Reträtt?
Gärna reträtt, och ju förr desto bättre. Allra helst att Putin inte ska ha anfallit Ukraina alls men tyvärr har vi ingen tidsmaskin. Vi får se hur det här går. Jag tänker dock inte hålla andan, för jag litar inte på ett ord de säger … men lite hopp känner jag nog ändå.
För att läsa hela artikeln och se bilder, klicka på länken.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqAL4W/uttalande-oppnar-for-retratt-ett-satt-att-radda-ansiktet
Uttalande öppnar för reträtt: ”Ett sätt att rädda ansiktet”
Ett uttalande från försvarsdepartementet på fredagen tycks öppna för att de ryska trupperna kan retirera.
– Första fasen har klarats av, sa toppgeneralen Sergej Rudskoj och pekade ut utbrytarrepublikerna Luhansk och Donetsk som ”huvudmålet”.
En diplomatkälla i Moskva beskriver utspelet som ett sätt för Putin att rädda ansiktet.
Hårt ukrainskt motstånd, låg rysk stridsmoral på marken och svårigheter att fylla på med så basala saker som bränsle och mat. Så har det låtit de senaste veckorna när makthavare och bedömare i väst har uttalat sig om den ryska invasionen i Ukraina.
På fredagen kom ett officiellt uttalande från det ryska försvarsdepartementet som nu nagelfars av internationella experter.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag hade nog rosafärgade glasögon på mig när jag läste den andra artikeln. Men fortfarande: FRED! NU!
"Ny taktik", skriver de … 😢Jag fortsätter hoppas på ett slut på kriget.
Klicka på länken för resten av artikeln och bilder.
https://www.expressen.se/nyheter/sa-forbereder-ryssland--nya-taktiken-i-ukraina/
Den ryska armén ser ut att byta taktik och ska nu koncentrera sig på östra Ukraina och att ”befria” Donbass, meddelade man på fredagen.
Därmed är Kiev inte längre prioritet.
Enligt amerikanska källor finns det tecken på att de ryska trupperna i Georgien nu kommer hjälpa till i Donbass, rapporterar Reuters.
Samtidigt tros de ryska legosoldaterna i ”Wagnergruppen” bli en del av planen.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#0: Hoppas gör jag, men jag litar inte en sekund på gubbtjyven.
#2: Samma här.