Annons:
Etiketterflyktingarvolontärer
Läst 285 ggr
DesK
2022-03-11 18:50

Mitt liv med och för flyktingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har i omgångar genom livet stöttat och hjälpt flyktingar och andra nyanlända här i Sverige. Sä här tänker jag dela med mig av en del av mina erfarenheter av detta. Mitt fokus här kommer att ligga på ensamkommande flyktingar.
Flyktingar är människor som du och jag, enda skillnaden är att flyktingar har tvingats att fly från sina hem långt bort till främmande länder. Ofta har själva flykten varit en hemsk och traumatisk tid, som det kan vara mycket svårt att hämta sig ifrån. Utöver detta, så har de ju flytt p g a svåra till omöjliga livsförhållanden i sitt hemland.
För många av dem som kommer till Sverige är det första boendet på en av landets flyktingförläggningar. Därifrån slussas de vidare till något slag av egna boenden, om de är vuxna och /eller familjer. Ensamkommande barn, dvs alla som inte har fyllt 18 år, placeras i HVB-hem eller i familjehem.
När en ensamkommande flykting fyller 18 år, eller blir uppskriven till 18 år av Migrationsverket, vilket är vanligt, hänvisas denne till Migrationsverkets flyktingförläggningar, som ofta ligger ”mitt ute i ingenstans” vilket omöjliggör studier, träning och andra sociala aktiviteter. Det är här som sådana som jag kan komma in i bilden, genom att öppna mitt hem för en eller flera flyktingar. Jag blev s k frivillighem. Sedan 2015 har jag haft ca 10 flyktingar boende med mig, varav 3 bor här med mig nu. Jag bor i Lerums kommuns minsta kommundel, Sjövik. Här är det goda kommunikationer in till centrala Lerum och till Göteborg. Vilket möjliggör studier och diverse olika fritidsaktiviteter.
I egenskap av frivillighem får jag ingen ersättning från kommun eller stat, utan jag får själv stå för alla kostnader. Ungdomarna får ca 2000:-/ månaden av staten och på det ska de klara sig. Så jag har fått mellan 500:- och 1000:- /månaden av dem. För mig har detta fungerat eftersom jag har ganska låg boendekostnad i mitt hus. Så det som har kostat mest är maten och el/värme. Med få undantag så är ungdomarna inte särskilt kräsna och har rätt billiga matvanor, de äter mycket ris, pasta, baljväxter och Libabröd + grönsaker, rotsaker och lite animalier. Vår lyx är hämtmat från någon persisk restaurang, pizza och hamburgare. Detta brukar jag bjuda på när vi har arbetsdag i huset och /eller trädgården.
Överlag är ungdomarna mycket respektfulla och hänsynsfulla, men visst händer det att det uppstår lite konflikter. Dessa handlar oftast om vem som ska göra vad eller att någon har lämnat tomma förpackningar i kyl eller frys. Det gäller att vara mycket tydlig med vilka regler som gäller i huset och påminna om de samma med jämna mellanrum. Jag tycker inte om att tjata, utan säger till en till tre gånger, om inget händer då, eller fel saker upprepas, fräser jag till ordentligt eller vidtar någon synbar ”konstig” handling, vid ett tillfälle hjälpte Nisse, ni vet han som brukar flytta in i början av december mig 😉 Han tog alla deras skor och band ihop fel par och ställde på en lång rad i hallen 😁 Vid ett annat tillfälle hamnade all disk som stod på bänkarna på golvet i ena toan 😇 Humor och lite uppfinningsrikedom är goda hjälpmedel 😊 Vid ett tredje tillfälle var det någon som var extra hjälpsam och satte igång diskmaskinen, men han hade hällt handdiskmedel i diskmedelsfacket! Så när jag kom ut i köket möttes jag av en otrolig mängd skum på golvet 😁 Ja ja, golvet blev väldigt rent och köket doftade av diskmedlet ett bra tag 😊
Vanligen är ungdomarna rätt självständiga och sköter sitt, men ibland behöver de extra hjälp och stöttning, t ex med att kontakta vården och göra läkarbesök, ringa till Migrationsverket eller annan instans och så får man försöka finnas där när oro och ångest blir för svår. Det sistnämnda kan vara mycket tungt och svårt att hantera, så man måste vara beredd på att själv söka hjälp om det behövs. Skulle någon här få behov av att prata, så kan ni kontakta mig och vi kan också tillsammans skapa en privat grupp, där endast medlemmar kan delta och läsa. Jag har också fått mycket stöttning av fina vänner här på iFokus.
Nu har alla 3 som bor här någon form av uppehållstillstånd, vilket påverkar ekonomin positivt, eftersom nu kan de alla vara med och dela på alla våra kostnader. Så här har jag gjort: Killen som har jobb betalar för sig, utan problem. Killen som har etableringsstöd behövde uppvisa ett hyreskontrakt, så vi skrev ett sådant och killen som studerar har CSN, så han betalar för sig enl överenskommelse. Sedan kom vi gemensamt fram till att det är bra om alla har ett hyreskontrakt, så därför har vi upprättat 3 likadana sådana.
Säkert har jag glömt många saker, men jag blir glad om ni ställer frågor.
Till sist vill jag säga till dig som funderar på om du ska våga öppna ditt hem, gör det, du kommer att få många fina upplevelser och lära dig en hel del. Min största glädje är nog att jag slapp vara helt ensam under pandemin och att jag har fått många nya fina vänner.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2022-03-11 19:06 av DesK
Annons:
Maria
2022-03-11 18:59
#1

Du är fantastisk ❤🧡💛💚💙

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2022-03-11 19:40
#2

Verkligen fantastisk! 💗🌹🌻🌎💗 En hel del humor underlättar! 😀

Fint att att vi kan fråga dig vid behov, eftersom du har så mycket erfarenhet!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2022-03-11 19:42
#3

Tack för att du berättar! Vilken otrolig insats du gör! 💖

DesK
2022-03-11 19:53
#4

Tack för era fina ord, men jag gör det lilla som jag kan, jag råkar ju ha ett rätt stort hus.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Draken
2022-03-12 13:17
#5

#0: Du är fantastisk, det måste jag säga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

johan
2022-03-12 20:44
#6

Tack för infon.

Tycker det du gör är väldigt imponerande. Du gör något som gör skillnad på riktigt, istället för lägga upp selfies med handhjärtan för att få likes av vänskapskretsen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
DesK
2022-03-12 22:15
#7

Tack för era fina reaktioner! Jag uppskattar dem verkligen. Detta handlar främst om att jag råkar ha möjligheten att hjälpa. Jag har mat för dagen, en vettig bostad, bil och jag kan unna mig en god middag. Jag avstår långväga resor, även om drömmen finns. Istället reser jag genom mina fina ungdomars berättelser. När så är möjligt kan jag tryggt lämna huset och veta att ungdomarna är ansvarsfulla och tar hand om huset. Vidare så vet jag att ungdomarna hjälper mig vid behov. Så detta är inte något ensidigt engagemang.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
2022-03-12 22:19
#8

#7: Vi är många som har samma möjligheter och förutsättningar. Men det är ytterst få som gör det där extra. De flesta av oss säter in pengar på ett 90-konto och tycker vi gjort tillräcklig nytta.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DesK
2022-03-12 22:28
#9

#8 Många fler borde försöka med att istället hjälpa här och nu. Vi har inget att förlora men massor att vinna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
2022-03-13 09:54
#10

#9: Ja. Håller med. Kanske är ålder, men jag tänker allt mer på hur man kan göra mer riktig nytta. Det har kanske allra mest smugit sig på när jag tänker på jobb, men även när detta dök upp så har jag mer börjat funderat på vad jag kan göra och hur det skulle gå till rent praktiskt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2022-03-13 09:55
#11

#9: Tror du att det du gjort skulle fungera om du inte hade varit närvarande? I mitt fall ligger huset jag kanske kan använda 70 mil bort, så det skulle behöva vara personer eller en mindre familj som kan klara sig själv eller med kommunens hjälp.

Det låter ändå som att du spelar en rätt stor aktiv roll, till skillnad från att bara tillhandahålla en fysisk byggnad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DesK
2022-03-13 12:35
#12

#11 Jo, jag är ju mycket närvarande. Naturligtvis kan jag inte tala för alla flyktingar, men mina killar skulle kunna klara sig i eget hus också, dock vill de inte flytta, vi lever som en familj, vilket alla tre säger att de trivs bäst med och det gör jag också. Jag har alltid önskat mig en stor familj och nu har jag det 😊
Det skulle säkert funka att hyra ut, eller låna ut ditt hus till exempelvis en familj. Viktigt är att noga tala om vilka regler som gäller och hur vi gör här i Sverige.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
2022-03-13 13:31
#13

#12: Kan knappt föreställa mig hur stor skillnad det måste göra för som du har där att få komma till en hem på det sättet istället för en anläggning.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
[Kattenlava]
2022-03-13 16:28
#14

Mycket fint av dig TS och tack som delar din erfarenhet. Kan tro det blir en familjär relation och många fina möten med nya vänskaper som skapar nya vänskapsband som sammanför människor det är något väldigt vackert och fint att ta vara på.

DesK
2022-03-13 17:43
#15

#14 Tack för dina fina ord 😊
Man kan hjälpa på många olika sätt. Som jag skrev ovan, så är Sjövik Lerums kommuns minsta kommundel, men vi har flest flyktingar och det har fungerat bäst här enligt kommunen. Vi är många som engagerat oss för flyktingarna som kom hit och vi har haft en del gemensamma aktiviteter. Bl a har vi språkkafé en kväll i veckan, en promenadgrupp för kvinnor, Equmeniakyrkan har kafé hjärterum och gemensamt har vi samlat in kläder, husgeråd, möbler mm. Vi har också haft fest tillsammans och lagat mat tillsammans.
En av alla som kom till språkkaféet var en ung man från Eritrea, D och jag blev snabbt goda vänner och vi gjorde ett arbetsbyte, han hjälpte mig att måla om mitt hus och jag hjälpte honom att ta körkort, nu är han busschaufför 😊 Här hemma funkar han lite som storebror till killarna. D är ofta här när han inte jobbar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2022-03-13 18:10 av DesK
Niklas
2022-03-14 10:54
#16

Jag tror att det framför allt är ett par saker som gör steget stort att ta emot flyktingar, eller vilka främmande människor som helst, i sitt hem under en längre tid.

1. Jag vet inte vilka de är

Tänk om det inte fungerar med personligheterna? De kanske är jätteknepiga. Vad gör jag då? Jag har ju tagit emot dem. Kan jag ändra mig? Finns det hjälp att få? Hur gör jag med språket? De kan inte svenska och jag kan inte deras språk. Hur kommunicerar man då? Jag vill att de följer regler som är viktiga för mig i mitt hem.

2. Hur gör man?

Finns det någon instruktion för hur man tar emot en flykting i sitt hem? Vad är mitt ansvar? Vad måste jag kunna erbjuda? Vad ska jag ha förberett innan de kommer? Vad kostar pengar som jag måste betala själv? Hur länge måste jag ha dem? Kan jag be dem flytta om det inte fungerar eller om mina förutsättningar att hjälpa förändras? Hur mycket extra tid tar det? Kan jag lägga hur mycket eller lite tid jag vill eller är det ett heltidsjobb? Blir mitt hem som ett pensionat?

Om det fanns en beskrivning med svar på såna frågor skulle alla som funderar på det lättare kunna både fatta beslutet och komma igång med förberedelser och göra sig redo för att ta emot en flykting. Det finns så många frågor men inga svar. Det skulle säkert kunna fylla en egen sajt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2022-03-14 11:35
#17

#16: Sammanfattar mina tankar väldigt väl.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Draken
2022-03-15 13:15
#18

#16: Tror du slog spiken på huvudet där. Mycket bra sammanfattning av hur väldigt många, inklusive jag, tänker och funderar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Kattenlava]
2022-03-15 16:26
#19

#16 Det här frågar sig många hur går det till och själv är jag inte insatt alls i det här.

Googlade lite snabbt och kom in på det här från Aftonbladet med lite lite info men långt från tillräckligt så klart det är ju Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/Jx4W17/hjalp-flyktingar-ukraina-boende-migrationsverket-pengar

Bättre information borde finnas så alla vet vad som gäller.

Migrationsverket välkomnar initiativ men kan inte betala ut ersättning till privatpersoner.
Magi-cat
2022-03-15 17:15
#20

Undrar om det inte är bäst att börja med att kontakta sin kommun? Jag googlade lite snabbt och ser att flera kommuner redan lagt upp informativa sidor om beredskap och vad som gäller.

Här är bara en i mängden:

https://www.sollentuna.se/nyheter--press/nyhet-kommun--politik/har-du-mojlighet-att-hyra-ut-boende-till-flyktingar/

Här är vad Migrationsverket gör och inte gör:

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Aktuella-fragor/Situationen-i-Ukraina/Bostader-for-manniskor-som-flyr.html

Boendekansli i Stockholm låter som ett bra initiativ:

https://sverigesradio.se/artikel/manga-vill-hjalpa-flyktingar-stockholm-oppnar-boendekansli

Upplands-Bro volontärer:

"Kan du erbjuda boende eller stöd till flyktingar från Ukraina?"

https://www.upplands-bro.se/nyheter-2022/2022-03-11-kan-du-erbjuda-boende-eller-stod-till-flyktingar-fran-ukraina.html

En del kommuner är väl inte lika snabba att agera som ovanstående, men det kan vara bra om man visar att man vill hjälpa till.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Många människor är på flykt från Ukraina just nu och kommunen förbereder tillfälliga boenden för att stötta Migrationsverket. Vi vet att det också är många privatpersoner som vill hjälpa till. Har du möjlighet att hyra ut ett boende? Då kan du lämna en intresseanmälan här.
Annons:
Draken
2022-03-15 17:39
#21

Jag har tyvärr inte möjlighet i dagsläget att själv hjälpa till, men jag har lagt upp länkarna på Debatt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: