Ukraina iFokus

Ukraina

Etikett: nyheter
Läst 87 ggr
NeferNefer
5

Ryska invasionen stannat av?

Jag är försiktig av mig, så jag ropar inte hej än på långa vägar. Det kan ju trots allt vara en krigslist. Men jag tillåter mig att säga att det är såna här nyheter jag vill se mer av! ☮ (Helst om de visar sig vara på riktigt)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Den ryska invasionen har i stort sett stannat av på alla fronter, uppger det brittiska försvarsdepartementet i en rapport.

Ryska trupper har gjort minimala framsteg på land, hav och i luften de senaste dagarna och lider fortsättningsvis av stora förluster.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Senaste nyheterna om konflikten mellan Ryssland och Ukraina. Liverapportering om senaste utvecklingen och bakgrunden. Varför invaderar Ryssland Ukraina?
  • Redigerat 2022-03-17 09:42 av Niklas
Maria
5

Sådana nyheter gillar vi🙂

/Maria

DesK
5

Bra nyheter! 👍

/Désirée

NeferNefer
3

Kan det bero på det här? Vad tror ni? Jag kan inte tänka mig att Putin skulle bry sig ett skvatt om vad FN säger och jag är fortfarande rädd att det rör sig om en krigslist, men jag ser mig gärna överbevisad om det! 💖☮ FRED! NU!

För att läsa hela artikeln, klicka på länken.

https://www.voanews.com/a/top-un-court-orders-russia-to-halt-ukraine-invasion/6488437.html

PARIS —
The United Nations’ highest court called on Russia to immediately halt its invasion of Ukraine, in a preliminary decision that is binding but may be difficult to enforce.

The preliminary decision read by Joan Donoghue, President of the International Court of Justice (ICJ), was unambiguous.

"The Russian Federation shall immediately suspend the military operations that it commenced on February 24, 2022, in the territory of Ukraine."

She also addressed the widening humanitarian fallout of the war.

"The Court is acutely aware of the extent of the human tragedy that is taking place in Ukraine and is deeply concerned about the continuing loss of life and human suffering. The Court is profoundly concerned about the use of force by the Russian Federation in Ukraine, which raises very serious issues of international law," Donoghue said.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

The United Nations’ highest court called on Russia to immediately halt its invasion of Ukraine, in a preliminary decision that is binding but may be difficult to enforce. The preliminary decision read by Joan Donoghue, President of the International Court of Justice (ICJ), was unambiguous....
NeferNefer
2

Jag fick min fråga i inlägg 3 besvarad i Aftonbladets nyhetsflöde:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

I går beordrade FN:s internationella domstol ICJ i ett beslut Ryssland att upphöra med invasionen i Ukraina.

Ett beslut som Ryssland inte kommer att följa.

Det uppger den ryska presidentens talman Dmitrj Peskov, rapporterar norska NTB.

– Nej, vi kommer inte att ta hänsyn till det beslutet. Den internationella domstolen har arbetar med parternas samtycke. Här finns inget samtycke. I det här fallet är detta något vi inte kan ta hänsyn till, säger han.

Senaste nyheterna om konflikten mellan Ryssland och Ukraina. Liverapportering om senaste utvecklingen och bakgrunden. Varför invaderar Ryssland Ukraina?
Niklas
2

#4: Nej, Putin är inte rädd för det där. Hans gärningar hittills är redan innan tillräckliga för att han aldrig ska kunna komma undan skuld ändå. Han kommer inte att kunna resa till många länder utanför Ryssland under resten av sitt liv.

Jag tror att de samlar sig för nästa fas i kriget, men har gärna fel.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

NeferNefer
2

Jag är rädd för att det du tror är rätt, och jag har också gärna fel i det.

[Kattenlava]
3

#0 Läste det där och hjärtat vill hoppas men det är för bra för att vara sant för med mannen P kan vad som helst hända och det låter som lugnet före den nya stormen.

Det är så konstigt ibland läser man något som ger en ett litet hopp och naivt tänker jag den lilla människan att nu kanske men så ser man något nytt hemskt mot Ukraina och man inser hur liten och naiv man är när man till och med hoppas att en så sjuk man som P någonstans inser att han kommer förlora det här och istället hotar alla länder omkring sig.

Det är bara att se nu på Försvarsmakten som kommer hålla pressträff på torsdagarna framöver det säger en hel del om säkerhetsläget men det är bra att dom informerar oss men nog är det en väldigt konstig känsla först Corona pressträffarna och nu Försvarsmakten det visar vilket allvarligt läge vi befinner oss i först med pandemin och nu hotet mot Sverige och Europa.

Hur det har blivit, det är så djupt tragiskt alltihop 😥