Bra gjort!
Aktivister i Frankrike har tagit sig in i Putins dotters villa i Frankrike, bytt ut låsen och vill nu låta Ukrainska flyktingar bor där. 👍
Ur ett större perspektiv, hur är det bra?
Jag tycker det är skrämmande hur folk och stater helt plötsligt kan ta saker i beslag, ändra lagar hur som helst. Allt jag tänkt om ägande och lagar är satt ur spel på grund av covid och ukraina-konflikten.
Hur - på ett större mänskligt humanistiskt perspektiv - är detta skillnad mot att nazister tyckte det var rätt att ta över allt judar ägde?
Den absolut enda skillnaden jag kan se, är att jag tycker Ryssland och Putin i detta fall gjort helt fel och är den skyldige parten. Ger det mig rätt att konfiskera ryssars egendom?
Mvh // Johan
Nej. Sådär löser man ingenting.
Hon kan faktiskt inte vara ansvarig för vad hennes släkt gör.
Hon må ha 'fått' mycket av honom, men hon är inte ansvarig för hans tyranni.
Ett brott är inte ok bara för att den utsatte är släkt med någon som gör större brott. Märkligt resonemang och inget jag står bakom.
Tycker det är rätt skrämmande hur snabbt du är för att ge folk böter, fängsla folk, ta deras egendom bara för att du tycker dom står på fel sida dina värderingar.
Mvh // Johan
#1:
Du måste tänka på att det här är krig. NATO ingriper inte militäriskt i kriget för att inte starta det tredje världskriget och inte riskera att Putin använder kärnvapen. Vilka alternativ finns det då? Jo, bland annat att man tar ryska oligarchers lyxbåtar och lyxvillor i beslag.
Londons borgmästare förespråkar också att de ukrainska flyktingarna ska bo i de ryska oligarkernas tomma lägenheter. Ur ett humanisstiskt perspektiv är det ok, för husen och lägenheterna är ju den mesta tiden av året tomma och oligarcherna blir ju inte bostadslösa bara för att ett par av deras lyxvillor och båtar blir beslagtagna. Det är bara en ytterst liten del av deras förmögenhet som de blir av med.
Ur ett humanistiskt perspektiv är det mycket värre för dom som måste fly från deras hem och land och ur ett humanistiskt perspektiv är det helt ok att fixa bostäder åt flyktingarna på det här viset.
Skillnaden mellan detta och nazisterna/judarna är:
Motivet var rasistiskt och judarna hamnade i koncentrationsläger där de mördades.
Det som Hitler tog ifrån judarna användes inte till att hjälpa människor som är i nöd, utan Hitler behövde pengar för att föra ett krig.
Hitler var aggressorn, medan det här är ett försvar mot aggressorerna.
Krig är krig även om det inte faller bomber på resten av Europa, så är det här en annan sorts krig. Vad tror du hände under andra världskriget? När Putin klandrade Österrike för att inte vara neutral eftersom de anslöt sig till sanktionerna, hävdade han att Österrike skulle vara tacksam för att Ryssland befriade Österrike från Hitler.
Men hur såg befrielsen ut? Ryssarna plundrade och våldtog. Min mors familj var välhavande och blev av med allt som de ägde när Ryssarna kom. Alla blev av med allt som de ägde, oavsett om rik eller fattig. När Ryssarna kom var min mor tvungen att klä ut sig till en gammal gumma för att slippa bli våldtagen. I Ukraine händer samma sak nu.
#2:
Vem tror du har betalat hennes lyxvilla? Har hon arbetat för det själv? eller tror du att det var farsan som betalade?
Putin tjänar "bara" 283.787 euro om året, men hans förmögenhet uppskattas vara mellan 36 och 200 miljarder euro. Det är svårt att uppskatta det eftersom hans pengar är gömda i olika banker och "utspridda" lite där och var. Han äger t.ex. delar av Gazprom och Surgutneftegas.
Folket i Ryssland svälter och fryser medan Putin är en världens rikaste människor. Tror du att det är ärliga pengar?
#5: Men då tycker jag att man får gå på Putin själv och inte hans dotter.
Hon har inte varit med och styrt i landet så vitt jag vet, utan det har han gjort.
Hon förtjänar inte att bli utsatt.
#6:
Utsatt? Hon blir bara av med en av hennes villor. Hon sitter i styrelsen av olika stiftelser tillsammans med tidigare KGB-anställda, såsom Nikolai Tokarev, president för den statliga pipeline-operatören Transneft, Sergei Chemezov, chef för vapen som innehar Rostec och Igor Sechin, chef för det statliga oljebolaget Rosneft.
Hon är så att säga en av Putins förlängade armar. Man skulle också kunna säga "vad kan alla oligarcher som blev av med deras lyxbåtar rå för att Putin för krig". Men det är just dessa personer som har ett inflytande på Putin.
Jag kan förstå tanken som dom hade men det här är inte rätt väg att gå det skapar bara mer konflikt när man tar över andras egendom.
P-s dotter vet jag så lite om men det är inte hon som för kriget det är hennes pappa som står för dom hemskheterna så där straffar aktivisterna fel person och det är P vi ska komma åt det är han som ska straffas för det han utsätter Ukraina för.
#3: Ja, och att 'stå på en viss sida' är inte helt säkert att veta heller.
De flesta vill ha sin trygghet, så att dottern bor lyxigt och inte 'går emot' sin pappa är fullt förståeligt. Så reagerar de flesta människor, även om de anser att sin släkt gör fel.
:(
Hon är inte ansvarig på något sätt, så snälla Condor, sluta med det här guilt by association nu.
- Redigerat 2022-03-14 13:13 av [Roses2]
#8:
Men hur ska man annars reagera på Putins massmördande? Att NATO blandar sig in skapar mer konflikt. Vi har bara militär eller Sanktioner som medel. Sanktioner är den enda vägen som inte skapar det tredje världskriget.
Ska man säga till Putin, ta Ukraina, vi bryr oss inte om du mördar människor och vi förblir goda vänner? När han sen har Ukraina och vill ha mer, ska man också låta honom ta över hela Europa bara för att inte ha en konflikt?
#10: Stöld av privat egendom från random rysk medborgare är inte samma sak som Sanktioner. Fattar inte att du inte kan se skillnaden.
På vilket sätt påverkar det ens Putin att Italien snor en lyxbåt? Är det mer troligt att den ryske ägaren blir mer negativt inställd till Väst eller till Putin av sådana handlingar?
Jag tycker mer det känns som vi gör samma misstag som alltid. Vi försöker stoppa terrorister, men lyckas vända en stor del av den drabbade lokala befolkningen mot oss.
Mvh // Johan
#11:
I krig gäller andra lagar. Putin har attackerat Europa och bryr sig heller inte om att han tar ifrån miljoner människor deras privata egendom, dvs. deras hem, deras land och framtid.
Länderna i Europa och även USA har också "frysit in" ryska oligarchers pengar. Det är ju heller ingen skillnad, men det här är krig utan vapen. Oligarcherna är Putins vänner och även om de blir sura på hela världen är de medvetna om att det är konsekvenserna av Putins krig. Bara dom kan utöva tryck på Putin och somliga har redan uttalat sig för fred. Det vanliga folket kan ibte ens demonstrera mot Putin utan att bli häktade.
I London har aktivister också tagit en av Putins vänners villa i beslag. Villans ägare var Multimiljardären Oleg Deripaska
Aktivisterna hängde upp ett baner där det står "den här immobilien blev befriad". Nu ska Ukrainska flyktingar som blev av med allt som de ägde få bo där. 👍
#12: Tydligen gäller andra lagar också när man försöker få folk att vaccinera sig, som vi såg i Kanada där folk fick sina tillgångar frysta. Jag vill minnas att du tyckte det var helt ok.
Mvh // Johan
#14:
Om de frysta tillgångarna minns jag inte att jag yttrade mig om och utan att veta under vilka omständigheter det skedde, t.ex. vilka lagar de bröt emot, har jag heller ingen åsikt om det.
Hur har olika länder tidigare löst boendet för krigsdrabbade flyktingar?
Hur tyskarna tvingade människor med mycket utrymme att ta emot andra, som kom från de bombade områdena, kan vi läsa om. Det var inte alltid, som de som var lyckligt lottade att ha sina hem intakta, gillade att vara tvungna att hjälpa mindre lyckade landsmän.
Hur skulle det problemet lösts? Fanns det andra och bättre lösningar?
Hur ska dagens problem lösas? Vilka lösningar är fel och räcker "de rätta" lösningarna till?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Nu har Spanien också tagit en rysk oligarchs lyxbåt i beslag. 👍
Båten tillhör Sergej Tschemesow. En putin vän och chefen för den statliga vapentillverkaren Rostec.
https://www.heute.at/s/jetzt-beschlagnahmt-spanien-die-erste-oligarchen-jacht-100195869
#17 Hittar du ingen svensk länk?
/Maria
#18:
Nej, hittar du?
#19 Nej jag har inte letat.
Antog att det låg i ditt intresse eftersom du länkade på en svensk sajt. Engelska brukar gå bra också.
/Maria
#20:
Inte ens med sökorden "Sergej Tschemesow "sailing" yacht" kommer engelska sidor med google, bara sidor på tyska.:
https://www.google.com/search?client=opera&hs=Vv7&q=Sergej+Tschemesow+"sailing"+yacht&sa=X&ved=2ahUKEwippvXq7sf2AhXRDewKHRg8AAQQ5t4CegQIFhAB&biw=1240&bih=610&dpr=1.25
Men jag kan översätta med google:
För första gången har spanska myndigheter kvarhållit en yacht som kan tillhöra en rysk oligark som drabbats av EU:s Sanktioner. Det rapporterar den spanska tidningen "El País" och andra spanska medier på måndagskvällen. Det kontrolleras om lyxyachten "Valerie" i hamnen i Barcelona, vars värde angavs till 135 miljoner euro, faktiskt tillhör chefen för det ryska statligt ägda vapenföretaget Rostec, Sergey Chemezov, skrev tidningen, med hänvisning till generaldirektoratet för den spanska handelsflottan.
Chemezov finns på EU:s sanktionslista på grund av den ryska attacken mot Ukraina. Han är en gammal bekant till president Vladimir Putin. Båda tjänstgjorde en gång tillsammans med den sovjetiska underrättelsetjänsten KGB i Dresden.
Ett brevlådeföretag är registrerat som ägare till den 85 meter långa "Valerie" som flaggar den lilla karibiska staten St Vincent och Grenadinerna. Tidningen skrev att fartyget, som byggdes 2011 av Lürssen-varvet i Bremen, faktiskt kan tillhöra Tschemesov, framgår av Pandora Papers som publicerades förra året.
Enligt forskning från ett internationellt nätverk av journalister, som även "El País" tillhörde, finns det ett komplicerat nätverk av företag i skatteparadis mellan oligarken och fartyget. I detta sammanhang hade de spanska myndigheterna utom allt tvivel påpekat de stora svårigheterna med att fastställa ägarsituationen.
#21 Tack
/Maria
- Redigerat 2022-03-15 11:15 av Maria
#0: Inte bra tycker jag. Det är inte Putins dotter som är boven här, och jag tycker inte det är rätt att hon skall straffas för att hennes far är en idiot.
#23:
Nu är det så att Ryssland är i krig med halva världen, fast det utanför Ukraina "bara" är ett ekonomikrig. Men ekonomikriget är till för att stoppa kriget med vapen i Ukraina. Då kan man lika lite ta hänsyn till enstaka personer som Ryssland heller inte tar hänsyn till att de bombarderar civilbefolkningen.
Så länge de mäktiga i Ryssland är nöjda, kommer de inte att påverka Putin, men om de ser att de också är ett offer av kriget finns det chans att de påverkar honom att stoppa kriget.
Jag har ingen empati för att multimiljardärer blir av med en liten del av deras leksaker. Men jag har empati för människorna i Ukraina och för folket i Afrika som snart kommer att svälta. Ukraina odlar spannmål för hela världen och oligarcherna i Ryssland som tillverkar gödningsmedel varnar för en global svält, eftersom de heller inte kan sälja deras produkter längre. Senast idag läste jag att en av dom uttalade sig för fred.
Gas, bensin, el har blivit så dyrt att inte bara vi känner av det, utan även företag har problem med det, speciellt transportbranchen. Livsmedel och andra produkter kommer att bli till lyx. Folk betalar så mycket för energi att det blir mindre pengar över för andra varor. Det kommer handeln att känna av och det kommer att leda till arbetslöshet.
Kriget drabbar oss mycket mer än oligarcherna, men vi måste bita i det sura äpplet för att stöda folket i Ukraina. Då är det ju rena rama småsaker om ett par multimiljardärer blir av med ett par av deras leksaker.