Ukraina iFokus

Ukraina

Etiketternyheterkultur
Läst 173 ggr
Cojimar
3

Ukraina vann ESC 2022 - grattis!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ukraina vann en väntad seger i årets ESC. Var finalen skall arrangeras nästa år är tills vidare en öppen fråga, idag kan man glädjas över den här framgången.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Maria Brander: Ukraina vann Eurovision – jag kan inte tänka mig ett bättre eller mer rättvist resultat
  • Redigerat 2022-05-15 11:28 av Cojimar
Carmarino
1

Grattis! En värdig vinnare.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

Italiensk polis avvärjde cyberattacker från pro-ryska grupper både mot semifinalen den 10 maj och mot lördagens final i Eurovision Song Contest.

https://www.bohuslaningen.se/kultur-noje/cyberattacker-mot-eurovision-avvarjdes.95bc0cd0-8b5e-5961-a3b5-c40e5121456f

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1

En liten ljuspunkt i allt det mörka.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Värdelös låt tyvärr. Tycker det är väldigt tråkigt att politik blandas in i eurovision.

Draken
1

Låten var väl okej, men den hade inte vunnit om det inte var för kriget tror jag. Det fanns låtar som var betydligt bättre.

#4 Tyvärr så blandas politiken in på de flesta tillställningarna, vare sig det är lokala, nationella eller internationella

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-05-15 13:56 av Draken
Cojimar
1

#5 Precis! Som gammal i gården minns man ju Stikkan Anderssons upprördhet när Ulf Gudmundsson från Sveriges Television i segerns ögonblick frågade om det var rätt att göra schlager om slaget vid Waterloo.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

När Sveriges Radio firar 90 år finns det all anledning att uppmärksamma hyckleriet och dubbelmoralen som företaget stod för under 70-talet. Den kommersiella musiken med ABBA i spetsen motarbetades och opartiskheten var ur funktion samtidigt som vänstervridningen var total, menar journalisten och News55s krönikör Leif Schulman i en debattartikel.
[Fredrika00]
1

Grattis till vinnarna! 🏆 En liten uppmuntran till en hårt kämpande befolkning.
Slava Ukraini!

"Europas befolkning är upprörda över kriget i Ukraina och rent musikaliskt kanske inte rätt låt vann, men publiken har talat: stödet till Ukraina går först och landet fick 200 poäng mer av publiken än telerösternas tvåa Moldavien."
https://www.svt.se/kultur/ett-givet-slut-pa-en-valdigt-politiserad-eurovision

#2 Trista typer, de där ryssarna.

Det hade inte kunnat sluta på något annat sätt. Jurygrupperna ville ha Storbritannien, men telefonröstarna gav Ukraina sitt helhjärtade stöd med hela 439 poäng och ett Eurovision i krigets skugga är avslutat.
  • Redigerat 2022-05-15 18:54 av [Fredrika00]
Carmarino
1

Har lyssnat på Ukrainas låt flera gånger nu, och den blir bättre för varje gång. Däremot har jag fortfarande inte förstått varför Englands bidrag är så populärt. Tycker inte alls den är bra, men så har jag inte sett killen på Tik-Toc heller. 😉

Cojimar
2

Vardag igen: nu ska frontmannen Oleh Psiuk i Kalush Orchestra återinställa sig i Ukrainas armé till försvar av landet mot Ryssland, och ESC-styetten auktioneras ut till förmån för de stridande förbanden.

https://www.expressen.se/nyheter/i-gar-eurovision-vinst-i-dag-krig-mot-ryssland/

https://www.expressen.se/noje/kalush-orchestra-saljer-esc-statyetten/

Kalush Orchestra: Vinnaren av Eurovision kysser flickvännen innan han ska tillbaka till Ukrainas armé för att försvara landet mot Ryssland.
Carmarino
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kalush Orchestra har nu gjort en officiell video till sin vinnarlåt. Den är rätt ruggig.

Draken
2

Åh fy fan. Jag ryser , det går kalla kårar efter ryggraden på mig och tårarna bara rinner 😞

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cojimar
1

#9 Statyetten gick för nio miljoner. 👍

Årets vinnare av Eurovision Song Contest, ukrainska Kalush Orchestra, har auktionerat ut statyn som de vann till förmån för den ukrainska armén. Mikrofonen ...
Carmarino
2

#12: Vinnarhatten lottas ut bland de som väljer att gå in med donationer.

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/vinnarhatten-lottas-ut-f%C3%B6r-ukrainas-arm%C3%A9-1.73708176

Ukrainska Kalush Orchestra, som vann årets Eurovision, gör sig av med flera prylar i en insamlingskampanj till förmån för Ukrainas försvar, meddelar gruppen
  • Redigerat 2022-05-30 12:26 av Carmarino
Carmarino
2

#13: Hatten inbringade drygt 3,5 miljoner kronor.

https://www.dn.se/kultur/esc-vinnarna-drog-in-miljoner-till-armen/

Årets vinnare av Eurovision Song Contest, ukrainska Kalush Orchestra, har auktionerat ut vinnarstatyetten till förmån för den ukrainska armén.
Draken
1

#14: 💖

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cojimar
0

Ukraina får tyvärr lämna ifrån sig finalen i ESC 2023, BBC kandidat på att överta.

Eurovision Song Contest 2023 kommer inte att hållas i Ukraina, skriver EBU på Twitter. I stället har BBC erbjudit sig att hålla tävlingen.
  • Redigerat 2022-06-17 13:00 av Cojimar
Fornöga
2

Kalush Orchestra oroas över att omvärlden skall vänja sig vid kriget i Ukraina.

"Just nu är Kalush Orchestra i Stockholm för att spela på Stockholm Pride. I samband med konserten samlar de också in pengar till sjukvårdsutrustning.

– Det är vårt uppdrag att sprida ordet om vad som händer i Ukraina. Det är viktigt att nyheterna om kriget inte försvinner bland allt annat.

– Folk har vant sig vid att det pågår ett krig mitt i Europa men folk får inte vänja sig."---

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Låten ”Stefania” har blivit en anthem för Ukraina. Kalush Orchestra ser det som sin uppgift att sprida kunskap om kriget
  • Redigerat 2022-08-07 17:45 av Fornöga