Ukraina iFokus

Ukraina

Etikett: flyktingar
Läst 1755 ggr
Loris M
12

Är det skillnad på flyktingar och flyktingar?

Jag har tänkt den här tanken men inte vågat uttala den. Varit rädd att anklagas för att jag inte bryr mig om just ukrainska flyktingar, rädd att på något sätt underminera deras lidande och behov av vår omtanke. Vi SKA hjälpa ukrainska flyktingar, självklart! Att se hur enade vi är i det här både till höger och vänster (inte minst på Ifokus) är helt underbart. Att vi tar ställning, att vi vill hjälpa, att vi välkomnar flyktingar… men varför är just de här flyktingar så välkomna och varför är det så självklart att hjälpa dem? Värt att fundera över.

"Självklart ska vi hjälpa till, säger Polen, Ungern och andra länder. Självklart ska vi hjälpa till, meddelar Sverige. Flera hundra tusen människor kommer att komma hit på kort tid och det finns en bred uppslutning bakom att det måste få vara så.

Det gör mig glad, plötsligt tycks alla dela den syn jag och många andra argumenterat för så länge? Inklusive de som alltid tyckt att vi är idioter just på grund av den uppfattningen.

Ändå skorrar omvändelsen erbarmligt falskt. För visst är det något särskilt som gjort att de som brukade beskriva allt flyktingmottagande som vansinnigt, omöjligt och helt fel har ändrat sig?
/…/
Tusentals på flykt – många av dem från Irak och Syrien – stod under hösten och vintern vid Polens gräns. En del av dem frös ihjäl, andra misshandlades. 15 000 soldater skickades dit för att stoppa dem.

De var också människor, vuxna och barn, syskon och föräldrar. Men det kanske inte alla minns, för det var sällan så de omtalades. Oftare fick vi höra att de var del av en påverkansoperation för att destabilisera Europa. Någon sådan kunde inte tillåtas. De fick fortsätta frysa eller dra, oavsett hur faran såg ut."

Länk

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

• Redigerat 2022-03-20 12:18 av Loris M
OberonsMatte
11

Ja, i dagsläget tror jag att i stort sett alla skulle inse det absurda i att en svensk partiledare får för sig att åka till gränsen och dela ut flygblad med texten "Sweden is full. Don't come to us! We can't give you more money or provide any housing. Sorry about this message". /The people of Sweden".

Nu är det annat ljud i skällan även från den partiledaren. Så genomskinligt..

Sajtvärd Katter iFokus

NeferNefer
9

Det är extremt upprörande. Alla som tvingas fly lider. Lidandet sitter inte i ögonfärg eller hårfärg. Lidandet sitter i att vi alla är levande, kännande människor, och just de här levande, kännande människorna tvingas lämna alla och allt bakom sig för att överleva. Många möter omänskliga faror och svårigheter på sin väg mot vad de hoppas är en trygg plats där de kan få bo, arbeta och leva som en vanlig människa. Att som en viss partiledare gå omkring och dela ut stötande flygblad (som jag verkligen inte ställer mig bakom! Och jag är en av the people of Sweden. Hen har ingen rätt att tala för mig!) till just sådana människor … jag kan bara inte förstå det.
Det är jättebra att vi hjälper så många ukrainare vi någonsin kan, det är underbart, och det värmer mitt hjärta. Men låt även alla som riskerar att utvisas till Afghanistan och andra ställen som folk måste fly från få stanna. De är precis lika mycket värda att få stanna.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

• Redigerat 2022-03-20 14:07 av NeferNefer
Karmatarerskanise
10

Handlar väl mest om att kulturkrocken är mindre och Ukraina är närmre och därför känner många att det är skillnad.

Loris M
9

#3: Fast varför ska det spela roll för vilka vi ska välkomna och bry oss om? Jag har lite svårt att förstå det även om jag har förstått att många tänker så.

Loris M
8

… plus, om många tänker så, att "de där andra" har främmande och konstiga kulturer, olik vår egen, då bekräftar det bara att det är kulturen och de människor vi stör oss på och inte att vi inte har råd att ta emot flyktingar. 2015 sa man nämligen att Sverige var fullt, vi hade inte råd, "vi kan inte ta hit hela världen", vi måste prioritera våra egna osv. Samma personer som skrek det, välkomnar ukrainska flyktingar. Något skaver här.

NeferNefer
6

Jag har också svårt att förstå det. Jag känner varken mer eller mindre empati för kristna (jag är för övrigt inte kristen) jämfört med muslimer eller buddhister eller wiccaner eller annat. Samma för blonda, rödhåriga, mörkhåriga, ohåriga, blåhåriga och gråhåriga. Samma för folk födda på 30-talet, 40-talet, 50-talet, 60-talet, 70-talet, 80-talet och så vidare. Och folk som älskar att dansa eller folk som inte gör det. Folk som vill ha barn och folk som inte vill det. Det är så mycket som skiljer och förenar folk. En sak vi har gemensamt är en vilja att leva. En annan sak är att alla vi människor omfattas av de mänskliga rättigheterna. De gäller inte bara folk som just vi känner att vi kan identifiera oss med baserat på religion och/eller utseende. De gäller faktiskt alla.

https://www.regeringen.se/contentassets/d6d5653029e14e338a4b86f5f4b34c6b/fns-konventioner-om-manskliga-rattigheter

https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

• Redigerat 2022-03-20 15:43 av NeferNefer
NeferNefer
6

Jag kopierar in det här här också. Jag la den först i en egen tråd men jag anser det vara så viktigt att påminna om.

bild.png

Loris M
7

#6: Mycket bra och fint sagt! Vi borde inte välja vilka vi ska bry oss om när det gäller människor som är i utsatta och livshotande situationer. När vi börjar välja och sortera vilka är mer välkomna och värda vår hjälp och omtanke, då vet jag inte längre vad jag ska tro … visst kan jag förstå att vi har lättare att identifiera oss med de som är lika oss själva, men som som sagt, när det gäller att hjälpa borde vi vilja hjälpa alla inte bara vissa.

NeferNefer
8

Precis. Här ska inte sorteras, här ska hjälpas! 💖💛💙

Karmatarerskanise
5

Själv undrar jag mest hur vi ska ha råd och hur det är tänkt att fungera när vi redan har så många som står utanför samhället. Redan innan saknas resurser till att få flyktingar in i samhället.

NeferNefer
6

Hösten 2015 duggade underskottsprognoserna tätt med anledning av det stora flyktingmottagandet. Men det visade sig att alla hade fullständigt fel. För hela perioden
Tant Grön
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Svenskar VS invandrare av Diyari

NeferNefer
2

Tant Grön, jag kan inte se videon.

Tant Grön
4

Svenskar VS invandrare av Diyari https://www.youtube.com/watch?v=AjKzorkI3Us

Baba och Anders följer nyheterna om Rysslands invasion av Ukraina. Anders är frustrerad och vill göra nåt för att hjälpa alla offer i kriget. Något som är en...
NeferNefer
5

Tack, ska kolla den nu 😊🌺

[Tismon]
4

Jag har alltid känt obehag kring detta. Hur folk från mellanöster tvingas fly men blir målade som "farliga blattar" och nu när detta händer så tar man emot dem utan att ifrågasätta något.

Enda sedan dag ett har detta gjort mig illa till mods men jag har inte vågat uttala mig öppet.

• Redigerat 2022-03-20 17:22 av [Tismon]
Tant Grön
7

Tyckte det var hemskt när de inte ville släppa in några afrikaner som studerat i Ukraina till Polen. Undrar hur de gick för dem.

Pyttelite
6

Men handlar inte denna sajt just om kriget i Ukraina- inte om alla flyktingar i världen?

Det är tråkigt att man gör skillnad men Sverige har ju faktiskt tagit emot flyktingar som man ansett ha haft skäl - förstår inte att man har denna diskussion nu när det gäller Ukraina.

Vad är syftet?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Loris M
7

#18: Ja, den här sajten handlar om kriget i Ukraina och det är det vi diskuterar i den här tråden, hur vi förhåller oss till kriget i Ukraina.

• Redigerat 2022-03-20 18:48 av Loris M
Pyttelite
4

#19: Den finns en massa andra sajter ni kan ha den diskussionen på.

Det gynnar inte folket i Ukraina att ha den typen av diskussioner här.

Återigen vad är avsikten?

NeferNefer
11

Tja, jag tycker nog vi följer sajtens syfte. Om inte får väl Niklas ta bort det som inte passar, tycker jag. I alla fall jag tycker att det är naturligt att dra paralleller till tidigare händelser och hur vi har hanterat det då.

Så här står det i alla fall om Ukraina ifokus:

Hej och välkommen!

2014, 75 år efter att Hitler invaderade Polen, beordrade Rysslands diktator, Vladimir Putin, rysk militär att gå in i Ukraina. 24:e februari 2022 beordrade han Rysslands krigsmakt att attackera Ukraina. Sen dess pågår kriget.

Den här sajten vänder sig till alla som vill diskutera kriget, hjälpinsatser, integration, Sanktioner, desinformation eller krigets påverkan på Sverige och resten av världen. Jag hoppas att vi kan fokusera på ljusglimtar och positiva nyheter framför fasor och mörker.

Niklas

Loris M
11

#20: Den här "typen av diskussion" passar väl alldeles utmärkt att diskutera här?

Vad menar du med att det inte gynnar folket? På vilket sätt gynnar dem något överhuvudtaget som diskuteras här? Det de bryr sig om och det som gynnar dem är att få hjälp och att världen inte blundar för det som Putin gör.

Vad gäller avsikten tycker jag att NeferNefer svarat på det: "…. det är naturligt att dra paralleller till tidigare händelser och hur vi har hanterat det då".

NeferNefer
10

Precis så som Loris skriver.

I övrigt föreslår jag att de som eventuellt har synpunkter på lämpligheten i det vi skriver om här frågar Niklas eller någon av medisarna. Jag tror de har bäst koll på vad som passar sig här. Är det så att jag har skrivit något olämpligt eller opassande får de berätta det för mig, och då vet jag vad jag har att förhålla mig till.

Pyttelite
7

Ska de Ukrainska flyktingarna känna obehag när de kommer hit för att de fått förtur?

Min uppfattning är att ni fortsätter med den eviga frågan om rasism och ickerasism. Om flyktingar ska få komma in till Sverige eller inte.

Jag trodde i min enfald att denna sajt var till för att stärka Ukraina och dess folk inte att diskutera allmänna invandringsfrågor och sätta igång den diskussionen igen.

Det finns andra sajter för det. Debatt, Politik, Lika villkor, multikulturellt m fl.

På vilket sätt gynnar ni och stärker det Ukrainska folket med diskussionen om vilka som får komma hit till Sverige?

• Redigerat 2022-03-20 19:51 av Pyttelite
NeferNefer
9

Det finns andra sajter för ordbråk 😊

I övrigt föreslår jag att de som eventuellt har synpunkter på lämpligheten i det vi skriver om här frågar Niklas eller någon av medisarna. Jag tror de har bäst koll på vad som passar sig här. Är det så att jag har skrivit något olämpligt eller opassande får de berätta det för mig, och då vet jag vad jag har att förhålla mig till.

Pyttelite
7

#25: Om jag kommit hit som ukrainsk flykting skulle jag ta illa åt mig av era inlägg.

De kommer ju snart kunna svenska - verkligen osmakligt att diskutera svensk invandringspolitik från 2015 eller ta upp de olika politiska inställningarna från enskilda partier hur de hanterats tidigare.

Räcker det inte att svenska folket ställer upp nu?

Hur kan den här diskussionen vara fruktbar för de som kommer hit?

Vad är det ni vill åstadkomma med den här typen av diskussioner?

Vem är det ni vill åt och hur tänker ni?

Det viktigaste för er är att blåsa eld i tidigare debatter och visa upp er själva, inte att belysa ett ytterst prekärt världsläge som kommer att drabba oss alla oavsett vem som gjorde vad 2015.

• Redigerat 2022-03-20 19:51 av Pyttelite
Tant Grön
10

#26: Du har säkert rätt. Det första ukrainarna kommer att göra när de lärt sig svenska, är att gå in på iFokus, hitta denna tråden, bli upprörda och sårade och gå ur iFokus.

Maria
10

#26 Ditt sista stycke väcker frågetecken.
Jag ser ingen som vill visa upp sig?
Vilka är "er"?

/Maria

[Tismon]
11

Vad är egentligen syftet med någon tråd här på iFokus, överhuvudtaget?

Att diskutera.

Sedan finns det säkert människor av andra etniciteter som bodde i Ukraina och nu är "flyktingar". Av egen erfarenhet vet jag att det inte räcker att säga att man är från ett land om man ser ut som att man kommer från ett annat.

• Redigerat 2022-03-20 20:27 av [Tismon]
Pyttelite
6

#29: Du har troligen inte varit med i tidigare mycket infekterade flyktingdebatter som de inblandade gärna vill hålla vid liv tillsammans med sin motståndare.

Det är ovärdigt att blåsa liv i den debatten nu även om de spelar oskyldiga och är helt oförstående till vad jag avser.

Jag förstår nu att den här sajten inte är till för Ukraina och det värdsläge vi alla hamnat mitt i utan den är till för något helt annat.

Tack alla för förtydligandet!

• Redigerat 2022-03-20 20:58 av Pyttelite
[Tismon]
10

#30: Nej jag har inte varit med i andra debatter. Så om det är infekterande vet jag ej. Min tanke var bara att länder inte är homogena, så om någon med arabisk härkomst växt upp och bor i Ukraina och är nu flykting, kommer dem bli behandlade som en ukrainsk person?

Pyttelite
7

#31: Nu handlar det inte om invandrare i sig utan debatten om SDs varande eller inte och det vet alla som varit med tidigare.

Är det inte bra att man ändrat sig då och accepterar att ta emot flyktingar från Ukraina direkt utan provning?

Det var ju inte så att vi inte tog emot flyktingar tidigare.

Så vad vill TS och dess försvarar med att ta upp detta i en tråd på en sajt som är till för Ukraina och landets mycket svåra situation.

Har fortfarande inte fått ngt svar.

Maria
9

Vi hade en stor flyktingvåg 2015 och nu har en ny våg kommit.
De kommer från olika håll så åtminstone jag tycker att frågan är värd att diskuteras.

/Maria

[Tismon]
9

#32: Som sagt så har jag inte sett tidigare frågor och har enbart utgått från ämnet - "Är det skillnad på flyktingar och flyktingar". Därav mina svar. Jag vill helst inte läsa in saker och har bara i åtanke att diskutera det man ämnade med tråden - att andra av andra etniciteter far illa åt. Detta ämnet är mycket relevant för om dessa flyktingar kommer från Ukraina, kommer man göra skillnad på vissa flyktingar gentemot andra?

Om detta har med SD att göra kan jag inte svara på.

• Redigerat 2022-03-20 21:17 av [Tismon]
Loris M
11

#34: Tack för att du läser det jag faktiskt skriver och svarar på det jag frågar! 🌸

• Redigerat 2022-03-20 21:39 av Loris M
Loris M
11

Jag tycker att det framgår klart och tydligt vad jag vill diskutera. Jag har länkat till en debattartikel som handlar om flyktingar från Ukraina (helt i linje med sajtens ämne). Jag har skrivit vad jag själv tycker i frågan och jag har ställt en fråga. Det finns ingen baktanke, ingen agenda, ingen dold avsikt med det annat än det jag skriver. Det är så otroligt trist att en del anstränger sig för att läsa in saker som inte finns där. Ingenstans har jag nämnt SD och förstår inte hur den kopplingen kan göras.

Pyttelite
8

#36: Vad har detta med Ukraina att göra?

Använd andra sajterna till att polarisera den här typen av frågor på. Det har ni gjort förr.

Låt detta bli en stödsajt för Ukraina och dess befolkning som det var tänkt.

Sajten var knappast till för att diskutera den kritik till invandringspolitik som funnits kring åren 2015.

Varför var det så viktigt att lägga upp den här?

Det är provocerande för att det drar bort fokus till de faktiska händelserna som sker nu!

OberonsMatte
10

#37 Hur politiska ståndpunkter och synsätt i Sverige och övriga världen påverkas av och/eller förtydligas av situationen i Ukraina är både relevant och intressant tycker jag. Inte minst när det gäller flyktingmottagande.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
10

#37 Detta är ingen renodlad stödsajt för Ukraina och dess befolkning. Det är en sajt för alla att diskutera vad som nu händer och funderingar vi har kring det. En sajt för alla frågor.

Sajtbeskrivning:
"2014, 75 år efter att Hitler invaderade Polen, beordrade Rysslands diktator, Vladimir Putin, rysk militär att gå in i Ukraina. 24:e februari 2022 beordrade han Rysslands krigsmakt att attackera Ukraina. Sen dess pågår kriget.

Den här sajten vänder sig till alla som vill diskutera kriget, hjälpinsatser, integration, Sanktioner, desinformation eller krigets påverkan på Sverige och resten av världen. Jag hoppas att vi kan fokusera på ljusglimtar och positiva nyheter framför fasor och mörker."

/Maria

• Redigerat 2022-03-21 07:28 av Maria
Pyttelite
6

#39: Du vet mycket väl varför sajten kom till och avsikten var inte att diskutera gamla frågor som har diskuterats till leda på andra sajter.

Avsikten var inte att diskutera SD eller feminism utan fokuset skylla vara på det som händer i Ukraina.

Men då vet jag 😎

Maria
11

#40 Så klart jag vet varför sajten kom till.
Niklas frågade om det fanns intresse för en sådan sajt med tanke på världsläget och på den vägen är det…

Det är du som pratar om SD och nu feminism??? så kan du vara snäll att sluta med det och återgå till trådfrågan.

/Maria

Pyttelite
4

#41: Nej det är inte jag som pratar om SD. Har du inte läst inläggen - du är ju ändå Medarbetare?

Maria
8

#42 Jag vet att jag är medarbetare😉

Vars snäll och fortsätt inte detta om SD och feminism.
Trådfrågan är det som är intressant.

/Maria

Pyttelite
3

#43: SD finns omnämnd i tråden det bör du veta.

Håll dig gärna till ämnet - vad har detta med kriget i Ukraina att göra?

• Redigerat 2022-03-21 09:00 av Pyttelite
Maria
8

#44 Ja men dra det inte vidare. Kan du respektera det?

/Maria

Pyttelite
5

#45: Vad är det jag ska respektera men inte andra?

Det var jag som bad att inte föra in diskussionen på SD men jag fick mothugg bla av dig.

• Redigerat 2022-03-21 09:10 av Pyttelite
Maria
8

#46 Snälla …

/Maria

Pyttelite
4

#47: Om jag förstår dig korrekt är det viktigt att föra diskussioner om SD angående flyktingflödet till Sverige och vad som diskuterats under 2015 på denna sajt bara rätt personer är inblandade?

Öland 4ever (oland4ever.com)
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte för att följande är någon tröst varken för de ukrainska flyktingarna ELLER för svenskarna. Men idag krigar, bombar och dödar Putin Ukraina… imorgon kan det vara Finland och Sverige som står på tur. Naturligtvis inte bokstavligt men vi kan inte bortse ifrån att risken finns. Och den är KLART UPPENBAR!!!

Men vad beträffar just de ukrainska flyktingarna så känner jag personligen mer samröre med Ukraina än med arabländerna och Afrika. Icke desto minst både kulturellt och religiöst. Och om det nu är så att de ukrainska flyktingarna som idag kommer till Sverige på längre sikt har planer på att bosätta sig i Sverige permanent så får vi ett gott tillskott av välutbildat folk. Åtminstone vad beträffar de vuxna kvinnorna som har kommit och kommer då väldigt många av dessa har akademisk utbildning och har mycket god kunskap i engelska språket. Betydligt sämre är det med flyktingar från arabländerna och Afrika då många av dessa är analfabeter och varken kan läsa eller skriva. För övrigt har de ukrainska flyktingarna en helt annan syn på mänskliga rättigheter och likhet mellan könen än vad araber och afrikaner har. Syftar naturligtvis då i första hand på muslimer.

Som mottagarland får vi naturligtvis se väldigt mycket på hur väl en flykting kan anpassa sig till det svenska samhället och till den svenska kulturen, lagar och paragrafer och även religion. Och där tror jag att de ukrainska flyktingarna kommer att anpassa sig väldigt bra.

Har redan varit i kontakt med ett flertal av alla flyktingar som kommit till Öland och jag har BARA POSITIVA erfarenheter av dessa. Så gott som samtliga campingplatser som har uthyrningsstugor kommer att användas framöver. Enda nackdelen är väl i så fall för alla svenska turister som kommer till sommaren som förväntas sig att få hyra en stuga på någon av öns alla campingplatser.

Konstaterat en vacker vårdag med strålande sol och TOTALT VINDSTILLA. Kalmarsund ligger som en spegel!

Btw, John Lennons Give Peace A Chance passar bra att avsluta med. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=ftE8vr0WNus

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

50 years ago today - almost feels like yesterday. Achieving peace has never been more urgent. Let's keep giving peace a chance. I love you! yokoYoko Ono Lenn...
Draken
5

Nu heter tråden är det skillnad på Flyktingar och Flyktingar. Så diskussionerna i tråden är fullt relevanta.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Magi-cat
6

#49 "Enda nackdelen är väl i så fall för alla svenska turister som kommer till sommaren som förväntas sig att få hyra en stuga på någon av öns alla campingplatser."

De svenska turisterna har trots allt en valfrihet och fred i landet, något flyktingarna inte har. Jag är säker på att de svenska turisterna förstår det och är tacksamma om de kan hjälpa till på något vis.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
3

#50: Nej den är inte relevant om du läser vidare.

Det finns ingen anledning att blanda in 2015 års händelser här.

Det som har hänt har hänt och har inget med Ukrainas belägenhet att göra.

• Redigerat 2022-03-21 11:08 av Pyttelite
Öland 4ever (oland4ever.com)
3

#51: Jag påstod aldrig att det kommer att bli ett problem för svenskarna vad beträffar brist på lediga campingstugor till sommaren.

MEN om jag ska lyfta ett problem som är betydligt allvarligare är att många ukrainska flyktingar som kommer hit har med sig sina husdjur. Och Ukraina är ett RABIESLAND. Ukraina har stora problem med RABIES. Sverige däremot liksom hela Norden om jag inte minns fel är HELT FÖRSKONAT från rabies.

De flyktingar med husdjur som kommer dagtid stoppas i tullen för att kontrollera djurens vet intyg. Saknar de vet intyg så tas djuret om hands och förs till karantän. Men tullen är ju inte fullt bemannade nattetid så något eller några djur kan ju slinka in ändå. Detta gäller främst hundar men även katter kan vara smittade.
Som bekant är rabies en DÖDLIG SJUKDOM om en människa blir smittad. Det räcker med att en rabiessmittad hund slickar på en människas öppna sår så är det DÖDEN som väntar den människan. Rabies går som bekant INTE ATT BOTA!!!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Draken
10

#52: Det har du rätt i. Men med tanke på rubriken så handlar tråden om just olika flyktingar.
Flyktingfrågan väcker alltid känslor av alla de slag, och det är lätt hänt att diskussionerna vandrar iväg.

Jag själv anser att det är skillnad på flyktingar och flyktingar. Jag tycker att Sverige skall stå med öppna armar och ta emot Ukrainarna, jag är inte fullt så entusiastisk när det gäller andra flyktingar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
2

Har Sverige verkligen olika asylregler för olika flyktingar?

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/migrationsverket-14-000-ukrainare-har-kommit-till-sverige

Gäller inte samma regler för alla asylsökande?

Omkring 76 000 ukrainska flyktingar väntas söka skydd i Sverige före halvårsskiftet enligt Migrationsverkets huvudscenario. Myndigheten beräknar att kostnaderna för mottagandet då kommer att uppgå till nära 10 miljarder kronor.
  • Redigerat 2022-03-21 12:32 av Pyttelite
NeferNefer
5

De mänskliga rättigheterna är till bland annat för att enskilda personers tyckanden, åsikter och preferenser inte ska få råda över vilka som anses värda skydd och liv. Alla människor har rätt att söka skydd.

https://www.sls.se/etik/etiska-koder/allman-forklaring-om-de-manskliga-rattigheterna/

Inledning

Enär erkännandet av det inneboende värdet hos alla medlemmar av människosläktet och av deras lika och oförytterliga rättigheter är grundvalen för frihet, rättvisa och fred i världen,

enär ringaktning och förakt för de mänskliga rättigheterna lett till barbariska gärningar, som upprört mänsklighetens samvete och enär skapandet av en värld, där människorna åtnjuta yttrandefrihet, trosfrihet samt frihet från fruktan och nöd, kungjorts som folkens högsta strävan,

enär det är väsentligt, för att icke människan skall tvingas att som en sista utväg tillgripa uppros mot tyranni och förtryck, att de mänskliga rättigheterna skyddas genom lagens överhöghet

enär det är väsentligt at främja utvecklandet av vänskapliga förbindelser mellan nationerna,

enär Förenta Nationernas folk i stadgan ånyo uttryckt sin tro på de grundläggande mänskliga rättigheterna, den enskilda människans värdighet och värde samt männens och kvinnornas lika rättigheter, ävensom beslutat främja socialt framåtskridande och bättre levnadsvillkor under större frihet,

enär medlemsstaterna åtagit sig at i samverkan med Förenta Nationerna säkerställa allmän och effektiv respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna,

enär en gemensam uppfattning av dessa fri- och rättigheters innebörd är av största betydelse för uppfyllande av detta åtagande, kungör generalförsamlingen denna allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna såsom en gemensam riktlinje för alla folk och alla nationer, på det att varje individ och varje samhällsorgan må med denna förklaring i åtanke ständigt sträva efter att genom undervisning och uppfostran befordra respekten för dessa fri- och rättigheter samt genom framstegsfrämjande inhemska och internationella åtgärder säkerställa deras allmänna och verksamma erkännande och tillämpning såväl bland folken i medlemsstaterna som bland folken i områden under deras överhöghet.

Förenta Nationernas generalförsamling antog och kungjorde den 10 december 1948 an Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna vars fulla text återges...
  • Redigerat 2022-03-22 07:14 av NeferNefer
DesK
6

De mänskliga rättigheterna skall gälla, oavsett varifrån en flykting kommer eller vilket ursprung en flykting har. Således skriver den som gör skillnad på flyktingar och flyktingar inte under på de mänskliga rättigheterna.

/Désirée

Niklas
4

#56: Jag undrar varför de har gjort stycket till en enda lång mening. Det är väldigt svårt att läsa det som det är skrivet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

NeferNefer
4

#58: Ja, det är frågan. Överlånga meningar är ett otyg.

NeferNefer
4

Meddelande från UNHCR.

"We can all push forward in our individual and collective journeys towards anti-racism. We won’t get it right every time, but will remain committed to do better, to stay humble and open." ~ UN High Commissioner for Refugees Filippo Grandi
#FightRacism

bild.png

NeferNefer
6

Ett till.

"Anti-racism means actively identifying and opposing racism and racial discrimination. Today – and every day – I call on all of us to raise our voices against policies, practices, and behaviours that exclude."

~ UN High Commissioner Filippo Grandi

#FightRacism

bild.png

Pyttelite
2

Men det innebär inte att alla länder måste ta emot flyktingar eller asylsökande.

DesK
6

#62 Med andra ord, så skriver du inte under på de mänskliga rättigheterna. Dessa handlar bl a om att människor som flyr har rätt att söka asyl och bo i t ex Sverige.

/Désirée

Pyttelite
2

#63: Det finns inget i de mänskliga rättigheterna som säger att respektive land ska ta emot flyktingar.

Det regleras dels av enskilda länder och dels av sammanslutningar t ex EU.

Det finns kvotflyktingar som delas upp till länder som ingår i respektive sammanslutning.

Du får läsa om kvotflyktingar. Ytterst har varje land stort veto.

Det är också så att det ”fuskas” med flyktingar - att de är handelsvara.

Sedan är det knappast jag som bestämmer vilka som ska komma till Sverige men man med säkerhet säga att det är ursprungsländerna som flyktingarna flyr ifrån som inte följer tesen om mänskliga rättigheter inte jag eller Sverige.

• Redigerat 2022-03-22 13:47 av Pyttelite
Pyttelite
2

Så här säger invandrarverket om kvotflyktingar:

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Sveriges-flyktingkvot/Fragor-och-svar-om-kvotflyktingar.html

Det är inte alla länder som accept kvotflyktingar t ex i Danmark har det diskuterats och man har heller inte varit överens i EU ju flyktingar ska fördelas.

Polen t ex är ett land som vägrar mer eller mindre att ta emot flyktingar.

Maria
8

#65 Drygt 1 miljon ukrainare har i dagsläget flytt till Polen.

/Maria

Pyttelite
2

#66: Ja men de tog tidigare inte emot flyktingar som du vet under flyktingvågen 2015 eller alldeles nyligen flyktingar som kom via vit Ryssland - många misshandlades eller frös ihjäl.

Pyttelite
2

Tusentals personer strömmar nu in vid gränsövergången mellan Ukraina och Polen i Medyka. Det är en overklig syn. Volontärer väntar med bussar och skjutsar flyktingarna vidare till uppsamlingsläger som polska Röda Korset satt upp. Polens inrikesminister har sagt att i Polen är alla trygga – och det gäller även Polens grannar. Man räknar med att en miljon ukrainare ska försöka ta sig till Polen.
  • Redigerat 2022-03-22 14:26 av Pyttelite
Maria
6

#67 Mitt svar var enbart för att du skrev i #65 att Polen inte tar emot flyktingar.

/Maria

Pyttelite
2

#69: Nej de gjorde inte det förrän nu och som jag skrev blev de både misshandel och några dog för inte så länge sedan - du kan kolla på polensajten.

Maria
7

#70 Jag VET.
Det verkade bara inte som om du visste att läget var ändrat.

/Maria

Pyttelite
2

#71: Jo jag vet det se polensajten men nu var det ju kopplat till att jag inte respekterar de mänskliga rättigheterna och jag skrev att respektive land bestämmer om flyktingar ska komma in i landet eller inte och gav Polen som exempel.

Vill du ha en närmare beläget land kan jag nämna Danmark som oxå varit mycket ovillig till flyktingar till och med kvotflyktingar.

• Redigerat 2022-03-22 14:55 av Pyttelite
Pyttelite
2

Ukrainska flyktingar undantas danska asyllagar

Läs mer här:

https://www.dn.se/varlden/ukrainska-flyktingar-undantas-danska-asyllagar/

En tillfällig lag som börjar gälla på torsdagen innebär att ukrainska flyktingar ska få uppehållstillstånd och tillgång till arbetsmarknad, utbildning och
Draken
3

Jag tror nog att de ukrainska flyktingarna undantas från de "vanliga" asylreglerna i de flesta länder.
Norge är mycket restriktiva , även när det gäller kvotflyktingar. Men de ukrainska flyktingarna tas emot med öppna armar .

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
2

#74: Norge är inte med i EU men brukar harmonisera sina bestämmelser med EU.

Massflyktsdirektivet är aktiverat inom EU och då gäller andra regler än ”vanliga” asylregler.

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/oro-for-omvarldslaget/oro-for-omvarldslaget/att-komma-till-sverige-fran-ukraina

Detta gäller för dig som kommer till Sverige från Ukraina.
  • Redigerat 2022-03-23 12:18 av Pyttelite
Pyttelite
2

Norska regler:

UDI har besluttet at ukrainske borgere som er i Norge på tillatelser eller visumfritt besøk som løper ut, kan fortsette å være her inntil videre.

https://www.udi.no/viktige-meldinger/informasjon-om-situasjonen-i-ukraina/

UDI har besluttet at ukrainske borgere som er i Norge på tillatelser eller visumfritt besøk som løper ut, kan fortsette å være her inntil videre.
Pyttelite
2

Anders Ygeman (S) kräver att andra länder i Europa tar ett större ansvar under flyktingkrisen än vad man gjorde för sju år sedan. Om fördelningen skulle bli oproportionerlig är regeringen beredd att vidta åtgärder. – Sverige tog ett stort ansvar 2015 och det borde vi kunna räkna oss tillgodo nu, säger migrationsministern i SVT:s ”30 minuter”.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4MK8J/migrationsministern-kraver-jamnare-fordelning-av-flyktingar-fran-ukraina

Anders Ygeman (S) kräver att andra länder i Europa tar ett större ansvar under flyktingkrisen än vad man gjorde för sju
[Kattenlava]
10

#0 Det är en stor och svår fråga du ställer och jag har undvikit tråden för ärligt så är det svårt att svara på.

Men om jag går till mina egna tankar när jag läser din trådstart så tror jag inte det handlar om att det är skillnad på flyktingar och flyktingar däremot kom det här så pass nära oss i Europa och plötsligt står vi inför faktum att vi kan om det vill sig illa dras in i krig medan tidigare så har det vart så avlägset men nu kom det plötsligt väldigt nära inpå oss något ingen av oss var beredda på.

Kulturellt tror jag också det är känsligt för hur det är har det vart många konflikter och oförstånd från vissa länder för vårt sätt att leva i exempelvis Sverige där har Ukraina ett betydligt närmare förhållande till mänskliga rättigheter så som vad kvinnor får göra och inte göra så förståelsen mellan länderna blir på ett annat plan.

Många känner också en stor rädsla för exempelvis IS ,Al Qaida med flera och det har hela vägen vart dom gruppernas intention att skapa rädsla och konflikt så att dom grupper som flyr som tar avstånd till terrorism blir dom som blir lidande för människor vet inte vem som är vem och där skapas rädsla både för oss och för dom som flyr från sånt våld.

Skillnad på människor är det inte oavsett vart man kommer från så ser inte jag på saken men jag ser skillnad på handlingar och intentioner att ta över och föra in sina seder i länder där det råder demokrati och frihet där man vill ta över och göra det till sitt och där bottnar mycket rädsla hos människor vilket inte är konstigt alls för alla vill vi ha vår frihet och alla vill vi ha våra länder i fred.

Nu står vi inför en helt ny situation ett land så nära inpå oss som helt oskydligt drabbats där reagerar vi och där måste vi göra vårt allt och vi måste inom Europa hålla ihop i alla avseenden oavsett det gäller krig, terrorism eller annat för att bevara Europa i fred.

Jag är den där typen som vill hjälpa alla men det är en omöjlighet att räcka till och visst känner jag en ovisshet och rädsla för hur många kommer hit från Ukraina och hur många kommer vi att kunna orka ta emot, hur ser framtiden ut för dom och även för oss ?

Kommer kriget att fortsätta i många år eller kommer det att upphöra inom en tid ? frågorna är så många och vad händer med Ukrainare som kommer hit, kommer det att bli hemlöshet, arbetslöshet kommer det att bli tragiska läger med hemska förhållanden för dom som kanske inte kan få tak över sina huvuden ?

Frågorna är hur många som helst för oss alla och dom är helt befogade för vi ska räcka till men vi ska kämpa vi ska inte ge upp vi ska göra vårt absolut bästa för vårt grannland och för Europa där vi faktiskt lever och bor det måste vara vårt högsta prio just nu och ja andra får stå tillbaka men vi måste se om vårt nu på fullaste allvar för nu är vi i en nödsituation på riktigt.

Lona
9

#0: Ett sånt här inlägg har jag tänkt skriva rätt länge fast på Debatt och lite syrligare. 😐

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
8

#78: Du har lite samma tankar som mig. Det är de olika kulturerna som krockar. Sverige är ett land där kvinnan värderas på samma nivå som männen. Flickor värderas på samma nivå som pojkar.

Hundar är smutsiga djur som skall utrotas, flickor och kvinnor har ingenting att säga till om, lyder de inte männen så blir de antigen dödade (sk. hedersmord) eller blir sönderslagen.
Homosexuella, Transsexuella och människor som har andra sexuella böjelser än vad som ansens som "naturligt" och "normalt" är lovligt byte. De blir ihjälslagna eller lemlästade pga. sin sexuella läggning.

Tycker ni att detta är okej ? Jag tycker inte det.

Jag anser att man kan lägga minst lika mycket resurser, både ekonomiska och materiella, på våra gamla, barnen, skola och vård som man idag lägger på migrationen.

Man skall absolut inte dra alla över samma kam, självklart skall de som behöver hjälp få hjälp oavsett härstamning, kön eller sexuell läggning. Men tyvärr så är det de som missköter sig som lyfts fram.

När man läser om vad som hände i Lund. Hur många var inblandade i det slagsmålet ?

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/stort-polispadrag-vid-rattegang-om-klanbrak/

Polismordet i Biskopgården ?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/polis-skjuten-till-d%C3%B6ds-i-biskopsg%C3%A5rden-1.50427132

Den 12 åriga flickan som blev skjuten i en "drive by" och som avled av sina skador.

https://www.expressen.se/ledare/flicka-skjuten-i-drive-by-nu-maste-gangen-bort/

Det finns många flera liknande artiklar i de flesta tidningar.

Jag anser att dessa gärningsmän(en) och deras familjer skall utvisas från Sverige med omedelbar verkan.

Ukrainarna har samma värderingar som vi har i Sverige, och övriga norden för den delen. Därför blir det inte dessa kulturkrockar.
Naturligtvis finns det Svenskar som också gör sig skyldig till liknande brott. Jag anser att även de skall ta sina straff, betydligt hårdare straff än vad som utdelas idag. Tar man livet av någon annan då kan man gott få sitta inlåst resten av livet, de får skylla sig själva. Spelar ingen roll om det är män eller kvinnor, om de är under 18 eller över 20. De skall ha samma straff för samma brott.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

En 17-åring knivhuggs i magen, andra blir sparkade och stampade på och en uteservering slås i spillror. Bakgrunden till sammanstötningarna i Lund den 6 september var en konflikt mellan två släkter.
  • Redigerat 2022-03-25 12:26 av Draken
Maria
3

#80 Fast är man under 18 så är man inte myndig.

/Maria

Draken
6

#81: Nej det vet jag. Men jag tycker att är man gammal nog att begå brott då är m,an gammal nog att ta straffet också.

Jag hade önskat att min egen son fick hårdare straff än han fick när han blev häktad för brott mot vapenlagen, innehav av droger, misshandel, egenmäktigt förfarande och kollisionsfara.
Han fick böter på 3000 varav 800 skulle gå till brottsofferjouren. Han var visserligen 19 då, men hade han varit under 18 så hade han inte fått något straff alls, inte ens böter. Jag tycker det är så fel.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-26 20:55 av Draken
Maria
3

#82 Någonstans så måste man ju dra gränsen.

Det finns ju småbarn som begår brott utan att riktigt förstå allvaret.

/Maria

Draken
4

#83: Jo så är det ju. Men har man fyllt 14-15 år och uppåt så borde man förstå vidden av om man begår brott ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
3

#80 Mer eller mindre samtliga fall du tar upp handlar om svenskar och inte invandrare.

De är lika mycket svenskar som du och jag och inga flyktingar.

Vad du ser är ett misslyckande från det svenska samhället - inte att invandrare per definition begår brott.

Loris M
10

#80: "Man skall absolut inte dra alla över samma kam…. "

Och ändå är det ganska exakt det du (och flera andra) som gör. Tråden är full med fördomar. Om de andra. Om de som inte är som vi. En stor majoritet av de som kommer hit (oavsett hudfärg eller kulturell bakgrund) gör allt de kan för att ta vara på de möjligheter de fått. De gör så gott de kan, studerar, jobbar, trots att de pga fördomar får kämpa hårdare och har svårare att få jobb. Att ni hänger upp er på de få procent som väljer en annan väg är inte rätt.

Dålig kvinnosyn, homofobi m.m. sitter inte i hudfärgen. De länder som precis som Ukraina är "lika oss", vita, kristna, européer som exempelvis Polen eller Ungern har en unken kvinnosyn (nu pratar jag om den politiken som länder för och inte medborgare), kvinnor får inte göra abort, HBTQ-personer får inte röra sig fritt, de har infört HBTQ-fria zoner. Är det sunda värderingar som vi vill ha i Sverige? Nej, så klart inte. Men jag tycker att både de, ukrainare och alla andra som tvingas till flykt borde känna sig välkomna. Våra fördomar borde inte styra vilka vi ska välkomna hit. Hela den här situationen och sättet vi pratar om flyktingar, sorterar, väljer vilka som är värda vår omtanke och hjälp är riktigt obehaglig tycker jag.

NeferNefer
6

Jag känner också stort obehag.
Och vad gäller "muslimer" (inom citationstecken för jag anser inte att det går att klumpa ihop alla miljontals människor som bekänner sig till en viss religion till en homogen massa, som somliga gör) vill jag bara tala om att inte nog med att det redan finns många svenska muslimer (som arbetar, studerar, betalar skatt, sköter sig, är trevliga och hjälpsamma grannar, eller arbetar och betalar skatt men är småsura och enstöriga - precis som vilken annan svensk som helst), det finns också muslimer i Ukraina. Så de som å ena sidan säger att ukrainare är välkomna här, och å andra sidan är muslimer inte det … ja, jag vet inte.
(Ps. Det finns folk som bekänner sig till den judiska tron i Ukraina också)
(Ps 2. Kristna, muslimer och judar samarbetar alldeles utmärkt bra med varandra i Ukraina, och jag har ingen anledning att tro att det skulle vara på annat sätt här)
(Ps 3. Döm inte alla efter den misskötsamma halva procent av precis alla slumpvis utvalda grupper människor som finns)

NeferNefer
6

Jag vill tillägga en sak. Klandra inte enskilda människor för vad politiker och andra makthavare i olika länder gör. Det gäller såväl religion som etnicitet och annat. Som att vissa beter sig illa mot ryssar i Sverige på grund av vad Putin gör. Det är helt förkastligt. Skyll alltså inte enskilda flyktingar för att något visst lands lagar är helt uppåt väggen fel.
Och tänk på att om folk höll med om lagarna/ anfall på oskyldiga länder/ annat som politiker är skyldiga till, skulle de väl knappast fly från sitt land. Eller hur?

• Redigerat 2022-03-25 17:28 av NeferNefer
NeferNefer
7

bild.png

Magi-cat
9

#88 "Klandra inte enskilda människor för vad politiker och andra makthavare i olika länder gör."

Mycket viktigt och bra sagt!

Det händer tydligen att rysktalande attackeras våldsamt vilket är helt förkastligt, det är ju faktiskt inte de som är skyldiga!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kattenlava]
14

#86: Du ställer en ärlig fråga i TS och du får ärliga svar och kanske är det fördömande svar i din värld medan det i andras är åsikter och känslor för dom många problematiska situationer som faktiskt uppstått.

Som jag skrev tidigare det är inte lätta frågor att svara på och varför för vi vill vara uppriktiga vi vill vara ärliga med våra tankar som vi har rätten till men för det behöver vi inte vara fördömande vi har enbart olika politiska åsikter i dom här frågorna och det måste vi få ha.

Både du och Nefer skriver obehag så känner jag med och många med mig när vi försöker svara på ett ärligt sätt och råkar inte hålla med er i varje ord där vi får höra att vi är fördömande för vi har våra ställningstaganden i olika frågor som inte stämmer överens med er det känner jag obehag med och vågar knappt skriva och jag försöker skriva på ett så bra sätt jag bara kan vilket flera av oss i tråden gör i hopp om att den inte ska spåra ur med tanke på att det här är ett känsligt ämne för oss alla oavsett vilken politisk åsikt vi har.

Du skriver : Att ni hänger upp er på de få procent som väljer en annan väg är inte rätt.

och använder ordet ni till samtliga i tråden som inte helt delar er åsikt i frågan vilket måste innebära att det även gäller mitt inlägg att jag tillhör den fördömande skaran i tråden och ok det kan jag ta men det ändrar inte min inställning varken politiskt eller personligen och jag vet själv vart jag står, hur jag tänker det vet ingen annan bättre än jag själv och anser en grupp jag är fördömande ja men då får det vara så jag kämpar vidare med det jag tror är rätt andra kämpar vidare med sitt.

Däremot reagerar jag på orden , på de få procent som väljer en annan väg är inte rätt, vem är du att avgöra vad som är rätt för andra ? och dom få procent där är jag inte överens med tanke på hur det ser ut sen många år i vårt samhälle.

Du har din fulla rätt att tycka som du tycker och välja vilken politik du vill likaså för oss alla andra så har vi fullaste rätten att välja det som känns rätt för oss.

När det kommer till ord som Vi och Dom så handlar det inte om att göra skillnad på folk det är enbart ord som förklarar att dom kommer från annat land medan vi är från Sverige och samma ord används med Ukrainarna dom kommer från Ukraina och vi är från vårt land det är enbart ett uttryck för att skilja oss åt vart vi kommer från inte svårare än så.

Personligen skiljer jag inte på folk men jag har med åren blivit betydligt mer reserverad i frågor än jag var i mina yngre dagar och det går inte att vara naiv i så viktiga allvarliga frågor för hur det är med vissa grupper följer personer med in i landet som bland annat Säpo skriver om som utgör ett hot mot rikets säkerhet och det är personer vi inte vill ha i landet och det är dom som förstör för dom som faktiskt ärligt vill påbörja ett nytt liv och det är dom som får mig att bli mer reserverad och jag kan inte vara naiv tvärtom här måste vi vara realistisk att alla har inte goda avsikter även om dom flesta har så finns en rädsla för just dom som kommer med onda avsikter och det vore omänskligt att inte reagera och fundera kring ett allvar som kan utgöra ett hot mot vårt rikes säkerhet och ja dom är färre än majoriteten som kommer men det är väldigt farliga människor som även utgör ett hot mot dom som söker sig hit för att påbörja ett nytt liv.

Loris M
10

#91: "… när vi försöker svara på ett ärligt sätt och råkar inte hålla med er i varje ord där vi får höra att vi är fördömande för vi har våra ställningstaganden i olika frågor som inte stämmer överens med er"

Nu är du orättvis. Varför skulle alla behöva hålla med mig? Precis som du skriver att du har rätt till din åsikt så har även jag rätt till min. Jag skriver vad jag tycker är fördömande men du vill få det till att ni handlar om alla i tråden och alla som inte tycker som jag. Det är lite trist tycker jag, för jag skriver tydligt vad jag tycker är fördomar, att anse att vissa folkgrupper inte borde söka skydd hos oss p.g.a. att vi har en massa föreställningar om dem som inte bygger på fakta utan känslor, åsikter. Du skriver "… och dom få procent där är jag inte överens med tanke på hur det ser ut sen många år i vårt samhälle.", det är fakta att det handlar om några få procent som hamnar i kriminalitet, så där behöver vi inte prata om känslor, åsikter, hur jag/du tror att det ser ut. Väljer man att bortse från fakta och i stället bygger sina åsikter på egna upplevelser, föreställningar, ja då är det fördomar.

Orkar inte bemöta allt du skriver för oavsett hur jag skriver misstolkas och vrids det jag skriver. Trots att jag skriver tydligt i TS vad jag vill diskutera så blir jag anklagad att ha några andra avsikter med tråden, mina intentioner och ärliga frågor och funderingar ifrågasätts, jag hänvisas till andra sajter osv. Och jag menar inte att ALLA i tråden gör så (trist att jag ens ska behöva skriva det, men tydligen skrivs det inte så kan det uppfattas så). De flesta skriver vad de tycker och svarar ärligt på min fråga, precis som jag skriver vad jag tycker. Några är jag överens med, andra inte. Det är precis så det ska vara. Ingenstans står det att alla måste vara överens. Vad skulle det vara för diskussion? Jag hoppas att vi kan fortsätta diskutera frågan sakligt.

Draken
6

#85: De är utlänningar, de kommer från andra länder och det är deras religion rättfärdiggör deras beteende. De säger att de är svenskar, men då tycker jag att de kan bete sig och leva som svenskar också.

#86 Ja många av de som kommer hit sköter sig. Men när det börjar handla om skjutningar, gruppvåldtäkter, klanbråk, "drive by" skjutningar, så tycker jag det har gått alldeles för långt och lite till. Det värsta är att många tycker synd om dessa stackars barn och ungdomar som har haft det så traumatiskt och har måsta flytt från sitt land. Våra barn och ungdomar som far illa, är det mindre synd om dem ?

"*Dålig kvinnosyn, homofobi m.m. sitter inte i hudfärgen"

Det håller jag absolut med om, men det sitter i religionen.

Unken kvinnosyn, HBTQ personer får inte röra sig fritt, kvinnan tige i församlingen… Det kan finnas överallt. Även infödda svenskar kan ha den synen. Men kvinnan blir inte hjälslagen om hon inte lyder mannen, flickorna behöver inte sova utomhus när de har mens. HBTQ personer blir utfrysta, men inte dödade pga av deras läggning. ETC. ETC.

#87 #88 Jag jobbar med många muslimer och de är hur trevliga som helst. De gör ett bra jobb och de är trevliga mot patienterna (dock med vissa undantag).
Jag umgås med muslimer på min fritid.

Vi känner och umgås med ett muslimskt par, och de är de värsta rasisterna jag vet av i den här stan. De säger, och jag håller med dem fullt ut, att det är dessa rötägg som förstör för alla andra som faktiskt vill lära sig våra seder och vår kultur, och ingå i det svenska samhället. Så snälla kalla mig inte rasist, för det är jag absolut inte.

#91 #92 Just flyktingfrågan är svår att svara på. Jag vill ha ut alla som ställer till problem ur landet, men samtidigt ser jag gärna att de som faktiskt sköter sig skall få vara kvar. Som sagt, jag jobbar med flera både läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som är muslimer, judar, homosexuella det är absolut inget fel på dessa personer, snarare tvärt om. Jag gillar dem, och jag väljer hellre dessa än någon "ren svensk" att jobba med om jag har valmöjligheten.

Jag röstar på alliansen , närmare bestämt SD. Alla partier har sina bra och dåliga sidor. Jag håller inte blint med SD i alla deras frågor.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
2

#93: Nej de är inte utlänningar de är fortfarande svenskar och pratar svenska.

Det finns heller ingen koppling till religion utan snarare till olika gängbildningar ung som det är i USA.

Skyll inte våldet eller skjutandet på ngn religion.

Dessutom lever de som svenskar för de är en del i det svenska samhället som borde räknas inte osynliggöras som ickesvenskar.

Loris M
7

Det håller jag absolut med om, men det sitter i religionen.

Jag förstår inte riktigt hur du får ihop det. Hur kan rasism sitta i religionen? Och vilken i så fall? Kristna, muslimer, judar … alla kan ha rasistiska åsikter. Precis som du skriver om det paret du känner som är muslimer och rasistiska. Ja, invandrare precis som svenskar kan vara rasister. Så därför sitter det varken i kulturen eller religionen. Och jo, svenskar kan också slå ihjäl kvinnor, misshandla, våldta. Det ingår nämligen inte i någon specifik kultur och det är bara en liten del av alla män som gör det. En väldigt stor majoritet av alla män är inte kvinnomisshandlare.

Så snälla kalla mig inte rasist, för det är jag absolut inte.

Har någon gjort det? Det har jag missat i så fall.

• Redigerat 2022-03-26 11:42 av Loris M
Draken
5

#95: Muslimer har den livssynen att kvinnor inte har något att säga till om, de skall tiga när mannen talar. Säger de mot männen eller sönerna så kan de bli pryglade eller dräpta.
Kvinnorna är "smutsiga" när de menstruerar och får därmed inte gå på samma toalett eller vistas i samma rum som männen.

Det är det jag menar med att det ligger i religionen.

Nej, ingen har sagt rakt ut att jag är rasist, inte ännu i varje fall.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Loris M
9

#96: Tycker inte du att det är problematiskt att uttrycka sig så kategoriskt om ca 2 miljarder människor av jordens befolkning?

Det du tar upp förekommer i vissa delar av världen, visst. Men man kan inte prata om muslimer och deras synsätt som om de vore en homogen grupp med samma värderingar.

Draken
4

#97: Tyvärr, men många av de muslimer jag har stött på resonerar på det sättet. Våra kompisar (som jag skrev om tidigare) har också sagt att i stora delar av det muslimska samhället så fungerar det på detta sätt. Det var därför han och frun flydde. Han skulle straffas för att han godtog att hans fru hade egna meningar, och om han inte ville förskjuta henne så skulle hon dräpas för hon drog vanära över hela hans familj.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

NeferNefer
6

#98. Jag är personligen inte mycket för anekdotisk bevisföring. Jag beklagar att du har haft så tråkiga erfarenheter, och vill framföra som motvikt att mina kontakter med muslimska vänner och kollegor har varit genomgående positiva på alla sätt.

[Kattenlava]
8

#92: Jag är ledsen men orättvis är jag inte tvärtom jag vill att det ska bli rätt och jag önskar att förståelse finns men så är det inte och vi tänker olika vilket vi får göra det är helt ok.

Men skriver man ordet NI då uppfattas det som att alla i tråden som inte håller med er och det är ok det med för vi har alla våra åsikter och känslor i ämnen sån är politiken och sån kommer politiken alltid att vara.

Du skriver egna upplevelser och det tror jag flera av oss har upplevelser och situationer vi vart med om som gör våra val, jag har det och jag har upplevt baksidan av saker som har med religion att göra och synen på andra människor speciellt kvinnosynen den som ni feminister förespråkar är så fin men när allt kommer omkring så ser jag enbart en falsk fasad för när verkligheten infinner sig då drar ni undan och bara försvarar där försvar är förkastligt och det är en dubbelmoral utan dess like.

Men ok du och jag lägger ner diskussionen nu, jag vill inte träta med dig men jag blir så less och så trött på V och feminism som inte inser att det finns ett allvar med i bilden att allt är inte rosa och glatt för ni skönmålar en verklighet som inte finns.

Draken
1

#99: Jag vet mycket väl att många muslimer gör vad de kan för att uppgå i vårat samhälle och ta efter våra seder. Men när man , som jag, har haft oturen att träffa på 8 av 10 muslimer som är helt skruvade i roten, så ser man lite snett på alla efter ett tag. Jag vet att det är fel och att alla är inte likadana, men det blir svårt att tro efter ett tag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Kattenlava]
6

#99: Och jag beklagar att du har så dålig erfarenhet av anekdotisk krigsföring och hur vore det om du öppnade dina sinnen och såg allt ur ett större perspektiv och lyssnar till faktiska upplevelser där det är uppenbara problem.

Sluta döm och låt folk få ha sina åsikter för alla tänker inte som du och dina ryggdunkar polare vi andra vill bevara friheten i landet och det är en gräns som är nådd nu och den måste vi alla inse.

DesK
9

#101 Hmm…det känns som att du överdriver eller så har du haft maximal otur. Jag lever tillsammans med 3 muslimer och det har, inalles, bott ca 10 muslimer med mig här hemma, samtliga killar i åldern 16-24 år. Dessutom bor jag i en liten by där vi har tagit emot många flyktingar som, till största antalet, är muslimer. Vi har inte haft några problem kopplade till islam. Tvärtom så har vi alla kunnat samarbeta och respektera varandra. Vi har haft en hel del gemensamma aktiviteter med mycket gott och trevligt resultat. Precis som det finns sekulära kristna, så finns det sekulära muslimer, detta måste man förstå och respektera. Att klumpa ihop muslimer är lika idiotiskt som att klumpa ihop kristna eller ateister. Det finns också ytterligare en aspekt och det är hur du och jag bemöter dem som vi träffar.

/Désirée

DesK
9

Här har jag berättat om om mina erfarenheter. I Sverige är det flest svenska män som våldtar, kränker, lämlestar, mördar och utnyttjar kvinnor i Sverige.
https://misshandel.ifokus.se/discussion/1537727/svenska-man-som-misshandlar-ar-i-majoritet-i-sverige

/Désirée

Tanken är att Du som sitter i fast våldet ska kunna hitta halmstrået till hjälp.Här spelar kön och läggning ingen roll. Alla är välkomna hit.Att DU som kommit loss kan söka stöd här, att DU som kommit ännu längre kan hjälpa andra som har en bit kvar att gå.Ställ frågor, diskutera, berätta om era upplevelser, stötta, tröstatipsa om bra böcker, länkar med mera.
Draken
7

#103: Ja då måtte jag ha haft maximal otur. Jag HAR absolut träffat trevliga muslimer, men flertalet har inte varit trevliga. Vi var tom tvungen att ha vakter på avdelningen när det rådde besöksförbud. Vi var smutsiga hundar, och Allah skulle straffa oss hårt om de inte fick komma in till sina anhöriga. Och det var inte bara en gång.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

OberonsMatte
7

#105 Hade det varit uppretade Benny och Majsan istället med noll förståelse eller respekt för pandemiregler så hade ni kanske kallats något annat utifrån den svenska vokabulären av svordomar och förolämpningar, uppblandat med en del amerikanska uttryck. Inte så trevliga saker det heller alla gånger. Jag kan tänka mig betydligt värre saker än att bli kallad obadad hund.. och Allah har ju liksom bara makt över de som tror på honom..😉

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-03-26 21:24 av OberonsMatte
DesK
5

#106 Touché! 👍

/Désirée

Draken
4

#106:Det hände vid ett par tillfällen att vi hade problem med svenska anhöriga, men det gick att resonera med dem. De slog inte sönder rutorna eller kastade saker efter oss.

Nej Allah har ingen makt över mig, det har inte Jesus, gud fader eller den heliga anden heller …jag är ateist 😉

Men det är obehagligt när vi öppet blir hotade, vi gick mycket sällan ensam till omklädningsrummen i källaren på kvällarna. En av våra sköterskor blev påhoppad när hon skulle gå till sin bil. Han var Somalier och han hade varit och "bråkat" med koordinatorn under kvällen och nekats tillträde till avdelningen. Efter det gick vi inte ensam på kvällen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-26 21:32 av Draken
DesK
5

#108 om du verkligen är ateist, sluta upp med att smutskasta och ifrågasätta såväl muslimer som kristna.

/Désirée

Draken
5

Jag tycker inte att jag har smutskastat någon. Jag skriver bara vad jag själv har varit med om.

Jobbar man inom akutvården, så ser man tyvärr väldigt ofta de sämre sidorna hos folk, både svenskar och utlänningar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

OberonsMatte
7

#108: På vilket sätt anser du att det är relevant att nämna i vilket land en otrevlig person är född? Det är liksom det som är att skapa och befästa fördomar som har med härkomst att göra.

T.o.m inom Sverige finns liknande fördomar om t.ex. "Stockholmare"… Att de är på ett visst sätt och att man ju vet hur Stockholmare "är" (och det är inte antydningar om att Stockholmare är ovanligt sympatiska om nu någon skulle ha missat den fördomen).

Leder den typen av negativa förutfattade meningar om Stockholmare, Somalier eller bara ihopklumpningen "utlänningar" eller "främlingar" till något positivt? På vilket sätt? Finns det kanske rentav risk för att det leder till något negativt?

Sajtvärd Katter iFokus

Draken
8

#111:Det är relkevant eftersom du började prata om svenskar och svenskt vokabulär. Detta var inte en svensk, han kunde inte ens språket. Han bråkade med oss, han slog sönder en ruta och kastade en spritflaska efter oss. Vi var tvungen att inkalla vakten för att avlägsna honom.

Jag har aldrig någonsin varit med om en svensk som har gjort liknande. Om det inte har handlat om en intox som har blivit helt rapgalen under avtändning. Det har jag däremot råkat ut för flera gånger.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

OberonsMatte
9

#112 "Han kunde inte ens språket", men han lyckades ändå förklara att han var född i Somalia… och det var alltså själva förklaringen till hans uppträdande? Det är ju så alla beter sig som kommer från Somalia.. För det "vet" man ju hur somalier beter sig..

Om svenskar beter sig illa är de alltså narkomaner. Eller Stockholmare.. Det "vet" man ju om man har träffat både otrevliga narkomaner och otrevliga Stockholmare. Ibland räcker det att någon annan träffat "dem".. Hur skulle det se ut om man skulle behöva bilda sin uppfattning om enskilda personer på individnivå istället? Och behöva inse att trevliga och otrevliga personer finns överallt, i alla kulturer, i alla länder och i alla delar av det landet?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-03-27 11:25 av OberonsMatte
[Kattenlava]
6

#113 Kanske kunde han utrycka vilket land han kom från även om språket var bristfälligt så brukar många kunna uttrycka sig att jag kommer från det och det landet.

Jag har vart med om det många gånger och inget konstigt med det, ibland visar man en karta ibland säger man landets namn och vi människor är väldigt bra på att uttrycka oss fast vi inte förstår varandras språk genom att gestikulera eller genom bild allt är egentligen väldigt enkelt 🙂

Draken
5

#113: Han var somalier, hans anhörige var inskriven som Somalier, de var nykommen till Sverige.

Jag säger inte att svenskar aldrig blir otrevliga, du VILL ju missupfatta det jag skriver.

Mina ord var :

Jag har aldrig någonsin varit med om en svensk som har gjort liknande. Om det inte har handlat om en intox som har blivit helt rapgalen under avtändning. Det har jag däremot råkat ut för flera gånger.

De enda svenskar jag har råkat ut för INOM JOBBET som har varit helt galna, kastat saker och hotat oss är Intoxer.

Jag tänker inte driva denna diskussion med dig vidare, det kommer bara sluta med att vi blir riktigt ovänner, och det vill jag inte.
Många i denna tråd är väldigt oöverens med mig, men de för en vuxen diskussion, vilket du inte verkar vara intresserad av.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

OberonsMatte
8

#115 Men varför i herrans namn tycker du att geografisk härkomst är relevant information när du träffar på en individ som har ett otrevligt uppträdande? Vad hade den otrevliga personen för skostorlek? Det är minst lika relevant tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

[Tismon]
7

Jag kan säga som så,, antalet svenska individer som har betett sig riktigt otrevligt mot mig är nog fler än icke-svenska. Det är bara mina upplevelser och har ingen relevans. Har träffat riktigt många trevliga svenskar också men jag minns de otrevliga svenskarna tydligare

OberonsMatte
0

Fel

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-03-30 14:31 av OberonsMatte
OberonsMatte
7

#117 Ja, precis. Man träffar på både trevliga och otrevliga personer i alla möjliga sammanhang och kan bara konstatera att just de personerna var trevliga eller otrevliga. Det blir absurt att p.g.a. det dra slutsatser om helt andra personer p.g.a. att de råkar komma från samma land eller ha samma skostorlek etc. Det är precis den absurda och förenklade människosyn som rasism kännetecknas av.

Sajtvärd Katter iFokus

[Tismon]
9

#119: Ja men precis. Men också det faktum att vi människor har något som kallas negativity bias. Om någon är otrevlig så minns man dem tydligare än om de skulle vara trevliga. Man kommer alltid ihåg idioten som körde som en idiot i trafiken, men de 5 bilarna tidigare som skötte sig exemplarisk har man inte ens lagt märke till.

Stöter jag på 4 utländska i en stad och en av dem beter sig som en idiot så kommer jag komma ihåg den personen. Det är inte ens säkert att jag lägger märke till de tre andra i bakgrunden som var artiga och uppförde sig.

[Kattenlava]
11

#116: Ditt svar är bara dumt tycker jag för vem bryr sig om skostorlek när det finns viktigare saker att bry sig om så som härkomst.

Ja jag sa det och så är det för när allt kommer omkring så kan kulturer inte hålla sams och som Draken skriver så infann sig där en hotfull situation och han var Somalier vilket är relevant till förbannelse för att kunna få fram ett bra signalement på en person så jodå nog är det av högsta relevans allt vart någon kommer från och det får du och dina polare faktiskt finna er i.

Ni är ute efter en enda sak och det är att få alla som inte tycker som er till rasister och jag har på riktigt tröttnat på er nu för vem är ni att avgöra vad som är rätt och fel ? vem ger er rätten att avgöra vad vi andra vart med om och hur vi upplever kulturer och situationer ? det kan vi bara göra själva baserat på våra egna erfarenheter och tänk om erfarenheten var en svart person fy skam och hu fy och bön för oss som faktiskt kämpar för vår rätt som människa att ge ett signalement.

Nej fy vet skäms på er ni har ingen aning ni vet ingenting så innan ni öppnar käften borde ni ta reda på orsaken och händelser för ni vet inte ett skvatt men dömer gör ni som attan och det väldigt fort.

Vart är dom mänskliga rättigheterna när dom verkligen gäller på riktigt undrar jag ???

OberonsMatte
6

#121 Trevligt att vi fått en "ny" debattör med samma välkända attityd…

Sajtvärd Katter iFokus

[Kattenlava]
6

#122 Förstå att man härsknar när det gång på gång upprepas och gång på gång ska vi behöva förklara att vi inte är emot folk oavsett vart dom kommer från det är en begränsning ingen vill ha.

Ta den här frågan som TS tar upp och som diskuteras flitigt på nätet om det är skillnad på flyktingar och flyktingar. Enkla svaret är nej och när kriget bröt ut i Ukraina hade jag personligen inte en tanke på vilken färg Ukrainarna har inte fören diskussionen om det är skillnad på flyktingar och flyktingar kom upp och jag baxnade över att man ens tänkte den tanken och för en sån diskussion för det är väl inte färg som avgör om vi hjälper medmänniskor i nöd det är människan i utsatthet ingenting annat.

Sånt här gör att man surnar och hade vi inte hjälpt Ukrainarna hade det vart fel och när vi hjälper är det fel, snälla nån var istället glad och tacksam för att det finns så många goda människor som ställer upp och ifrågasätt inte människors intentioner.

Loris M
8

#123: Ja, det enkla svaret borde vara nej, det är inte skillnad på flyktingar och flyktingar, men hur vi gör och hur vi pratar om dem, visar att vi visst gör skillnad. Tidigare sa vi att Sverige var fullt, att vi inte hade råd, vi pratade om kostnader, vi ifrågasatte deras avsikter och deras behov av vårt stöd, vi kallade deras barn för "skäggbarn" och skrattade åt dem…. Men nu är alla välkomna, ingen ifrågasätter deras barns ålder, ingen skrattar åt dem, ingen säger: "Åk hem!", " Vi måste tänka på våra egna först.". Ingen verkar orolig över att det blir mindre pengar för våra pensionärer (som det brukar heta) osv.

Sen är det också så att man kan vara glad och tacksam över att det finns så många fina människor som ställer upp och samtidigt ifrågasätta varför vi inte gjorde det innan.

• Redigerat 2022-04-01 06:53 av Loris M
[Kattenlava]
6

#124: Tyvärr finns den sortens folk också men det jag reagerar starkt på är dom som drar alla över en kam för olika åsikters skull det är en oerhört stor skillnad och innebär inte alltid att nån är emot.

Dom som är emot dom är och det kan ingen av oss förändra lika lite som dom kan förändra andras åsikter . Folk får ha sina åsikter bäst dom vill så länge dom inte utför våld mot andra.

Ännu har jag inte hört eller läst om någon som opponerat sig mot att Ukrainare kommer men det finns säkert dom som tänker så också och det är ju så det finns folk till allt och vi är olika.

Nu kom kriget så nära oss och tidigare har vi haft avstånd och plötsligt står vi inför faktum att vi kan dras in vi med så att Europa reagerade så snabbt och agerade ser jag inget konstigt med alls för plötsligt är vi i ett helt nytt säkerhetsläge så att ifrågasätta insatser det anser jag vara fel men förhoppningsvis lär vi oss något och får upp ögonen på ett helt nytt sätt vilket allvar som människor flyr från oavsett vart dom kommer från i världen.

Ur det här hemska tragiska kan kanske något bra komma och många ögon öppnas där vi får en ökad förståelse för varandra men när skribenter ifrågasätter hjälpen och insatserna för Ukraina då lackar jag till och det med all rätt för det är också ett sätt att göra skillnad på folk.

• Redigerat 2022-04-01 07:31 av [Kattenlava]
DesK
7

#125 Du har många gånger uttryckt starkt rasistiska och t o m åsikter om att demokratin borde avskaffas + att du ändrar åsikter minst lika ofta som du byter nick. Därför anser jag att dina kommentarer är av lågt värde och saknar trovärdighet. Det som är sorgligt är att det som du anklagar andra för att göra är precis det som du själv gör, gång på gång. Om du vill bli tagen på allvar får du allt se till att vara konsekvent och sluta upp med att byta nick, så snart något går dig emot.

/Désirée

[Kattenlava]
9

#126 Vad jag har för politisk åsikt och inställning har du inte att göra med och vilka lögner sen starkt rasistiska uttryck du store tid var kom det där från 😯.

Det där eviga tjatet om nick rena mobben som aldrig upphör och varken du eller nån annan har att göra med vem som byter nick eller hur ofta dom enda som har med det att göra är i fokus ledning ingen annan.

Det går bra att kasta sten när man sitter i ett glashus, ta och tänk efter hur du beter dig själv du innan du anklagar andra för den här mobben ja den är verkligen öppenhet att låta människor vara som dom är.

Hmm ser du medarbetar på sajten så det här blir det sista jag skriver här.

Tant Grön
9

#127: Nej, nu är det du som ljuger, inte Desk. Eller har du glömt att du för ett par år sedan ville ha diktatur i Sverige?

[Kattenlava]
9

Jag tänkte inte svara här men nej jag är inte den som far med lögn och ja jag vill ha mer diktatur i många frågor men LÖGN är när man anklagar mig för att för att föra mig med rasism då jäklar går man faktiskt för långt och man får allt finna si i att jag kanske anmäler och jag är där nu.

DesK
8

#129 Oavsett vad du säger och skriver, så har du förbrukat ditt förtroendekapital. Så det spelar ingen roll vad du skriver, för ingen tror på dig.

/Désirée

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.