Ukraina iFokus

Ukraina

Etiketternyheterukrainainformation
Läst 83 ggr
Cojimar
6

Demonstrera mera!

Gå-lunka-löp eller sittochfikademonstration utanför ryska ambassaden i Stockholm den 9 maj. Klädsel: gärna blågult.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Rinkebyrun arrangerar en löpnings- och gångdemonstration runt den ryska Stockholmsambassaden i morgon måndag den 9:e maj klockan 12:00 - 14:00. Klä dig i blågult, och tag gärna med en ukrainsk flagga och spring eller gå ett antal varv runt ambassaden vid tillfället. Det går också bra att ha picknick
  • Redigerat 2022-05-08 16:42 av Cojimar
Cojimar
3

I Göteborg samlades demonstranter på Götaplatsen redan under söndagen för att ta ställning mot den ryska krigföringen i Ukraina.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland firar den 9 maj – men borde istället skämmas. Det menar ett hundratal demonstranter som samlades på Götaplatsen på söndagen. På plakaten hade de strukit över Russian Victory day och skrivit ”shame day” istället. – Som ryss är jag emot det här kriget. Jag skäms för det som händer, säger Aleksey Zorin, en av deltagarna.
Cojimar
1

Else-Maj, 80, står en timme nästan varje vardag utanför ryska konsulatet i Åbo, och det har hon gjort sedan kriget bröt ut för fyra månader sedan. Förr var de rätt många, men nu är hon mestadels ensam på plats.

"Det minskade intresset att demonstrera kan bero på att folk upplever att de inte kan göra något då kriget bara fortsätter, eller helt enkelt på att folk är trötta, säger Suolinna. Många tackar Suolinna för det hon gör, men hon hoppas att hon skulle få sällskap utanför konsulatet.

– Var och en kunde göra någonting. Om man inte har tid att stå här en timme kunde man stå här en stund eller hämta blommor. Jag skulle vilja att folk demonstrerade mera."---

Cojimar
0

Ann Linde säger i en intervju med NY Times att omvärldens intresse för Ukraina tycks mattas av och riskerar att komma bort i media bland dagshändelserna.

Sveriges utrikesminister Ann Linde (S) befarar att världen börjar vända blicken från Ukraina.