Kriget i Ukraina en katastrof för kvinnorna
https://kvinnatillkvinna.se/stod-oss/
Kvinna till Kvinna arbetar tillsammans med över 150 partnerorganisationer i områden drabbade av krig och konflikt för att uppnå hållbar fred genom att stärka kvinnors inflytande och makt.
Var med oss i kampen för kvinnors rättigheter! Du kan göra skillnad. Swisha din gåva till 90 18 003 eller skänk en gåva på Plusgiro: 901800-3 eller Bankgiro: 901-8003. Tack!
https://kvinnatillkvinna.se/kriget-i-ukraina-en-katastrof-for-landets-kvinnor/
Kriget i Ukraina – en katastrof för landets kvinnor
”Vi fördömer kraftfullt Rysslands oprovocerade invasion av Ukraina”, säger Petra Tötterman Andorff, generalsekreterare på Kvinna till Kvinna. Kriget är en katastrof för landets civilbefolkning och de kvinnor som arbetar för fred har anledning att frukta för sina liv.
Ryssland inledde sin väpnade attack mot Ukraina tidigt under torsdagsmorgonen, den 24 februari, och kraftiga stridigheter upprörde hela omvärlden.
– Det är ett brott mot folkrätten, ett brott mot FN:s stadgar och en kränkning av landets suveränitet och territorium, säger Petra Tötterman Andorff.
Den väpnade konflikten i östra Ukraina har pågått sedan 2014 och krävt minst 14000 människors liv. Den upptrappning som nu sker kan leda till ett omfattande krig med många döda, en förvärrad humanitär kris och miljoner människor på flykt.
Kritiskt läge för Ukrainas kvinnor
Ukrainas kvinnor lever sedan länge med krigets följder. De kvinnor som de senaste åtta åren har arbetat med fredsbyggande i östra Ukraina för att försöka lösa konflikten har mötts med hat, hot och misstänksamhet. Det krig som Ryssland nu startat gör att de har anledning att frukta för sina liv.
– Antalet internflyktingar kommer också att öka som följd av Rysslands krigshandling, liksom fattigdomen och utsattheten. Ett storskaligt krig kommer att leda till en humanitär kris och ett omfattande lidande för Ukrainas civilbefolkning, säger Petra Tötterman Andorff.
Våld mot kvinnor ökar i krig
Kvinna till Kvinna stöttar kvinnorättsorganisationer i konfliktdrabbade regioner. Från vårt arbete under krigen på Balkan på 1990-talet och i andra konflikter världen över vet vi att kvinnor drabbas av krig på andra sätt än män.
– Det sexuella våldet och våld i hemmen ökar. Risken finns också för systematiska sexuella övergrepp som vapen i konflikten, säger Petra Tötterman Andorff.
Viktigt att visa solidaritet
Kvinna till Kvinna samarbetar sedan flera år tillbaka med kvinnorättsförsvarare i Ukraina. Dels genom gemensamma nätverk, dels genom kursen International training programme om genusbaserat våld där såväl representanter från civila samhället som myndighetspersoner i Ukraina ingår. Eva Zillén, senior rådgivare på Kvinna till Kvinna, är med och driver kursen. Hon följer nu utvecklingen i Ukraina med stor oro.
Vad innebär det för kvinnorättsförsvarare när krig bryter ut?
– Varje krig är olika, det är svårt att generalisera, men det innebär ofta ökad stress. Kvinnorättsförsvarare har ofta lätt att ställa om sitt arbete och finnas där för andra när det uppstår en kris. De känner ofta ett stort ansvar, för såväl sin familj som den organisation de leder. Det ansvaret kan vara mycket tungt att bära.
I krig uppstår ofta sprickor och meningsskiljaktigheter i såväl kvinnorörelse som fredsrörelse, enligt Eva Zillén.
– Krig gör att man mer eller mindre tvingas välja sida i en konflikt. Att prata om fred blir plötsligt jättesvårt, och man förväntas ”rätta in sig i leden”. Det har inte varit lätt att vara uttalad feminist i Ukraina tidigare, och det kommer inte att bli lättare nu.
Hur kan vi i Sverige stötta kvinnorna i Ukraina?
– Vi kan visa vårt stöd: med ord och med demonstrationer. Och det är viktigt att vi ställer krav på vår regering och på EU.
Eva Zillén poängterar också hur viktigt det är lyssna.
– Vi måste lyssna på vad kvinnorättsaktivisterna säger och försöka stötta dem med det de behöver. Det kan handla om nätverkande, det kan handla om att bidra finansiellt. Och det handlar alltid om att visa solidaritet, att vi visar att vi står på deras sida, säger Eva Zillén.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#0: Ja det är katastrof för kvinnorna, men det är katastrof för barnen också, även männen. Barnen är de som drabbas absolut hårdast tycker jag. De vlir ryckt från sina föräldrar och syskon, de förstår inte vad som händer. Som vuxen, man eller kvinna, så förstår man åtminstone vad som sker.

As the fighting in #Ukraine continues every day, more lives, homes and childhoods are being lost. We’re calling for an immediate ceasefire for the sake of the children and young people of Ukraine. Their lives must be protected.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag skänker pengar till både Kvinna till kvinna och Plan International. Båda är lika viktiga för mig 💖
Alla tomma barnvagnar som ställts på gatorna visar de över 100 barn som dött i kriget i Ukraina. Deras mödrar har tomma famnar. Kvinnor och barn drabbas hårt och skoningslöst i alla krig.
Rädda män som måste ha bössor i händerna för att våga leva, de finns här , de finns i andra länder. Jag vill inte betala med mina barnbarns liv för denna skjutgalna värld.
Är det inte varg och Lo så är det kriminella som slåss om knarket, eller rätten att bära vapen och försvara sitt liv som ursäkt.
Tyvärr har vi kvinnor ingen fredlig plats att fly till med våra barn, ingen annan planet, inget land som skulle förbjuda allt våld och vapen.
En del firar vårens intåg, andra firar död och tycker det är så bra det de gör mot barn och kvinnor. Våldet i hemmet ökade under Corona pandemin, nu blir det ännu värre.
Men ett slut finns alltid för despoter , för en dag får de egna också nog av blod och död. Man kan inte vinna krig mot oskyldiga.
De unga pojkarna förstår inte att de är utnyttjade i ett totalt vansinne . WL
Du har så rätt, kloka Wonnalesan. Det är så sorgligt och förfärligt alltihop 😢
De kvinnor som deltar aktivt i kriget är inga riktiga kvinnor?
Är det inte så att det är lika illa för alla barn, kvinnor och män fast på olika sätt?
Är det bättre med döda män än med döda kvinnor och barn?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
För att inte tala om att djur blir lidande, och det är också alldeles förfärligt. Det finns ingen motsättning.
Och naturen blir också lidande, och allt annat levande med den eftersom vi alla är beroende av en levande natur för att kunna fortsätta leva på vår jord.
Det finns ingen motsättning där heller.
Kanske vi kan enas om att krig är katastrof? Skulle det funka för dig? För mig funkar det, för det är nämligen sant.
- Redigerat 2022-03-19 10:52 av NeferNefer
#7: Jag förstår bara inte varför polarisera och genusfokusera.
Ja, krig är fruktansvärt för alla. Det finns inte tillräcklig med ord att beskriva hur hemskt det är.
Även kvinnor är med och krigar och styr. Kriget i Ukraina är ingen könskamp.
Jag känner med alla som drabbas oavsett man, kvinna, barn ,ung, gammal eller djur så är det lika tragiskt oavsett vem man är och oavsett vad hemskt man råkar ut för krig eller annat så är varje liv lika värt ❤️
Det behöver mr Putin läsa, skriv till honom vetja. Skicka med ett foto på alla barnvagnar som står tomma efter de 106 små barn som dödats i kriget. Bara ett förslag. Det finns goda män och dåliga kvinnor men det löser inte frågan om vilka som startar utrotning i krig av oskyldiga. WL
#10: Nej men det finns garanterat kvinnor med bland de som startat kriget både som stridande och drivande från båda sidor.
Jag är övertygad om attUkrainska kvinnor inte vill bli porträtterade som svaga hjälplösa individer.
Ett krig är fruktansvärt och det slår sönder allting både infrastruktur och familjer men ingen gynnas av att beskrivas som svag.
Alla inblandade i detta krig och krig generellt är offer och drabbas oavsett vilket kön man har - sen förstår jag inte varför jag ska skicka brev till Putin. Det är väl inte han som står för kvinnoorganisationen.