Ukraina, efter kriget
Kriget rasar dessvärre fortfarande för fullt, och något slut kan inte skönjas. Ändå måste omvärlden blicka framåt - vad följer sedan, hur skall man kunna hjälpa det ukrainska folket att bygga upp sitt land när ryssen förhoppningsvis dragit sig tillbaka? Hur kan vi bäst tacka dem som tagit smällen och fått betala ett oerhört högt pris för det? Författaren Lars Wilderäng analyserar.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-23 09:55 av Cojimar
Jag hoppas att ryssen drar sig tillbaka snart. Förstår inte riktigt att de fortsätter att bråka, de har ju i stort sett hela världen emot sig, hur tror de att de kan vinna detta meningslösa krig 😞
#0 Enligt vad Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj sade vid en presskonferens på lördagskvällen har man kommit överens med bland andra Storbritannien och Sverige om hjälp med återuppbyggnaden efter kriget. Med Sverige har överenskommelse träffats om att de ska ta hand om Mykolajiv och Mykolajiv-regionen, meddelade presidenten.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#2 Sverige vill vara en aktiv part i återuppbyggnadsprocessen i Ukraina säger UD som kommentar till presidentens uttalande, men att det just nu inte finns någon överenskommelse om att man ska ansvara för återuppbyggnaden av Mykolaiv.
#2: Danmark har också varit med i diskussioner om att ta ansvar för att återuppbygga just Mykolaiv.
» Ukraines præsident bad om en dansk by i Ukraine: »Det er en fremragende idé af ham«
2025 Utrikesminister Maria Malmer Stenergard utesluter inte att Sverige följer Storbritanniens initiativ och skickar svenska trupper till Ukraina för fredsbevarande insats om läget så skulle kräva.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)