina åsikter bara som temporära tillstånd och ingenting som jag bryr mig om. Jag bryr mig heller inte att du uppfattar mig som det som du skrev. Om du visste hur jag uppfattar dig, skulle du vara mer "bestörd" än att jag uppfattar Ryssarna som fega.

Jag undrar varför du över huvud taget svarar på mina inlägg. Är du bara ute för att bråka och tillskriva mig allt möjligt? Men hur som helst skulle du kanske arbeta på din läsförståelse. Jag har inte kallat folk som flyr från ett krig som fega, utan Ryssarna som låter sig förtryckas av Putin, oavsett om dom flyr eller inte.

Jag föreslår att du håller dig borta från min inlägg och jag från dina. Jag vill inte ha med dig att göra. Kan du acceptera det eller vill du fortsätta att stalka mig?

Maria
5

Kan vi återgå till trådens ämne?

/Maria

Condor
1

#45:

Just det! Det är det som jag försöker att uttrycka, att den här diskussionen inte handlar om mig och du som Medarbetare borde se till att det diskuteras sakligt om diskussionsämnet och inte om mig.

Jag har också rätt att uttrtycka min åsikt och att jag uppfattar Ryssarna som fega är ingen anledning till att andra börjar att diskutera om mig i stället. Nattvarg har endast diskuterat om mig, utan koppling till sakfrågan. Hur reagerar du som Medarbetare på det? Tror du att det räcker att skriva "Kan vi återgå till trådens ämne?"?

Maria
5

#48 Jag hade hoppats att det räckte.

/Maria

[Vargnatt.]
6

#46: Så länge en diskussion pågår kommer jag om jag anser mig intresserad att lägga mig i oavsett det är dina eller någon annans inlägg för det är samma med mig som dig jag låter mig inte tystas det har jag aldrig gjort när jag ser orättvisor där man slår ner på folk som gör det absolut högaktningsfulla att avstå krig.

Fråga, hade du om det här vart Österrike gått ut i väpnad konflikt ? hade du tagit till vapen och dödat andra människor ?

Har du som andlig ens tänkt på att det finns vapenfri tjänst ? jag vet inte om ni har det i Österrike men i Sverige har vi något som heter vapenfri tjänst är du ens medveten om den du som vet allt.

Kanske dags att tänka om lite där om värdering av människor som säger nej till att döda andra att dom faktiskt gör något gott och inte något fegt.

Condor
0

#50:

Vad pratar du om för orättvisor? Kan du inte läsa? Jag uppfattar Ryssarna som fegisar för att de låter sig förtryckas av Putin och inte det som du hävdade att jag gjorde, att de flyr från ett krig. Det skrev jag redan i tidigare inlägg, men tydligen är du bara intresserad av att förtala mig och ljuga. Det kallar jag orättvisa.

Just du, som upprepade gånger skriver saker som att vi alla är olika och vi måste acceptera varandra, accepterar inte ens att jag uppfattar Ryssarna som fega. Nu uppfattar jag dig som en hycklare. Vad gör du nu? Fortsätter att stalka mig? Skäms du inte? Kanske dags att byta nick igen?

Maria
2

/Maria

Condor
0

#52:

Det hjälpte inte första gången som du skrev det. Varför tror du att det hjälper nu? Bumerangen med de många nicken kan inte låta bli att stalka mig, vad du än skriver.

Maria
5

#53 Nu är det du som ägnar dig åt personangrepp. Du verkar ha svårt för att ta ett steg bakåt och andas…

/Maria

FataMorgana
0

#54 Varför säger du det där till Condor och inte till Nattvarg? Eller tycker du att det är okej att tillskriva folk saker som dom varken tycker, tänker eller har sagt och tycker du att det är fel att försvara sig mot sådana påståenden?

• Redigerat 2022-10-13 19:24 av FataMorgana
Maria
6

#55 Dum som jag är är så trodde jag att "andliga"som ni är klarade av diskussioner utan att ta åt er på samma sätt.
Att det blir högt i tak tillhör ibland när man har olika åsikter. Inget konstigt i det.

Det gäller som sagt att andas och kanske inte ta allt så personligt.

/Maria

[Vargnatt.]
6

Det är ingen som stalkar någon vi för en diskussion med olika åsikter och det är så det går till på ett diskussionsforum.

#56 Håller med dig vi återgår till trådens ämne för nu ballar det bara ur och inget gott kan komma ur det här.

Condor
0

#56:

Du menar alltså, att eftersom du trodde att "andliga" inte bryr sig om det sprids lögner om dom, är det tillåtet på den här sajten att "andliga" mobbas.

Nu ska jag tala om för dig - och det kan man se om man läser tråden - att jag endast diskluterade sakligt om ämnet (jag hade ingen annan intention) ända tills andra började att diskutera om mig i stället. Nattvarg har inte diskuterat om ämnet alls, utan endast om mig och det är inte den första gången som hon sprider lögner om mig. Du får gärna förklara varför man inte ska ta lögner som personliga, eftersom du skrev "Det gäller som sagt att andas och kanske inte ta allt så personligt". Tar du det inte personligt om någon sprider lögner om dig? Hur ser du det i så fall?

Jag har ingenting emot saklig kritik, för den kan jag bemöta. Men att ljuga rakt ut och hävda att jag skulle beteckna Ryssarna som fega för att dom flyr från ett krig, när jag egentligen skrev att dom är fega för att dom, jag citerar mig "tillåter att en galen president skickar medborgarna till döden och förstör Ryssland och dess anseende i världen" är en ren lögn. Dessutom är det inte ens krig i Ryssland.

Du som Medarbetare borde egentligen tillrättavisa den som inte diskuterar om ämnet, utan diskuterar om mig och som ljuger om mig, men vad gör du? Du stöder mobbaren och vänder på steken som om det vore jag som började med att "bli personlig". Är du medveten om att du missbrukar din funktion som Medarbetare? Jag undrar ju hur du förklarar det här för Niklas, som är Sajtvärd, om han läser tråden. Du missbrukar också hans förtroende i dig, eftersom du inte modererar objektivt.

Nu är det så att jag pga din "moderering", inte har någon lust alls att skriva på den här sajten mer eller andra sajter där som du har någon sorts funktion. Jag hade egentligen redan avslutat diskussionen här, men eftersom nattvargen dök upp igen för att ljuga om mig, var jag tvungen att försvara mig. Det skulle jag inte ha behövt att göra om du skulle uppfylla dina plikter som Medarbetare. I så fall skulle diskussionen inte ha spårat ut.

Maria
5

#58 Jag tycker du ska kontakta Niklas eftersom du är så missnöjd med mig som Medarbetare. Det vore väl det klokaste.

Du tillskriver mig både det ena och det andra negativa men jag tar inte åt mig. Där är väl skillnaden.

Som sagt kontakta Niklas. Han kanske håller med dig, vad vet jag.

/Maria

Condor
0

#59:

Jag tillskriver dig ingenting, utan jag ger dig saklig kritik, utan att ljuga om dig. Skulle jag tillskriva dig saker om inte stämmer, skulle jag ljuga, men jag har bara sammanfattt vad som är uppenbart och läsbart i den här tråden.

Det som du betecknar som att du inte tar åt dig, betecknar jag som att du blundar för saklig kritik och du kan inte bemöta den. Det är skillnaden. Jag kan bemöta saklig kritik, men inte lögner.

Jag funderade faktiskt på att skriva till Niklas, men beslöt att konfrontera dig med kritiken i stället. Men vem vet, kanske jag ändrar mig?

Jag skulle ju gärna ha diskuterat endast om ämnet hela tiden, men det går ju inte om andra hellre diskuterar om mig och "medarbetaren" tycker att det är ok. Du skriver ju "kan vi återgå till trådens ämne" för tredje gången, men om du inte modererar objektivt finns det ingen chans till det.

DesK
5

Nu återgår vi till trådens ämne, dvs att Ukraina fortsätter att jaga bort Ryssland. Maria har sagt detta flera gånger i tråden, så nu ska alla respektera detta.
Vill man diskutera en Medarbetare, så gör man det via pm med medarbetaren själv eller värden för sajten. Jag kommer att ta bort alla kommentarer som inte hör till trådens ämne från och med nu.

/Désirée

[Moon AppleGrey]
4

#61: Det tackar vi för! 👍

FataMorgana
1

#61: Det där gäller inte bara Medarbetare, utan även medlemmar, dvs vem som vill diskutera om Condor så gör det hellre via PM direkt med honom istället för att diskutera om honom här i tråden. Om man läser igenom hela tråden så ser man ju att han hellre vill att det ska diskuteras om ämnet än om honom. Så jag hoppas också att alla, inklusive Medarbetare kan respektera detta nu.

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
5

Jag har nu tagit bort två inlägg som inte håller sig till trådens ämne.

/Désirée

FataMorgana
1

#36 #42

Vill bara att du ska veta, att varken jag eller Condor värderar människor på det här viset att vi skulle se människor som är fega som sämre människor och människor som har mer livserfarenhet som bättre människor.

Bara för att människorna i Ryssland inte har modet som skulle behövas för att skapa förändring, så värderar vi dom inte som sämre människor, utan bara som människor som inte har tillräckligt med mod för att förändra deras situation till det bättre. Och bara för att somliga har mer livserfarenheter än andra, så värderar vi dom inte som bättre människor, utan bara som människor som har möjligheten att se världen utifrån ett större perspektiv pga livserfarenheterna.

Jag har heller inte alltid haft modet som skulle ha behövts för att förändra saker som jag inte varit nöjd med. I jämförelse med Condor är jag själv en mycket feg människa, men Condor ser mig inte som en sämre människa bara för det och bara för att han har mer livserfarenhet än mig så ser han sig inte som en bättre människa än mig.
Det finns alltså ingen anledning för dig att bli bestört när Condor kallar ryssarna för fega eller när han hänvisar till sina livserfarenheter, för det har ingenting med sämre och bättre göra.

Men förstås, om du själv värderar människor på det här viset, dvs sätter likamedstecken mellan feg och sämre och mellan mer livserfarenhet och bättre, så kan det förstås verka så för dig, som att det skulle handla om vem är som bättre och sämre och då kan jag förstå att du blir bestört. Men som sagt handlar det inte om något sådant. Vill alltså bara att du ska veta, att vi inte delar ditt sätt att värdera människor.

Niklas
0

Jag har återpublicerat #68 eftersom jag inte ser att det bryter mot några regler.

Niklas
0

#70: Samma med #63.

Niklas
0

Jag tycker bägge förklarar saker som har blivit diskussioner tidigare i tråden.

[Moon AppleGrey]
1

#70: problemet med de kommentarerna var väl snarare att de inte höll sig till trådens ämne efter att admin sagt ifrån.

Eller har jag missat något?

Niklas
0

#73: Jag håller med om det, men tycker du inte klargörandena i #68 är av värde för att förstå tankarna bakom annat som skrivits i diskussionen? Det tycker jag.

I #63 rekommenderas att ta sidodiskussionen via privata meddelanden. Är inte det bra för att slippa sidodiskussioner?

[Moon AppleGrey]
4

#74: ja, där tycks vi tänka olika.

Att folk fortsätter skriva OT trots tillsägelser känns respektlöst.

[Vargnatt.]
4

#74: Mycket bra tanke men i praktiken är den inte något att ha när någon blockerat från pm då kan inte diskussionen fortsätta och det borde den inte göra ska vi säga något så ska vi säga det i öppna trådar vad har vi annars diskussionsforum för ???

Gå och gömma sig i pm det avskyr jag det är det mest fegaste så nån måtta får det faktiskt va.