Ukraina iFokus

Ukraina

Etiketterflyktingarbarn
Läst 124 ggr
Loris M
3

Så drabbas barnen i kriget

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kort klipp (ca 8 min) där bl.a. Negra Efendic berättar hur kriget kan påverka barnen och hur det påverkade henne. Hon är idag reporter på SvD men under Balkankriget var hon en ensam 11-åring som flydde till Sverige.

"De senaste dagarna har hjärtskärande bilder och videoklipp på barn inifrån krigsdrabbade Ukraina nått omvärlden. ”Barnen måste få släppa kriget ibland”, säger Hanna Thermaenius, psykolog på Rädda barnen. Hör henne, samt Negra Efendic, journalist på Svenska Dagbladet, om hur barn drabbas av krig."

https://sverigesradio.se/avsnitt/sa-drabbas-barnen-i-kriget

Bild: Pixabay, Willgard Krause

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

De senaste dagarna har hjärtskärande bilder och videoklipp på barn inifrån krigsdrabbade Ukraina nått omvärlden. ”Barnen måste få släppa kriget ibland”, ...
Maria
3

Jag har så svårt för det här med barnen.
Vid ett tillfälle stängde jag av TV:n för det var så jobbigt.

Precis som om man kan trycka bort allt elände med en knapp…😔

/Maria

Draken
1

Jag följer nyheterna hela tiden, men kommer det klipp där barn eller djuren är inblandad då stänger jag av eller går och gör något annat.

Tycker det är fruktansvärt att de mest såbara och oskyldiga skall straffas pga att en (ursäkta uttrycket) bindgalen idiot har fått för sig att han skall ha makten över mer land. Eller att han har blivit orättvis behandlat eller vad han nu har invaderat Ukraina av för anledning.

Är det någon som ens vet säkert varför han beordrade invasionen i Ukraina, det riktiga skälet ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-12 12:14 av Draken
Loris M
3

#1: Jag förstår och känner samma. Men just därför är det viktigt att prata om hur barn mår i allt det här. Det blir så fokus på vuxna och nu tänker jag även de vuxna som blir drabbade, de kämpar för överlevnad så barnen "glöms bort". Man kanske inte hinner förklara, inte förbereda, inte prata med dem ….

#2 Det riktigt skälet kommer vi nog inte få veta inom en snar framtid, om vi någonsin gör det. Det som berättas och kommer att berättas som skäl behöver inte nödvändigtvis vara sant. Det brukar finnas mycket mer bakom än vad som kommer fram till ytan vid sådana här situationer. Visst verkar han fullkomligt galen men jag tror inte att det här är något som han bara bestämde sig över en natt. Han har säkert planerat det länge och noggrant av skäl som bara han och kanske några få känner till.

Draken
2

#3: Så är det nog förmodligen.

Hade en diskussion med en kompis här om dagen, och vi satt och funderade över just Putin. Vi kom fram till att han har fåt en knäpp i skallen. Förmodligen stämmer inte det, men det kändes skönt att prata lite "skit" om honom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Loris M
2

#4: Ja, det är ju svårt att förstå hans galenskaper så någonstans hoppas man att han kanske bara blivit lite (makt)galen.

Draken
1

#5: Man kan ju hoppas att det bara har "slagit runt" för honom. Men , som jag läste någonstans, så har han förmodligen planerat detta en längre tid. Jag tror inte att han bara kom på en morron att , japp idag skall vi invadera Ukraina.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Niklas
2

Er diskussion fick mig att tänka på en artikel jag läste nyligen:

» Hur blev Putin ”diktatorn i elfenbenstornet”?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Draken
2

En artikel som väckte en hel del frågor, åtminstone hos mig.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maria
2

Fy för den lede….

/Maria

Calcifer
3

Missförstå mig rätt, krig är naturligtvis hemskt för alla, men just barnen är ju de som hjärtat brister lite extra för. Speciellt de som är för unga för att man ens ska kunna riktigt förklara vad det är som pågår eller varför. Tänk att ha en femåring som är livrädd och gråter och inte kan förstå varför det smäller och varför människor springer omkring. Inte för att kriget är enklare för en tio-åring eller 50-åring eller något åring. Men just de som inte ens är gamla nog att kunna förstå vad som händer men som är tillräckligt gamla för att förstå att något är fel och det finns en anledning att vara rädd.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Draken
2

#10: Barnen är så försvarslösa, är nog därför hjärtat klappar lite extra för dem. Som du säger, krig är fruktansvärt för alla inblandade, men för barnen är det värre på något sätt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis