Ukraina iFokus

Ukraina

Etiketterukrainasvenskar-i-ukraina
Läst 81 ggr
Calcifer
0

Svenskar i Ukraina?

Jag har sett några få inlägg (inte på ifokus) om svenskar i Ukraina. Men vore det inte intressant att kanske få deras personliga erfarenheter spridda så vi som är så pass utanför kan se hur de har det?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

• Redigerat 2022-03-09 19:35 av Niklas
  • Redigerat 2022-03-09 15:57 av Calcifer
Maria
0

Menar du svenskar som är kvar i Ukraina?

/Maria

Draken
0

#0: Jag skulle tycka att det var mycket intressant, men det är ju kanske lite svårt att få tag på någon som kan/vill berätta sin historia ?

Det finns ju, vad jag har förstått, även svenskar som har flytt Ukraina . Skulle vara intressant att höra deras historia också.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-09 16:30 av Draken
Calcifer
1

Ja jag tänkte just på svenskar som stannat kvar, men även de som lämnat. När de visste att de måste bort nu, oavsett vart de tagit vägen.

Draken
0

Som jag har förstått det så har väl de flesta svenskar som flytt Ukraina kommit tillbaka till Sverige ?

Man får bara hoppas på att de kanske en dag vill/kan/orkar berätta sin historia 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maria
0

Ja usch vilka upplevelser 😔

/Maria

Calcifer
0

Jag vet faktiskt inte själv vart de tagit vägen. Jag är tyvärr inte så insatt. Jag vet inte heller hur enkelt det är att återkomma till Sverige. Däremot vet jag att jag läste en intervju med en person som sa att hen är svensk men kommer stanna i Ukraina. Varför minns jag inte.

Draken
0

Många Ukrainare har kommit till Tröndelag vid någon av gränsövergångarna där. Tror även att vissa svenskar har kommit över fjällövergångarna kring Norska gränsen.

Min bror i Norge jobbar på supplie båtarna som ligger ute i Nordsjön oljeborrningsplattformarna, vid Barents hav uppe vid Svalbard. Han berättade att det hade kommit folk från Ukraina den vägen in i Norge också. Gissningsvis då med båt.

Jag ska se om jag kan hitta källor på det, har för mig att jag har läst det någonstans de senaste dagarna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Niklas
0

På radio har jag hört intervjuer med svenskar som flytt från Ukraina. En kille satt i bilen med fru och barn och hade lämnat hem, företag, släktingar, vänner och anställda i Ukraina.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fornöga
0

2024 En svensk frivilligsoldat uppges ha stupat i Ukraina.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

En svensk man som stridit för Ukraina mot Ryssland har dödats i strid, uppger SVT Nyheter med hänvisning till källor.
  • Redigerat 2024-10-30 22:19 av Fornöga