Ukraina iFokus

Ukraina

Etiketterhjälpinsatserkultur
Läst 55 ggr
Magi-cat
5

Ladda ner ukrainska barnböcker

Idag, 2 april, är det Internationella Barnboksdagen.

Delat från Svensk Biblioteksförening:

"I krig är det barn som lider mest och böcker kan lugna och minska oro och ångest. Ett antal ukrainska förlag har tillgängliggjort delar av sin produktion för fri nedladdning som stöd för barn. Dessa resurser är även något som vi som bibliotekarier kan ha nytta av.

Parallellt med krigets destruktivitet och lidande pågår en mängd insatser för att stötta, lindra och informera i konfliktens spår. Digiteket har tidigare rapporterat om insatserna för att rädda delar av det Ukrainska digitala kulturarvet. En annan lovvärd insats handlar om att samla, länka och digitalt tillgängliggöra ukrainsk litteratur Syftet är att göra barn- och ungdomslitteratur på ukrainska tillgänglig för barn i krig och på flykt. Ett fint initiativ som också kan vara bra för bibliotekspersonal att känna till. Delvis för att bilda sig själv om ukrainsk barnboksproduktion, delvis som tips för skyltningar eller rekommendationer för sina bibliotek, men också som resurs om det skulle komma ukrainska flyktingar till Sverige.

Flera aktörer har lagt upp barnböcker på ukrainska som kan laddas ner i sin helhet på nätet. Huruvida dessa går att använda i svensk biblioteksverksamhet eller för personligt bruk är oklart, men de är i vilket fall en utmärkt källa till kunskap om ukrainsk barnlitteratur. "

https://digiteket.se/inspirationsartikel/ladda-ner-ukrainska-barnbocker/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3&fbclid=IwAR2EcqyeLysPhiCwKnQ7EysjADF6p5Px54DWXRTp1mpJXXj8xQrDlqyPuJQ

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I krig är det barn som lider mest och böcker kan lugna och minska oro och ångest. Ett antal ukrainska förlag har tillgängliggjort delar av sin produktion för fri nedladdning som stöd för barn. Dessa resurser är även något som vi som bibliotekarier kan ha nytta av.
Niklas
4

Mycket bra initiativ. Jag har lärt mig mycket intressant om Ukraina efter att Ryssland invaderade dem.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Magi-cat
2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Som svar på den fortsatta humanitära krisen i Ukraina har vi beslutat att öppna upp våra flerspråkiga digitala boktjänster för barn och ungdomar, Polyglutt och Polylino skola, för ukrainska familjer som anländer till Sverige för att använda gratis. Ukrainska flyktingar kommer därmed att få tillgång till alla våra böcker gratis, inklusive de som kan lyssnasLäs mer »